U svakodnevnom životu često čujemo staru i dobro poznatu izreku “koliko para, toliko muzike”. U posljednja dva desetljeća ta izrekao kao da je postala ključna u svijetu nogometa. Jednostavno, bez ulaganja goleme količine novca, ne možete očekivati velike uspjehe, posebno na razini europskih nogometnih kupova, a ponajprije u Ligi prvaka. PSG je ove godine (napokon!) uspio. Pregazivši Inter s 5:0 u finalu Lige prvaka, Parižani su ostvarili najveći uspjeh u klupskoj povijesti. Ovo “Parižani” shvatite vrlo uvjetno, uzlet PSG-a počeo je prije gotovo 15 godina kad je Qatar Sports Investments preuzeo taj klub.
Iza nogometne bajke stoji puno više od trofeja – radi se o povratku investicijskoj strategiji, rebrandingu i najskupljoj transformaciji sportskog tima ikad. PSG-ov naslov nije samo sportski trijumf – to je vrhunac strateškog projekta koji traje od 2011. godine kada je klub preuzeo Qatar Sports Investments (QSI), investicijska podružnica katarske države. Od tada je PSG uložio više od 1,7 milijardi eura u transfere, uključujući svjetske rekorde za igrače poput Neymara (222 milijuna eura) i Kyliana Mbappéa (180 milijuna).
Ironija sudbine dovest će ih do uspjeha tek u trenutku kad su se riješili te dvojice sjajnih nogometaša, ali vrlo problematičnih karaktera. Pariškom sastavu ovo je bilo drugo finale i prvi naslov nakon što su 2020. godine u završnom susretu izgubili od Bayerna. Momčad s Parka prinčeva postala je i drugi francuski sastav s europskom krunom, nakon što je Marseille slavio 1993. Iza te titule vukli su se repovi.
Uspjeh Luisa Enriquea
Vrhunac tadašnjega gazde Marseillea Bernarda Tapieja značio je i početak pada velikog Marseillea i njega osobno. Uslijedile su velike afere i optužbe za namještanje utakmica. Izrodio se skandal pod kodnim imenom VA – OM (Valenciennes – Olympique Marseille).
Zbog optužbi za namještanje te ligaške utakmice, koja se igrala netom prije finala Lige prvaka, Marseilleu je oduzeto prvenstvo i izbačen je u niži rang natjecanja. No, trofeji u Europi mu nisu dirani, iako je i tu bilo sumnji koje nikad nisu dokazane. Naslov im je opasno visio zbog “ruske veze”, ali ipak se nije otišlo do kraja.
Nakon finala i epske pobjede, na društvenim mrežama masovno se dijeli izjava Luisa Enriquea, koju je ovaj dao prije godinu dana. Naime, prošlog ljeta je PSG napustio Kylian Mbappe, razočaran što s Parizom nije mogao do trofeja Lige prvaka i otišao je u Real, koji je upravo osvojio svoj 15. naslov. Fantastični Francuz vjerovao je da će s njim Kraljevi biti još jači, a mnogi su smatrali da će se projekt PSG-a odlaskom Mbappea srušiti. No, dogodilo se upravo suprotno. Mbappe je u Realu odigrao fantastičnu sezonu, ali nije sve u golovima. Momčad se raspadala pod teretom taština, ega i klanova i Real je ove sezone ostao bez svega. S druge strane, “otpisani” PSG uzeo je trostruku krunu.
Kad je Luis Enrique izjavio da će odlaskom Mbappea PSG biti još bolji, mnogi su mu su se rugali, a sad se ta izjava masovno dijeli.
“Prošle sezone bio sam vrlo hrabar kada sam vam rekao da ćemo imati bolji napad i bolju obranu”, rekao je Enrique uoči finala te dodao: “Nastavljam to govoriti, brojke to potvrđuju. Svi su voljeli Kyliana, ali ekipa reagira pozitivno, na spektakularnoj razini. Želio sam više igrača koji zabijaju. Zrelost ekipe je fascinantna.”

Uloga nogometnog savjetnika
Jedan od ključnih poteza u stvaranju momčadi koja se popela na vrh Europe vlasnik kluba Nasser Al-Khelaifi povukao je 2022. Bogati Katarac, čija je organizacija Qatar Sports Investments kupila klub 2011., prije tri godine pronašao je idealnog nasljednika za Leonarda, Brazilca kojeg je smijenio s pozicije sportskog direktora. Na funkciju nogometnog savjetnika stigao je iskusni, tada 57-godišnji Portugalac Luis Filipe Hipolito Reis Pedrosa Campos. Savjetnik, u prijevodu, čovjek koji vuče sve konce što se sportskog dijela PSG-a tiče. Nije Luis Campos bio velik igrač, niti se kao trener uspio probiti do neke spektakularnije destinacije pa se polako povukao iz tog posla. No, njegovo je veliko znanje zamijetio Jose Mourinho i pozvao ga 2012. da bude dio njegova stručnog teama u Real Madridu. Tada je krenuo na put koji ga je odveo do nogometnog svemira.
Bio je Campos sportski direktor Monaca, potom i Lillea pa je imao i dužnost vanjskog savjetnika u Celti iz Viga. Čovjek je to s posebnim okom za nogometaše, da ne duljimo jer je popis njegovih fantastičnih ulaznih transfera impozantan. Spomenut ćemo samo da se radi o čovjeku zbog kojeg je Kylian Mbappe s nepunih 17 iz mlade momčadi Monaca priključen seniorskoj. Mbappeov mig bio je možda i ključan da Al-Khelaifi u lipnju 2022. angažira Camposa.
Kad je došao u PSG, na izlazna je vrata otišao Mauricio Pochettino, a prvi trener kojeg je izabrao nije bio idealna opcija. Christophe Galtier nije se snašao, odradio je jednu sezonu i to je bilo to. Nije mu bilo lako boriti se s Mbappeovom karizmom. No, Campos je bio spreman, imao je u rukama džokera s kojim je znao da ne može izgubiti partiju. Sedam mjeseci nakon što je napustio kormilo Španjolske, 5. srpnja 2023., novi trener PSG-a postao je Luis Enrique.

Globalni brend
Što se promijenilo? QSI-jeva akvizicija PSG-a očito je bila glavni pokretač, ali ne i jedini. Naravno, uložili su hrpu novca u klub – više puta kršeći pravila financijskog fair-playa i prisiljeni na nagodbe od Uefina tijela za financijsku kontrolu klubova. Ali, klub je također naslijedio golemu zalihu darovitih mladih igrača pred svojim vratima; nisu odgovorni za to što je Pariz postao beskrajan “cjevovod” mladih talenata i trebalo im je neko vrijeme da cijene ono što su imali. Prije odluke da se oslone na talentirane mlade igrače, od kojih su mnogi lokalno razvijeni, prošli su kroz slijepu ulicu skupih, gotovih zvijezda (od Zlatana Ibrahimovića do Neymara i Lionela Messija), nadajući se da će okupiti gigantsku skupinu velikih imena koja će se pokazati na terenu i izvan njega.
Stvari su apsolutno funkcionirale izvan terena, iako je – koliko zbog faktora zvijezda, a koliko zbog nekih vrlo pametnih komercijalnih ljudi u klubu – sve to stvar rasprave. Prihodi PSG-a porasli su na više od 800 milijuna eura. I ne, nisu svi rezultat sponzorskih ugovora s katarskim tvrtkama za navodno napuhane iznose koji su doveli do tri odvojene Uefine istrage – što je slična bitka za Manchester City s Premier ligom. Klub je postao legitimni globalni brend. Broj PSG-ovih dresova koje diljem svijeta nose ljudi koji ne bi razlikovali Park pričeva od Park and Ridea eksponencijalno porastao i danas su gotovo sveprisutni.
Smanjenje gubitka
Tijekom proteklih pet sezona PSG-ovi gubici iznosili su gotovo milijardu dolara (Covid je očito također imao utjecaj, ali to je pozamašna svota), daleko više od drugih klubova, jedino je u tom smislu Barcelona gora. Ali, prošle sezone su se dugovi značajno smanjili (upravljivih 56 milijuna eura ili oko 63 milijuna dolara), a ove bi čak mogli i dostići nulu.
Dio toga dolazi od preoblikovanja momčadi dovođenjem igrača s visokim plaćama, dio je rad na tržištu transfera i magija amortizacije (drugim riječima, raspodjela transfernih naknada tijekom trajanja ugovora igrača kako bi se smanjio godišnji udar na bilancu). Osim toga, veliki dio toga je jednostavno klađenje na mladost jer čak i skupi mladi igrači imaju tendenciju biti jeftiniji od starijih, jednostavno zato što zarađuju manje novca.
Možemo raspravljati u kojoj je mjeri odmak od ere Mbappé – Messi – Neymar bio dio proračunate nogometne strategije ili vođen nuždom. Al-Khelaifi je pristup vođen mladima nazvao dijelom “projekta” prije finala Lige prvaka – pitanje je je li to postao “projekt” nakon što ih je sporazum o nagodbi s Uefom iz 2022. zbog kršenja pravila FFP-a prisilio da obuzdaju svoje slobodno trošenje ili se suoče s većom kaznom. Ono što nije upitno je da knjige odjednom počinju izgledati dobro. Osvajanje Lige prvaka, iako nije zaslužno za Mbappéove goleme plaće, pomaže, kao i činjenica da je momčad puna mlađih igrača koji još ne primaju goleme plaće: ekvivalent je to osvajanju Super Bowla s hrpom igrača koji su još na ugovorima za novake, piše CNN.
Uspostavili su globalni brend, ostvarili najveću nagradu, približili klub održivosti, čak su pomogli pretvoriti Pariz u nogometni grad. To potonje potvrđuje činjenica da su se najbogatiji francuski čovjek, magnat luksuzne robe Bernard Arnault, i Red Bull grupa udružili kako bi investirali u još jedan pariški klub, Paris FC, koji je ove godine promoviran u najvišu ligu. Dva tima jedan su od drugoga udaljeni jedva četvrt milje.
Imajući sve to na umu, bi li Katar i QSI mogli odlučiti da je vrijeme da dignu ruke od nogometa? Mogu legitimno tvrditi da su PSG pretvorili u diva koji može održati svoj status čak i bez njih, a možda čak i bude održiv, uz malo pametnog vlasništva. Možda čak i profitabilni, ako francuska liga riješi svoje TV ugovore ili ako se vrate “sirene” Superlige.
Forbesova lista najvećih
Bit će zanimljivo pratiti razvoj situacije u Parizu. Al-Khelaifi, bez sumnje, želi ostati upamćen. Osjećaju li se ljudi u Dohi isto – ili sada žele usmjeriti svoju pozornost negdje drugdje – možda je druga priča. Kako rekosmo, nogomet je postao igračka za najbogatije. Potvrđuje to i ovogodišnja Forbesova lista. Real Madrid četvrtu je godinu zaredom na vrhu ljestvice najvrjednijih nogometnih momčadi na svijetu procijenjen da vrijedi 6,75 milijardi dolara, što je za dva posto više u odnosu na prošlu godinu, objavio je u subotu poslovni časopis Forbes.
Real je postao prvi nogometni klub koji je zaradio milijardu dolara u jednoj godini, nakon što je ostvario rekordnih 1,13 milijardi dolara prihoda u sezoni 2023./’24., dodaje Forbes. Španjolski klub, drugi sportski tim u povijesti koji je dosegnuo prag od deset znamenki nakon NFL momčadi Dallas Cowboysa, prvi je nogometni tim koji je zabilježio milijardu eura prihoda u jednoj sezoni, objavio je Deloitte ranije ove godine. Engleski Manchester United drugi je na Forbesovoj listi s procjenom od 6,6 milijardi dolara, nakon što je ostvario prihod od 834 milijuna dolara u sezoni 2023./’24., unatoč činjenici da su ovo prvenstvo završili na 8. mjestu.
Realov rival u LaLigi Barcelona je treći, procijenjen na 5,65 milijardi dolara, dok su Liverpool i Manchester City četvrti i peti. Šesti je minhenski Bayern, a slijedi ga PSG na 7. mjestu. Pariški klub ostvario je 870 milijuna eura prihoda, a podaci za ovu godinu lako bi mogli pokazati da se i njegovi prihodi vrte oko milijarde eura. Forbes je imenovao šest momčadi Premier lige među deset najvrjednijih momčadi, a Arsenal, Tottenham i Chelsea dolaze nakon PSG-a.
“Zajedno, 30 najvrjednijih nogometnih momčadi vrijedi više od 72 milijarde dolara ili u prosjeku 2,4 milijarde dolara, što je šest posto više od rekordnih 2,26 milijardi dolara iz 2024. godine”, objavio je Forbes.
Trebalo je 15 godina prekomjernog trošenja i igranja igre slavnih, ali ovo je sada veliki komercijalni uspjeh i hiperuspješno iskorištavanje slavnih. Kupljen za 70 milijuna eura već pomalo davne 2011. godine, PSG se danas procjenjuje na između 3,5 i 4,2 milijarde eura. Pravi “ubojica” su komercijalni prihodi, koji su nekada činili tek trećinu godišnjeg prihoda Manchester Uniteda, ali zasigurno će ih Parižani nadmašiti u doglednoj budućnosti.

Novi stadion
Vlasnike PSG-a čeka još samo bolje razumijevanje s gradskom vlasti u Parizu. Jedna značajna odsutnost među klupskim uzvanicima na finalu u Münchenu bila je pariška gradonačelnica Anne Hidalgo, čiji je mandat narušen odbijanjem prodaje javnog stadiona Park prinčeva tvrtki QSI.
Iako službena objava još nije stigla, Paris Saint-Germain interno je donio odluku da će Massy biti odabrano mjesto za izgradnju novog stadiona. Odluka je donesena nakon mjeseci konzultacija, terenskih posjeta, političkih rasprava i strateških usporedbi, a Massy se pokazao kao najstabilnija i najisplativija opcija. Park prinčeva postao je nedostatan za ambicije kluba.
Prema informacijama, Massy je polako, ali sigurno etablirao svoj status. Dostupno zemljište, komercijalna praznina koja se može pretvoriti u bogatstvo, blizina Pariza (samo 15 kilometara), željeznički pristup (TGV stanica) te blizina tehnološkog centra Saclay, svi su to faktori koji su podržali tu odluku. Gradonačelnik Massyja, Nicolas Samsoen, uspješno je vodio razgovore s čelnicima kluba, a politička podrška s regije Île-de-France i Ministarstva sporta dodatno je uvjerila klub u ispravnost odabira.
Projekt izgradnje stadiona u Massyju trebao bi koštati oko milijardu eura, a stadion će imati kapacitet od 90 tisuća mjesta, uz prateće sadržaje kao što su trgovine, uredi, hoteli i drugi objekti.
