Stadlerovi vlakovi Sloveniji preskupi

Slovenija više nema domaćeg proizvođača vlakova/Thinkstock Slovenija više nema domaćeg proizvođača vlakova/Thinkstock

Bombardieru i Siemensu narudžba manje od trideset kompozicija jednog tipa vlaka jednostavno je premala.

Na slovenski natječaj za kupnju dvadeset i pet kompozicija putničkih vlakova u ime švicarskog konzorcija Stadler ponudu je poslala samo podružnica Stadler Poljska i to u iznosu od 207,4 milijuna eura s PDV-om. Tako Slovenske željeznice (SŽ) nakon dvije odgode za predaju ponuda mogu samo čekati otvaranje te jedne, piše Delo. Nažalost, i ta jedna ponuda daleko je od onog što je priželjkivala slovenska državna kompanija, bez PDV-a ona iznosi 169,994.500 eura, što za 13 posto prelazi okvire očekivanih 150 milijuna eura. Povjerenstvo za natječaj priprema odgovor ponuđaču najkasnije u roku od zakonskih 90 dana.

Ugovor do kraja godine?
Za ostale veće europske dobavljače kao što su Bombardier i Siemens, koji su Slovenskim željeznicama prije petnaest godina zajedno isporučili vlakove, narudžba manje od trideset kompleta jednog tipa vlaka, prema mišljenju stručnjaka, jednostavno je premala.  Čak i sadašnja ponuda tvrtke Stadler može biti cjenovna posljedica narudžbe tri različite vrste vlakova, objašnjava ljubljanski list. Kompanija Slovenske željeznice, odnosna njezina tvrtka SŽ - Putnički promet ove godine je s Cerarovom vladom sklopila ugovor o pružanju obveznih javnih usluga najmanje do 2031. godine. Ugovor uključuje kupnju novih putničkih kompozicija. U natječaju za javnu nabavu također se spominje mogućnost kupnje dodatnih 25 kompozicija.

 

13 posto

viša je cijena koju traži Stadler od one koju su očekivale Slovenske željeznice

Prema uvjetima natječaja ponuđač se obvezuje da će isporučivati najmanje dvije kompletne kompozicije mjesečno, počevši nakon 24 mjeseca od dana potpisivanja ugovora, a dvanaest mjeseci kasnije na slovenskim prugama trebalo bi biti svih 25 putničkih vlakova.Stadler je uz ponudu priložio i brošuru u boji koja pokazuje kako izgledaju njihovi vlakovi u bojama Slovenskih željeznica, ali je Natječajno povjerenstvo navelo da je taj materijal dio ponude i javnosti još nije dopušteno da ga vidi. Ostali objavljeni podaci o tehničkim osobinama Stadlerovih vlakova mogu biti zanimljivi samo profesionalcima, objašnjava Delo. Glavni direktor SŽ-a Dušan Mes, prema pisanju lista, više je nego loše raspoložen zbog cijene, jer su dobili samo jednu ponudu.

Prije toga, četiri proizvođača vlakova potvrdila su da se prema tehničkim zahtjevima mogu prijaviti na natječaj. Međutim, čini se da su previše zauzeti i da nisu zainteresirani za tako mali posao. Dušan Mes ipak se nada da ugovor može biti potpisan kasnije ove godine, ili nakon pregovora sa Stadlerom ili nakon ponovljenog natječaja. Očekuje da će cijena biti slična onoj koju su nedavno postigli Mađari i Srbi i kakvu je predviđao SŽ. Korporacija Stadler prošle godine je zabilježila promet od 2,1 milijardu švicarskih franaka, a naručiteljima je isporučila 500 vlakova.

U kompaniji je zaposleno 7000 osoba. Stadler je 1984. godine počeo proizvoditi putničke vlakove, a 20 godina kasnije broj zaposlenih premašio je 1000. Brzi rast broja zaposlenih, uz kupnju i izgradnju novih proizvodnih objekata, počeo je sredinom prošlog desetljeća. Godine 2005. započeli su proizvodnju u Mađarskoj, a godinu dana kasnije u Poljskoj, gdje su od 2007. do rujna 2016. sastavili 312 kompleta putničkih vlakova. U Poljskoj su ostala 54, ostali su prodani Njemačkoj, Estoniji, Italiji, Mađarskoj, Nizozemskoj i Bjelorusiji. Stadlerovi vlakovi i lokomotive voze u 28 zemalja, a putnički vlakovi po finskim, češkim, azerbajdžanskim, ruskim, luksemburškim i švicarskim prugama, te u SAD-u. 

Propast mariborskog TVT-a
Slovenija nema domaćeg proizvođača vlakova. U mariborskoj tvornici željezničkih vozila i toplinske tehnike TVT Boris Kidrič 1964. godine radilo je više od 3500 radnika, nakon stečajnog postupka tijekom posljednjeg desetljeća prošlog stoljeća broj zaposlenih pao je sa 2700 na 490, a na kraju prošlog desetljeća bilo ih je samo 322. Siemens je 2009. godine likvidirao tvrtku STS nakon 146 godina rada. 

Traže strateškog partnera

Pet ponuda za 49% Teretnog prijevoza
Poljske državne željeznice (PKP), češki Energetski i industrijski holding (EPH), Ruske željeznice (RŽD), njemački Hamburger Hafen und Logistik i francuske željeznice (SNCF) poslali su u kolovozu neobvezujuće ponude za kupnju 49% udjela u Teretnom prijevozu SŽ-a. Riječ je je prvoj fazi odabira strateškog partnera za tvrtku koja donosi najviše prihoda Slovenskim željeznicama.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!