Na kraju godine hrvatski i regionalni trgovci svode račune i pozorno prate što se događa s europskim i svjetskim “best-practice” trgovačkim lancima i FMCG kompanijama. Činjenica je da su se potvrdile prognoze stručnjaka i da je kriza svugdje uzrokovala ne samo promjenu ponašanja krajnjih kupaca nego i trgovaca.
Najvažniji trend, koji ide na ruku “soft” i “hard” diskonterima, promjena je ukusa potrošača koji zbog toga kupuju rjeđe. Potrošačke košarice su manjeg iznosa, a “no-name” brendovi nisu više bauk. Uz manje operativne troškove, koji su bili strateški ugrađeni u princip poslovanja diskontera zbog manje usluge, odnosno manjeg broja djelatnika u samome prodajnome mjestu, kao i jednostavnijim logističkim operacijama, pozitivni rezultati neće izostati. U privatnom sam životu doživio da je nekolicina poznanika “priznala” da kupuju u diskonteru, a da to prije nisu činili. Riječ je o ljudima za koje nikada ne bih pomislio da su to u stanju učiniti zbog svoga životnog stila koji su imali do tada. Odgovor koji kvalitetni trgovci daju ove godine, ali će se takav trend nastaviti i dalje, jest jačanje brenda i naglasak da je trgovina prilagodila svoje cijene, asortiman i uslugu novonastaloj gospodarskoj situaciji, kao i novim zahtjevima potrošača. Na strani proizvođača pad realizacije većine iznosi od 5 do čak 10% u odnosu na 2009. godinu. Dakle, daleko više od godišnjega pada BDP-a. Posebice je velik kod proizvođača pića koji opslužuju i maloprodajni, ali i kanal HoReCa. U potrošnji izvan kuće došlo je do velikoga pada jer je taj kanal tradicionalno najviše ugrožen i izložen smanjenju potrošnje tijekom kriza. Manje je cjenovno fleksibilan i usto ugrožen zabranom pušenja u lokalima te psihologijom potrošača koji u doba krize smanjuju odlaske u restorane i kafiće. Međutim, kriza je i prilika, pa je neke tvrtke koriste kako bi ojačale svoj portfelj i krovni brend te postale nezaobilazni igrači na tržištu. U svakome slučaju, moramo zaključiti da je u vrijeme krize bitno imati kvalitetan pristup financiranju jer je ono velik trošak u vrijeme pada ili stagnacije prihoda. Treba kvalitetno jačati svoj krovni brend koji potrošačima šalje poruku povjerenja u doba povećane nesigurnosti.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu