Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

‘Nacija je iskoristila djecu da bi privukla pažnju čitatelja’

Autor: Nikolina Buljan / VLM
31. siječanj 2013. u 22:01
Podijeli članak —
U Hrvatskoj oglasni prostor definira niz zakona, ali nijedan nije spriječio zlouporabu djeteta za političku poruku/PIX

Na jumbo plakatu mjesečnika Nacija dijete neprimjereno spominje Boga, proziva ministra i potiče negativne emocije. Smiju li se djeca koristiti za takve poruke raspravljaju Mila Jelavić i Kamilo Antolović.

Dječak koji s plakata 'vrišti' na ministra Jovanovića da "Ostavi našu djecu", potaknuo je u Hrvatskoj mnogobrojne rasprave o pravima djece i roditelja . Plakat je ujedno i reklama mjesečnika Nacija koji se protivi uvođenju zdravstvenog odgoja u škole i podjsjeća na  članak 63. Ustava RH prema kojem 'roditelji imaju pravo i slobodu da samostalno odlučuju o odgoju djece'. 

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Manipulacija djecom
No, što je s pravima vrištećeg dječaka i sve druge djece koja sudjeluju u reklamnim kampanjama? "Nažalost, očito je riječ o iskorištavanju djece u nastojanju da se privuče pažnja potencijalnih čitatelja mjesečnika Nacija. Jumbo plakat i naslovnica časopisa primjer su nedopustive manipulacije i stavljanja djece u negativni kontekst, naglašen nizom negativnih poruka na plakatu: prikazivanjem djeteta s ogorčenim i ljutitim, gotovo prijetećim izrazom lica, kojem se u usta stavlja prozivanje ministra (uz neprimjereno spominjanje Boga) te proglašavanje zdravstvenog odgoja 'nastranim'. S obzirom na to da su se u javnosti i prije pojave tog plakata već čuli brojni primjeri govora mržnje u vezi s tom temom, bio je to još jedan način daljnjeg poticanja i iskorištavanja negativnih emocija građana. A svako daljnje podizanje tenzija oko ovih pitanja, umjesto da se teži smirivanju, uspostavljanju dijaloga i razjašnjavanju eventualnih nejasnoća, izravno šteti djeci", govori pravobraniteljica za djecu Mila Jelavić.Ako izuzmemo polemiku oko samog zdravstvenog odgoja i vratimo se plakatu, Mila Jelavić kao zastupnica dječjih prava i marketinški stručnjak Kamilo Antolović, direktor agencije K&K i član Suda časti HURA-e (Hrvatskog udruženja za tržišno komuniciranje) o plakatu razmišljaju slično. I Antolović kao spornu činjenicu koja možebitno narušava odredbe zakona i Kodeksa  HURA-e vidi korištenje slike djeteta te  korištenje ključne poruke: "Jovanoviću, u ime Isusovo.."

Dječak koji s plakata 'vrišti' na ministra Jovanovića da "Ostavi našu djecu", potaknuo je u Hrvatskoj mnogobrojne rasprave o pravima djece i roditelja . Plakat je ujedno i reklama mjesečnika Nacija koji se protivi uvođenju zdravstvenog odgoja u škole i podjsjeća na  članak 63. Ustava RH prema kojem 'roditelji imaju pravo i slobodu da samostalno odlučuju o odgoju djece'. 

Manipulacija djecom
No, što je s pravima vrištećeg dječaka i sve druge djece koja sudjeluju u reklamnim kampanjama? "Nažalost, očito je riječ o iskorištavanju djece u nastojanju da se privuče pažnja potencijalnih čitatelja mjesečnika Nacija. Jumbo plakat i naslovnica časopisa primjer su nedopustive manipulacije i stavljanja djece u negativni kontekst, naglašen nizom negativnih poruka na plakatu: prikazivanjem djeteta s ogorčenim i ljutitim, gotovo prijetećim izrazom lica, kojem se u usta stavlja prozivanje ministra (uz neprimjereno spominjanje Boga) te proglašavanje zdravstvenog odgoja 'nastranim'. S obzirom na to da su se u javnosti i prije pojave tog plakata već čuli brojni primjeri govora mržnje u vezi s tom temom, bio je to još jedan način daljnjeg poticanja i iskorištavanja negativnih emocija građana. A svako daljnje podizanje tenzija oko ovih pitanja, umjesto da se teži smirivanju, uspostavljanju dijaloga i razjašnjavanju eventualnih nejasnoća, izravno šteti djeci", govori pravobraniteljica za djecu Mila Jelavić.Ako izuzmemo polemiku oko samog zdravstvenog odgoja i vratimo se plakatu, Mila Jelavić kao zastupnica dječjih prava i marketinški stručnjak Kamilo Antolović, direktor agencije K&K i član Suda časti HURA-e (Hrvatskog udruženja za tržišno komuniciranje) o plakatu razmišljaju slično. I Antolović kao spornu činjenicu koja možebitno narušava odredbe zakona i Kodeksa  HURA-e vidi korištenje slike djeteta te  korištenje ključne poruke: "Jovanoviću, u ime Isusovo.."

Ljutit dječak i Photoshop
"Predmetno oglašavanje mjesečnika, posebno u stilu i tonu komunikacije, sadržavajući sliku maloljetnika te koristeći prigodan tekst, promatrano u svjetlu odredbi čl. 5. (Istinitost) te čl. 12. (Omalovažavanje) navodi na zaključak kako takvo oglašavanje može navesti na krivi zaključak primatelja poruke, ali i kako se omalovažava osoba s obzirom na sadržaj poruke i težnju da se imenovana osoba izloži prijeziru", govori Antolović.Podsjetimo, mediji su već pisali kako je isti ovaj dječak izazvao polemike i u Njemačkoj kada je s plakata pozivao ljude na protivljenje vjerskim obrezivanjima. Naime, mjesečnik Nacija vjerojatno je preuzeo  fotografiju dječaka iz baze  "stock" fotografija i Photoshopom mu 'nalijepio' hrvatski dres. Inače, mališan se pojavio i 2011. godine  u prvom broju mjesečnika Nacija, kada je s naslovnice vrištao o 'zamkama Lisabonskog ugovora'.

Zakoni

U Americi djeca zaštićenija

Članci koje spominje Antolović odnose se Kodeks HURA-e, a ne na jedan od hrvatskih zakona koji bi definirao u kojim oglasnim porukama djeca smiju sudjelovati. Naime, takvog zakona u Hrvatskoj nema. S druge strane, dijete s plakata se  sigurno ne bi našlo u ovakvoj kampanji u Americi jer oni zakonom određuju kako djeca smiju promovirati samo proizvode koji su namijenjeni djeci. U Hrvatskoj oglasni prostor definira niz zakona. Jedan od njih je Zakon o zaštiti potrošača u kojem stoji kako (Članak 89.) je zabranjeno oglašavanje koje vrijeđa ljudsko dostojanstvo, koje je neetično i koje prouzrokuje ili bi moglo prouzročiti tjelesnu, duševnu ili drugu štetu u djece, koje djeci upućuje poruke i dijelove poruka kojima se iskorištava ili zlorabi, ili bi se mogla zlorabiti, njihova lakovjernost ili pomanjkanje iskustva.

Plakat i naslovnica časopisa primjer su nedopustive manipulacije  i stavljanja djece u negativan kontekst
Mila Jelavić, pravobraniteljica

Predmetno oglašavanje u svjetlu odredbi o istinitosti i omalova-žavanja može navesti na krivi zaključak
Kamilo Antolović, HURA

Autor: Nikolina Buljan / VLM
31. siječanj 2013. u 22:01
Podijeli članak —
Komentari (3)
Pogledajte sve

“Naime, mjesečnik Nacija vjerojatno je preuzeo fotografiju dječaka iz baze “stock” fotografija…”
Gospođo Nikolina, da ste prava novinarka uložili biste 24 kune da kupite mjesečnik Nacija u kojemu piše da je fotografija kupljena na servisu shutterstock.com pa ne biste morali raditi pretpostavke.

Tako je, potpuno se slažem sa “nepristranom” gđom Milom Jelavić i predlažem da tuži i Njemačku državu u Briselu – naime Nijemci su prvotno lansirali ovaj (po partiju) “skandalozni” plakat . Također, dobro je da je stala u obranu jednog civiliziranog, miroljubivog, uljuđenog ministra Jovanovića koji je uvijek spreman na dijalog sa ljudima koji misle drugačije i koji nikad ne “pljuje u ogledalo” !

Slika nije samo skandalozna zbog iskorištavanja djece, nego je i ukradena. Originalno je objavljena na plakatima kojima se u Njemačkoj prosvjedovalo protiv vjerski motiviranog obrezivanja dječaka: http://2.bp.blogspot.com/-26dosc6h_LI/T_WFdTvpHBI/AAAAAAAABAI/9VzU1o4fXao/s1600/Fingerweg.jpg
Možda je ove u Naciji, i crkvene im financijere privukla riječ Pimmel

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close