Kada je 2006. godine Ante Martinović iz Zadra 35-godišnju kapetansku karijeru na domaćim i stranim brodovima odlučio zamijeniti poduzetničkim vodama i tržištu ponuditi nov i jedinstven proizvod, nije, priznaje, znao u što se upušta. Danas sa sinovima Jurom i Lovrom ponosno govori o uspjehu iza kojega stoje predani rad i strpljenje. Osnovao je obrt Adriatic propeleri, koji danas vode sinovi, i jedini se u Hrvatskoj bavi popravkom, modifikacijom i optimizacijom propelera za sve vrste plovila i pritom koristi Prop Scan tehnologiju istoimene australske tvrtke iz okolice Brisbanea u državi Queensland. Riječ je o finom ugađanju i preciznom mjerenju koraka propelera do točnosti od 0,025 milimetara kojim se postiže optimalan rad propelera uz preciznost od 95 posto.
Alat iz Amerike
"Ima još servisa koji se bave popravkom propelera, ali mi jedini radimo fino ugađanje kojim postižemo optimalan rad propelera. Radimo za velike 70-metarske brodove koji imaju propelere promjera do dva metra, do malih tzv. penti s aluminijskim propelerima promjera 30-ak centimetara", objašnjavaju Martinovići i napominju da su do prije desetak godina propeleri bili velika nepoznanica jer ih se nije moglo precizno izmjeriti.Sve dok u Australiji nije izumljen instrument koji precizno mjeri korake propelera. "Godinama sam plovio i iz iskustva znam kakve sve probleme može imati brod ako propeleri ne rade dobro. Bio sam u servisima diljem svijeta, proučavao knjige i istraživao na internetu, a onda sam čuo za revolucionarnu metodu Prop Scana. U Americi je koriste mnogi, a u Europi samo jedna tvrtka u Francuskoj i naš obrt u Zadru", prisjeća se kapetan Ante početaka i dodaje da su u SAD-u servisi povezani, iskustvom pomažu jedan drugome, a oni su na ovim prostorima bili jedini i morali su doslovno krenuti od nule, bez ičije pomoći. "Problem je bio i alat jer se sve moralo naručivati iz Amerike, od posebnih čekića do hidraulike. Dok se mi nismo pojavili, servis propelera obavljao se 'od oka', poznat je izraz 'pogođena je ili nije pogođena propela'. Naš uređaj mjeri korak propelera, a krajnji cilj, osim reparacije, zbog vremenske dotrajalosti ili mehaničkog oštećenja, jesu ušteda potrošnje goriva i sigurnija plovidba. Svaki brodski motor ima određene radne okretaje, pri punoj brzini on bi trebao postići maksimalan broj radnih okretaja. Postigne li to, znači da je propeler optimalan za taj motor. A to se dobiva preciznom zakrivljenošću listova propelera, za što je potrebno i precizno mjerenje propelera. U suprotnom, motor se muči, dimi i troši više goriva", kažu Martinovići.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.E to ja zovem businessom, znanje, ideja, poduzetnost…
Uključite se u raspravu