Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Kako su tenisice, AI i influenceri oblikovali domaće startupe

Autor: Poslovni dnevnik
18. svibanj 2025. u 16:17
Podijeli članak —
Moderatorica Martina Sokač Saraga i gosti: Stjepan Zelić, Ivan Bešlić i Hrvoje Ćosić Foto: Zvonimir Barišin/PIXSELL

Na jednome mjestu našli su se osnivači i čelnici Hypefyea, SofaScorea i Aircasha. Evo o čemu su pričali…

Domaća startup scena sve je samo ne dosadna. Osjetilo se to i u Rovinju, na Danima komunikacija (15. do 18. svibnja), gdje su se susreli Stjepan Zelić, osnivač Hypefya, Ivan Bešlić, suosnivač SofaScorea i predsjednik UNIT Croatia, te Hrvoje Ćosić, osnivač i izvršni direktor Aircasha. Od tenisica do TikToka, od foruma do financijskih aplikacija, ovi su poduzetnici pokazali kako se domaća pamet ne boji AI-ja, ali zna da se autentičnost i dalje ne može programirati.

Netko kreće iz garaže, a netko iz polja kraj Knina. Tako barem započinje priča Stjepana Zelića, osnivača platforme Hypefy, čiji korijeni uspjeha, prema njegovim riječima, vode ravno do “babe Mande”, žene koja je, noseći najnovije košarkaške tenisice, postala lokalni influencer prije nego što je taj pojam uopće postojao.

“Zemlja je tvrda, trebaju ti dobre patike”, rekao je Zelić koji otkriva kako je baba utjecala na njega i smislu poduzetništva. “Nije da baba ima neke firme, startupe…Nego je poduzetna žena, zna se snaći, inženjer ničega, uvijek nešto smisli, napravi”, kaže Hypefyja koji danas posluje u čak 28 zemalja, a klijenti su mu Nivea, Schwarzkopf i Philips… I to na tržištu koje traži jedno autentičnost.

“Naša platforma pomaže brendovima da nađu prave influencere, one koji se stvarno uklapaju u njihove vrijednosti. A sve to radi umjetna inteligencija”, objašnjava Zelić.

AI traži uzorke, predlaže kampanje, ali ne zamjenjuje ljude…

“Ljudi vole pogreške, spontanost, zafrkanciju. Autentičan sadržaj je onaj koji ‘zahuka na prvu’. U jednoj kampanji za skincare brend u Srbiji, AI je preporučio TikTok mikroinfluencere. Rezultat? Rasprodali su sve. Nisu imali proizvoda za slati više”, ističe Zelić.

Ivan Bešlić iz SofaScorea prisjetio se dana kada su pokušavali zaraditi od foruma. „Najčitanija tema bile su najljepše ženske cipele“, rekao je. Ali dobar instinkt preusmjerio ih je prema sportu, koji se događa svaki dan, i tako je rođena SofaScore, aplikacija koju danas koristi milijuni sportskih obožavatelja diljem svijeta.

Ivan Bešlić vratio se na dane kada su prvi koraci u digitalu mirisali na forume i cipele. Da, opet su cipele ključne za priču.

“Najčitanija tema na našem starom forumu Cesarica.net bile su najljepše ženske cipele. Više klikova nego sport. A sport je tek bio drugi ili treći na listi”, prisjeća se Bešlić, dodajući kako se iz te igre interesa rodila ideja za SofaScoreom. Jer sport se, za razliku od sezonske kupnje cipela, događa svaki dan.

AI koriste više od deset godina, najviše za personalizaciju. Tehnologija im pomaže u prikazu relevantnog sadržaja korisnicima, predikciji interesa. Bešlić ne skriva ni svoj osobni entuzijazam prema tehnologiji. U svakodnevnom radu koristi AI asistente koji nakon sastanaka izrađuju objektivne sažetke.

Ispričao je i o svom pokušaju korištenja voice searcha koji zorno pokazuje kako tehnologije dolaze i odlaze, al da je humor uvijek postojan.

“Mislim da voice search ne razumije hrvatski, ili barem moj dalmatinsko-slavonski naglasak još ne kuži jer svaki put mi nešto izbaljezga”, kaže Bešlić.

U SAD-u 21 posto korisnika pretražuje voice searchom barem jednom tjedno.

Ako mislite da fintech aplikacija ne može imati nikakvu poveznicu sa obućom, prebrzo zaključujete. Hrvoje Ćosić iz Aircasha, obožavao je Air jordanice, a ideja za aplikaciju je bila omogućiti brzo slanje keša. Došao je na ideju imena Aircash, registrirao ga i zaštitio diljem svijeta i tako je nastao fintech brend koji danas broji milijune transakcija dnevno i kojeg obožavaju Gen Z-evci.

“Gen Z želi sve odmah, sada, jednostavno, skoro besplatno. Mi smo pogodili te potrebe. Mogu staviti sve kartice na jedno mjesto, pratiti troškove, sve je pregledno”, kaže Ćosić.

Ćosić je otkrio da Aircash početkom srpnja lansira platformu za trgovanje više od 500 kriptovaluta, dionicama i zlatom, aluminijem i drugim plemenitim metalima. Riječ je o projektu na kojem tim intenzivno radi već više od godinu dana, a koji bi Aircashu trebao otvoriti vrata novog tržišnog segmenta i dodatno učvrstiti poziciju kao jedne od najinovativnijih fintech tvrtki u regiji.

“Radi se o vrlo kompleksnom projektu s regulatornog aspekta. Mi smo financijska institucija pod nadzorom i ništa ne možemo pustiti izvan bez precizno definiranih pravila, procedura i komunikacije”, istaknuo je Ćosić. “Morali smo sve uskladiti i sada je sve spremno – krećemo iz Hrvatske, a već do jeseni planiramo širenje na sedam do osam europskih tržišta”.

Platforma će omogućiti kupnju i prodaju više od 500 različitih kriptovaluta, kao i ulaganje u dijelove dionica velikih svjetskih kompanija

čineći sofisticirane financijske alate dostupnima i onima koji do sada možda nikada nisu trgovali.

Pojasnio je i kako Aircash koristi umjetnu inteligenciju za praćenje ponašanja korisnika, uključujući i one koji su se “uspavali” odnosno, prestali koristiti aplikaciju.

“Korisnik kojeg probudite šest je puta jeftiniji od novog. Zato ih budimo, i to radimo pametno, uz pomoć AI-ja”.

AI se koristi za sprječavanje prijevara, ali i za razumijevanje obrazaca ponašanja.

“Na temelju toga nudimo pravi proizvod, po pravoj cijeni, u pravo vrijeme. Treniramo modele na stvarnim korisničkim podacima, profiliramo ih, prilagođavamo komunikaciju”, objašnjava Ćosić i dodaje da se taj pristup ubrzano širi i na područje korisničke podrške.

“Rast broja transakcija i količina podataka je tolika da bez AI-ja više jednostavno ne ide”.

Na pitanje o trendovima u marketingu, Zelić je kratko rekao: “Divlji zapad!”.

Složili su se da u marketingu danas sve prolazi, od gerilske taktike do samoironije. Primjeri? TikTok kanal Tony from LC Sign koji u 5 sekundi ismijava sve i svakog i usput proda tone neonskih znakova. Ili Duolingo i Ryanair, koji svoje Gen Z korisnike vrijeđaju kroz memeove i viralne šale.

Sugovornici su se složili da je umjetna inteligencija alat, ne zamjena za ljude. Ona personalizira, analizira, preporučuje. Ali autentičnost, povjerenje i kreativnost ostaje naša domena. Tehnologija je tu da nam pomogne, a mi trebamo biti ti koji će uvijek imati zadnju riječ i donositi odluke. I da, ostati na zemlji, s nogama čvrsto u patikama.

Autor: Poslovni dnevnik
18. svibanj 2025. u 16:17
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close