Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Poduzetnika je mnogo, oni su početnici, entuzijasti, egoisti, optimisti, pesimisti…

Autor: Poslovni.hr
26. lipanj 2013. u 12:40
Podijeli članak —
Thinkstock

Nedavno sam razgovarao sa svojim inozemnim klijentima o stanju poduzetništva u Hrvatskoj…

Autor teksta je Jurica Dujmović, marketinški konzultant i urednik portala za poduzetnike Brand manager. Portal je namjenjen malim i srednjim poduzetnicima i svakodnevno čitateljima nudi besplatne poslovne, knjigovodstvene i marketinške savjete.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Evolucija hrvatskog poduzetnika

Autor teksta je Jurica Dujmović, marketinški konzultant i urednik portala za poduzetnike Brand manager. Portal je namjenjen malim i srednjim poduzetnicima i svakodnevno čitateljima nudi besplatne poslovne, knjigovodstvene i marketinške savjete.

Evolucija hrvatskog poduzetnika

Nedavno sam razgovarao sa svojim inozemnim klijentima o stanju poduzetništva u Hrvatskoj – iako nisu bili pretjerano oduševljeni mojom procjenom, ipak smo se složili da ima prostora, i to ne samo za napredak, nego i za rast i razvoj. Na pitanje kakav se profil ljudi u Hrvatskoj bavi poduzetništvom, umjesto tipične analize da je "sve puno lopova i varalica" dao sam svom klijentu nešto drugačiji odgovor, a vama iznosim jedan njegov dio:

Poduzetnici-entuzijasti

Često bi više željeli biti poduzetnici nego što to zaista jesu. Premda ih nosi hvale vrijedna ambicija, o propisima znaju malo, a o teretima i davanjima znaju još i manje. Najčešće nemaju plana, nego u poduzetništvo odlaze s pozicije iz udobnih državnih poslova i nadaju se velikoj zaradi i poslovnom uspjehu. Nakon nekoliko mjeseci već im postaje jasno da bez velikog truda i zalaganja (u pravilu većeg od onog na "starom" poslu) nema opstanka. Razočarani, oni ili odustaju ili prerastaju u…

Poduzetnika početnika

Ovima je već jasno što ih čeka. Velika i fiksna davanja, bez obzira na ostvarenu dobit. Već su se pomirili s činjenicom da moraju biti sve – manageri, marketingaši, majstori, komunikatori, stručnjaci… Niti jedna od ovih funkcija im zapravo ne "leži", jer kroz njih svakodnevno prolaze i niti u jednoj zaista ne ostaju dovoljno dugo da bi njome ovladali. Poduzetnik početnik se grčevito trudi sa skromnim kapitalom kojim raspolaže pokrpati troškove, i živjeti iz dana u dan. Niti on nema kratkoročnog ili dugoročnog plana – ne zato što ga možda ne zna izraditi, nego jednostavno zato što se njime ne stigne baviti. Možda ga je i izradio, ali ga više ne stigne niti pogledati. Plan je negdje spremljen, prašnjav i zaboravljen. Stihija svakodnevnog poslovanja je jedina stalnost poduzetnika početnika, i dok on čeka "pravu priliku" za rastom i napredovanjem, neprimjetno se pretvara u jednu od dvije varijante: poduzetnika optimista ili pesimista.

Poduzetnik optimist

Ovaj poduzetnik je prošao kroz sito i rešeto. Iskusio je na svojoj koži sve ljepote i strahote poslovanja. Premda zna da je biti poduzetnik MNOGO teže nego je u svojim neiskusnim počecima mislio, naučio je također i da se trud isplati. On zna ŠTO je trud. To nije raditi "kao konj" – to je raditi smisleno, nadajući se uspjehu. Ukoliko postoji cilj, a to je uspjeh – postoji i smjer, a to je plan. Ovaj poduzetnik usklađuje svoje djelovanje konstantno, znajući da je najbolji plan onaj koji se mijenja s okolnostima. Ne obeshrabruju ga mali neuspjesi i raduje se svakoj pobjedi. Svaki njegov plan ima alternative i svaka od njih vodi drugom uspjehu – u problemima vidi priliku za drugačijim rješenjem i u poteškoćama vidi izazove. Dan započinje radosno s nadom, a završava ga zadovoljno i smireno.

Ipak, moguće je da poduzetnik početnik "deevoluira" – razočara se i preda. Tada govorimo o

Poduzetniku pesimistu

Ovaj pojam gotovo je oksimoron. Naime, teško je zamisliti da netko nešto "poduzima", ne nadajući se uspjehu ili štoviše – očekujući neuspjeh. Ipak, naš poduzetnik pesimist radi upravo to. Krenuo je u posao s prevelikim (i često nerealnim) očekivanjima, koja su jedna za drugim pala u vodu, i sada, umjesto da procjeni svoje opcije i razmisli o drugačijem pristupu, on se predaje. U poduzetništvu ne ostaje jer ga smatra prilikom, nego upravo iz obamrlosti i pasivnosti koja mu svako jutro šapne da "bolje ne može". Planova nema, jer "već zna" negativan ishod svega što poduzme. Uspješne poduzetnike gleda ili kao lopove ili pak kao nekakve prekaljene genijalce – zauvijek izvan njegovog dosega. Ovaj poduzetnik u pravilu "traje" dok sredstva na računu tvrtke ne dosegnu nulu, ili se pak ne dogodi (samo od sebe) nešto toliko neočekivano, što ga probudi iz obamrlosti i pokrene.

Takvi događaji mogu biti neočekivano partnerstvo ili projekt koji se konačno počeo isplaćivati. Ukoliko naš pesimist nije toliko duhovno propao da ovu priliku ne primjećuje, pretvara se u

Perspektivnog poduzetnika

Ovaj poduzetnik može biti i optimist. Ukoliko se radi o optimistu, javnosti koja sve to promatra, njegov je prelaz jasan i normalan. Radi se o čovjeku koji je bio uvjeren u svoj uspjeh, a sad to djelima i dokazuje. Ukoliko se radi o pesimistu, javnost je podjeljena – dijeli se na one koji misle da mu se "posrećilo" i one koji ga sa zanimanjem promatraju i čude se kako je odjednom "okrenuo ploču". Bilo da je prije svog nenadanog uspjeha bio optimist ili pesimist, perspektivni poduzetnik je shvatio da ima priliku uspjeti i to je zgrabio objeručke. Stvari su se počele kretati na bolje – broj narudžbi raste, klijenata ima sve više i posao ide sve bolje. Ono što je ranije bilo nadanje ili pak predaja, pretvorilo se u hrabro koračanje naprijed. Naš poduzetnik se nakon ovoga bliži svojim finalnim fazama – jedna od njih je (nažalost) i

Poduzetnik egoist

Nekoliko uspjeha uvjerilo ga je u njegovu nadmoć – nitko drugi nego "on" nije zaslužan za uspjeh tvrtke. Ovaj poduzetnik zaboravlja male "kotačiće" koji su se samozatajno okretali i doveli jednako zaslužno do njegovog uspjeha. Neznajući cijeniti male suradnike – bili oni honorarci ili zaposlenici, ovaj poduzetnik jedino sebe voli – jedino sebe smatra zaslužnim. Na ovaj način pila granu na kojoj sjedi. Uskoro će svoju postojeću garnituru dobrih i korisnih suradnika zamijeniti skupljima i razvikanijima. Zaslijepljen nerealnom procjenom vlastitih (i omalovažavanjem tuđih) sposobnosti, ovaj poduzetnik ne gubi vrijeme na "nepotrebne" procjene budućih zaposlenika – "ionako on radi sav posao". S vremenom kvaliteta rada opada, tenzije u tvrtki rastu, a troškove idu u nebesa. Ovakav poduzetnik često propada ili prerasta u pesimista, jer i tu vrijedi ona "tko visoko leti nisko pada" – vlastita očekivanja su ga i uzdigla i pokopala.

Druga alternativa je ujedno i krajnja verzija, kojoj svi težimo:

Uspješan poduzetnik

On zna da ništa nije sigurno u poslovanju. Zna da je za sve potreban trud, rad i napor. Zna također da je mnogo toga u Božjim rukama – mnogo ima okolnosti koje su izvan njegovog dosega – on ih uzima u obzir, ali se ne brine previše zbog toga. Daje sve od sebe i to mu je dovoljno. Premda je možda "glavni" u svojoj tvrtki, dobro zna da je samo jedan kotačić koji je tvrtku doveo do izvrsnosti. Zato vrijedno i radi i primjerom pokazuje što traži od zaposlenika. Brižno čuva i razvija odnose s partnerima i zaposlenicima i nije mu strano nagraditi makar i male uspjehe. U drugima pobuđuje ono najbolje i diže ih iz blata – baš zato jer je i on doživio poraze, poteškoće i neuspjehe, razumije i simpatizira s onima kojima je teško. Ovaj poduzetnik partnerima ulijeva povjerenje a konkurenciji strah u kosti. On zna svoj posao i zna kamo ide – u bolje sutra, za svoju tvrtku i sebe.

U koju skupinu VI spadate? Prepoznajete li sebe i svoje prijatelje u jednom od ovih profila?

 

Autor: Poslovni.hr
26. lipanj 2013. u 12:40
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close