Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Inflacija pohlepe trese i Srbiju; trgovci i proizvođači na udaru javnosti

Autor: Poslovni dnevnik
22. kolovoz 2023. u 07:00
Podijeli članak —
Foto: Shutterstock

Inflacija pada, ali cijene ne, pa građani plaćaju teret ovakvog stanja na tržištu, a dodatni problem leži u činjenici da građani Srbije čak 36% novca troše na osnovne namirnice.

Analiza financijskih izvještaja pet najvećih trgovačkih lanaca u Srbiji pokazala je da su maloprodajne marže lani bile 36,6 posto više nego 2019.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

One su značajno porasle i ima prostora za njihovo smanjenje, izjavila je guvernerka NBS Jorgovanka Tabaković. Inflacija pada, ali cijene ne, pa građani svakodnevno plaćaju teret ovakvog stanja na tržištu.

Analiza financijskih izvještaja pet najvećih trgovačkih lanaca u Srbiji pokazala je da su maloprodajne marže lani bile 36,6 posto više nego 2019.

One su značajno porasle i ima prostora za njihovo smanjenje, izjavila je guvernerka NBS Jorgovanka Tabaković. Inflacija pada, ali cijene ne, pa građani svakodnevno plaćaju teret ovakvog stanja na tržištu.

Tanji budžeti
U Srbiji čak 36 posto raspoloživog novca odlazi na osobnu potrošnju kućanstva za namirnice. Da je novca sve manje govore i podaci o padu prometa u trgovini na malo, za šest posto u odnosu na prošlu godinu.

U maloprodaji su cijene povrća te svježeg i prerađenog voća, koje čine 6,5 posto potrošačke košarice, lani u prosjeku porasle za 18,4 posto, a u prva tri mjeseca ove godine na godišnjoj razini za 28,1 posto..

Prema podacima NBS-a, maloprodajne cijene jaja, mlijeka i mliječnih proizvoda zabilježile su najveći međugodišnji rast, dok su cijene mesa i mesnih prerađevina, ulja i masti te kruha i proizvoda od brašna porasle u rasponu od 19 do 25 posto tijekom prvog kvartala.međugodišnje.

Dragan Stojković, redoviti profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu, kaže za “Politiku” da je vrijeme da se uradi temeljita analiza strukture cijena pojedinih proizvoda.

– Treba gledati cijeli kanal marketinga, recimo kada je mlijeko u pitanju imamo primarne proizvođače koji dobivaju određeni dio, prerađivače, mljekare, koji imaju svoju maržu, a isporučuju veletrgovcima i trgovcima koji sami formiraju cijene.

Tu se postavlja pitanje konkurencije i zato je važno napraviti analizu kritičnih kategorija i utvrditi tko zarađuje na nerazumno visokim maržama. Da ne pričamo napamet, bolje je napraviti temeljitu analizu – kaže Stojković. Takva bi analiza, smatra, pokazala koji brendovi ne poštuju tržišnu utakmicu, au tom slučaju potrošači mogu birati jeftinije proizvode i tako vršiti pritisak na trgovce.

– Konkurencija u srpskoj trgovini je solidna, ali ima mjesta i za nove igrače. Imam dojam da su se trgovci trenutno opustili i da iz raznih razloga ne vode previše brige o potrošačima – napominje profesor Stojković. Na pitanje imaju li trgovci pravo naplaćivati ​​različite usluge poput ulaza ili boljeg mjesta na policama, odgovara da je to dopušteno u određenim granicama.

S druge strane, proizvođači s kojima smo razgovarali tvrde da su i njihove profitne stope niske i iznose tek nekoliko postotaka.

Smanjenje marži
– Sigurni smo da ima prostora za smanjenje trgovačkih marži, naše izlazne cijene formiraju se u skladu s realnim rastom inputa, a cijene u trgovini rastu. Naše pozicije su takve da moramo prihvatiti sve uvjete, jer smo ograničeni na tržište regije i moramo robu negdje plasirati. Trgovci aktivno rade na tome da ubiju brendove i što više zarade na privatnim brendovima. Tamo su im troškovi mali, a zarada duplo veća, jer ti proizvodi više nisu jeftini, tek su nešto malo jeftiniji od poznatih brendova – kaže sugovornik iz prehrambene industrije.

Na tržištu se odomaćio izraz “inflacija pohlepe”, kako u svijetu tako i u Srbiji, kada trgovci zloupotrebljavaju situaciju i neopravdano dižu marže. Kada sirovine poskupljuju, logično je da poskupljuju i proizvodi, no kada sirovine pojeftine, vraćanje cijena na staro je sporo.

Autor: Poslovni dnevnik
22. kolovoz 2023. u 07:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close