Kompanije mogu pratiti razinu umora pilota i na vrijeme spriječiti nesreću

Autor: Marta Duić , 23. srpanj 2015. u 22:01
Autori aplikacije Marko Radoš i Mario Rudman s FER-a/Žarko Bašić/PIXSELL

Zrakoplovne kompanije nakon leta putem web aplikacije mogu provjeriti stanje posade te prema potrebi korigirati rasporede letova ukoliko su piloti premoreni.

Mario Rudman i Marko Radoš, prijatelji i kolege koji su nedavno u razmaku od pola sata diplomirali na zagrebačkom Fakultetu elektronike i računarstva (FER), već su se tijekom studiranja odlučili upustiti u poduzetničke vode.

Iako su radili na mnogim projektima, aplikacija iFlight im je bio najozbiljniji pa su tu ideju odlučili detaljnije razraditi i 'pogurati' na tržište. Prvi uspjeh bio im je ulazak aplikacije u finale App start contesta koji organizira studentska udruga e-student. Budući da su i prije zajednički radili na mobilnim aplikacijama i da su htjeli za diplomski rad odraditi malo veću i kompleksniju temu odlučili su se za razvoj iFlight aplikacije i kao projekta za natjecanje i kao teme diplomskog rada. Dodatni poticaj bila je činjenica da su javni zavodi već radili na sličnim projektima i testirali pilotima razinu stres i umora. "Mi smo htjeli to povezati i napraviti sustav kojim će se cijeli postupak olakšati i pojednostaviti", kaže Marko Radoš.

iFlight je sustav u oblaku (cloud) za upravljanje zračne posade uz biometrijsko praćenje u stvarnom vremenu pomoću nosivih uređaja i mobilne aplikacije. Kako kaže ovaj inovativni dvojac, sustav je podržan s pametnim sredstvima za lakše raspoređivanje zračne posade i ublažavanja rizika ljudskih faktora kao što je umor te nudi aviokompanijama efikasnije korištenje vlastitih članova zračne posade. Ovu mobilnu aplikaciju koriste piloti koji uz nosive uređaje kao što su pametni sat, narukvica i slično mjere svoje biometrijske podatke (otkucaji srca, disanje itd.) tokom leta. Nakon što završe let ti se podaci analiziraju te ih njihova aviokompanija vidi putem web aplikacije, zahvaljujući kojima može korigirati raspored letova i tako pomoći pilotima da ne lete preumorni.

 

120zrakoplovnih

nesreća zabilježio je u 2014. Zavod za istraživanje zrakoplovnih nesreća (BAAA), a poginulo je ukupno 1328 osoba

Korištenje najmodernije tehnologije
Kako kaže Rudman, na samoj ideji radili su gotovo godinu dana, a usavršavanje i finaliziranje aplikacije i dalje traje. Nakon prvih razmišljanja, 'bacili' su se na proučavanje onog što radi Zavod za elektrostrojarstvo i automatizaciju – istraživanje pilotskog umora – i shvatili da u suradnji s njima mogu puno toga napraviti. "Kod nas u timu, svatko je radio sve. Službeno smo bili podijeljeni zbog diplomskog rada, ali smo pomagali jedan drugome i prebacivali se s weba na mobilno te više manje sve zajednički radili. Zavod za elektrostrojarstvo i automatizaciju nam je puno pomogao, dali su nam  uređaje i sve potrebno za početni razvoj aplikacije, a Mario i ja smo odlučili kako dalje˝, pojašnjava Radoš.

Kako tvrdi Rudman, aplikacija se bavi detekcijom umora pilota korištenjem wearable tehnologije, odnosno u prijevodu nosive tehnologije. Preko nosivih uređaja se prikupljaju biometrijski podaci osobe, u ovom slučaju, pilota te se trenutačno i na dulje staze procjenjuje njegovo psihofizičko stanje, umor i u skladu s tim se može reagirati. "Specifično je što je riječ o novoj tehnologiji koju još tržište nije imalo priliku probaviti i prožvakati te napraviti iz nje tisuću rješenja, već je potpuno nova i trenutačno nema puno sličnih rješenja na tržištu. Ova tehnologija je postala popularna zadnje dvije godine i nitko se još nije  stigao njome se pozabaviti, tako da je naša ideja baš zbog toga originalna", pohvalio se Rudman. 

Priprema za realni sektor
Ovaj dvojac ističe mnoge prednosti aplikacije kao što je primjerice sprečavanje nesreća,  od najmanjih pa do onih najvećih, a analizom dobivenih podataka može se suzbiti i nezadovoljstvo radnika te ih rasporediti na letove u skladu s njihovim sposobnostima. "U zrakoplovnoj industriji vlada teško stanje, rasporedi su prenapučeni te smo kroz razgovor s pilotima prije početka rada na aplikaciji shvatili kako je to velik i aktualan problem koji može samo postati sve veći i gori", poručuje Rudman.

Ističu kako su žiri na App start contestu osvojili inovativnošću i time što su se odvažili koristiti moderne tehnologije na drugačiji način. Također, bili su svjesni da danas puno toga ovisi i o dizajnu.  Zbog toga su veliku pozornost posvetili i dizajnu aplikacije i napravili je privlačnu oku. "Spoj zanimljive teme, dobrog dizajna i kvalitetne realizacije je osvojio žiri. Danas je najbitniji trenutak da ne čekate s idejama, pogotovo ako vam se kao nama tijekom studija otvori neka prilika. Rad na ovom projektu nam je otvorio mnoga vrata, a mogućnosti nakon završetka studija sad su nam daleko veće", smatra Rudman.

Ostalim studentima s dobrim idejama poručuju da se svakako priključe natjecanjima, uđu u to ozbiljno i probaju steći što više iskustva. Kako kažu, nemjerljivo je ono što se dobije na fakultetu i ono što ti ovakvo iskustvo daje, a uz to natjecanja su izvrsna priprema za stvarni poslovni svijet.  "Budući da je ova tematika vrlo kompleksna, Mario i ja ne možemo baš sve sami tako da se nadamo da ćemo u  suradnji s tvrtkama i aviokompanijama istestirati i nadograditi sustav do savršenstva. Ima tu još puno posla", zaključio je Radoš.

Komentirajte prvi

New Report

Close