Tržište kao i proizvodnja šećera doživljava snažne promjene u vrijeme približavanja Hrvatske Europskoj uniji. Tržišni lider sa 37% udjela u proizvodnji šećera u Hrvatskoj je Viro tvornica šećera iz Virovitice, kompanija s ne tako blistavom prošlošću, a danas jedan od najvećih izvoznika i najprofitabilnija tvrtka u prehrambenoj industriji. Iako slovi za relativno mladu kompaniju, koja pod nazivom Tvornica šećera Virovitica posluje od 1980. godine, prebrodila je probleme socijalizma, Domovinskog rata i stečaja, te iz njih isplivala kao poduzeće sa sjajnom perspektivom. Od 1984. do 1991. godine posluje kao dio PIK-a Virovitice, nakon čega postaje samostalni poslovni subjekt. Dok je glavni problem do devedesetih bila nestašica sirovina i administrativno određivanje cijena, nakon 1990. godine takvi problemi ustupaju mjesto ratu te velikom i nekontroliranom ilegalnom ulazu šećera u Hrvatsku, koji je sve domaće šećerane doveo pred kolaps. Nad društvom se u prosincu 1999. pokreće stečajni postupak radi 575 milijuna kuna duga nakon čega slijedi restrukturiranje te preuzimanje od strane privatnih investitora koji zaključuju to crno razdoblje i uspješno nastavljaju daljnju proizvodnju pod tvrtkom Viro d.o.o..
Reakcija tržišta
Danas posebno ohrabruje činjenica da Viro svoje proizvode uspješno plasira na tržišta Europske unije. Izvozna orijentiranost kompanije postaje i makroekonomski interes države, a značaj kompanije je time veći ako se tome pridoda preko 250 stalno zaposlenih i više od stotinu sezonskih radnika u ratom pogođenom prostoru i prostoru od posebne državne skrbi drugog reda. Inozemna tržišta na koje najviše izvozi su Italija, Njemačka, Slovenija, Mađarska i Austrija, iako se snažan rast prodaje bilježi i na tržištu Velike Britanije i Nizozemske. Izvoznom uspjehu poduzeća pridonosi zadovoljavanje standarda koje pred hrvatske proizvođače postavlja Europska unija, gdje je Viro jedina šećerana s riješenim ekološkim pitanjima, jer posjeduje pročistač otpadnih voda. Poslovanje na načelima održivog razvoja te održavanje najviših standarda u zaštiti okoliša signal su da se slijede trendovi u svjetskoj ekonomiji te se uočava dugoročni vremenski horizont poslovanja. Posebnu stranicu u svojoj povijesti poduzeće je otvorilo kada je postalo dioničko društvo te s pravom pobudilo interes investitora u vrijednosne papire kada od veljače 2006. kotira u prvoj kotaciji Zagrebačke burze. U nedostatku kvalitetnih dionica na tržištu kapitala te postojanje ograničenja obveznih mirovinskih fondova na ulaganje isključivo u dionice prve kotacije burze, zavladalo je veliko zanimanje za ovom dionicom praćeno pozitivnom reakcijom tržišta. Kao posljedica uspješno izvedenog izlaska u javnost te pravog “timinga” u situaciji rasta fondova te rastućeg optimizma na tržištu kapitala, sve su dionice planule u 17 sekundi trgovanja. Uspješan plasman je uvelike podržan dobrim poslovanjem poduzeća u 2005. godini koja je bila rekordna po razini proizvodnje od 100.000 tona šećera, pri čemu je više od 40% proizvodnje plasirano na strana tržišta. Dnevni kapaciteti tvornice tada su povećani sa 3.500 na 6.000 tona. Takav porast proizvodnje ostavio je trag i na financijskoj strani poslovanja gdje su prihodi od prodaje skočili sa 202,82 milijuna na 498,77 milijuna kuna, što je porast od gotovo 150%, a neto dobit se udvostručila na 73,57 milijuna kuna. U prvim mjesecima trgovanja 2006. godine, dionica je trgovana na relativno niskim omjerima cijene i zarade (P/E iznosi oko 9), dok je kasnije cijena Vira pratila kretanje indeksa dionica. Poduzeće je u prva tri kvartala 2006. godine objavilo lošije rezultate usporedivši ih s rekordnom 2005. godinom što je kao posljedicu imalo slabiji rast cijene dionice, usporedivši je s rastom Crobexa. I kada se činilo da će kompanija na godišnjoj razini zabilježiti pad neto dobiti u odnosu na 2005. godinu, investitore je iznenadio četvrti kvartal u kojem je neto dobit porasla sa 19.8mn na 67.4mn kuna uglavnom generiranih na stranom tržištu.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.uložio sam u viro,nadam se da je točna analiza
Uključite se u raspravu