‘Nacija je iskoristila djecu da bi privukla pažnju čitatelja’

Autor: Nikolina Buljan / VLM , 31. siječanj 2013. u 22:01
U Hrvatskoj oglasni prostor definira niz zakona, ali nijedan nije spriječio zlouporabu djeteta za političku poruku/PIX

Na jumbo plakatu mjesečnika Nacija dijete neprimjereno spominje Boga, proziva ministra i potiče negativne emocije. Smiju li se djeca koristiti za takve poruke raspravljaju Mila Jelavić i Kamilo Antolović.

Dječak koji s plakata 'vrišti' na ministra Jovanovića da "Ostavi našu djecu", potaknuo je u Hrvatskoj mnogobrojne rasprave o pravima djece i roditelja . Plakat je ujedno i reklama mjesečnika Nacija koji se protivi uvođenju zdravstvenog odgoja u škole i podjsjeća na  članak 63. Ustava RH prema kojem 'roditelji imaju pravo i slobodu da samostalno odlučuju o odgoju djece'. 

Manipulacija djecom
No, što je s pravima vrištećeg dječaka i sve druge djece koja sudjeluju u reklamnim kampanjama? "Nažalost, očito je riječ o iskorištavanju djece u nastojanju da se privuče pažnja potencijalnih čitatelja mjesečnika Nacija. Jumbo plakat i naslovnica časopisa primjer su nedopustive manipulacije i stavljanja djece u negativni kontekst, naglašen nizom negativnih poruka na plakatu: prikazivanjem djeteta s ogorčenim i ljutitim, gotovo prijetećim izrazom lica, kojem se u usta stavlja prozivanje ministra (uz neprimjereno spominjanje Boga) te proglašavanje zdravstvenog odgoja 'nastranim'. S obzirom na to da su se u javnosti i prije pojave tog plakata već čuli brojni primjeri govora mržnje u vezi s tom temom, bio je to još jedan način daljnjeg poticanja i iskorištavanja negativnih emocija građana. A svako daljnje podizanje tenzija oko ovih pitanja, umjesto da se teži smirivanju, uspostavljanju dijaloga i razjašnjavanju eventualnih nejasnoća, izravno šteti djeci", govori pravobraniteljica za djecu Mila Jelavić.Ako izuzmemo polemiku oko samog zdravstvenog odgoja i vratimo se plakatu, Mila Jelavić kao zastupnica dječjih prava i marketinški stručnjak Kamilo Antolović, direktor agencije K&K i član Suda časti HURA-e (Hrvatskog udruženja za tržišno komuniciranje) o plakatu razmišljaju slično. I Antolović kao spornu činjenicu koja možebitno narušava odredbe zakona i Kodeksa  HURA-e vidi korištenje slike djeteta te  korištenje ključne poruke: "Jovanoviću, u ime Isusovo.."

Ljutit dječak i Photoshop
"Predmetno oglašavanje mjesečnika, posebno u stilu i tonu komunikacije, sadržavajući sliku maloljetnika te koristeći prigodan tekst, promatrano u svjetlu odredbi čl. 5. (Istinitost) te čl. 12. (Omalovažavanje) navodi na zaključak kako takvo oglašavanje može navesti na krivi zaključak primatelja poruke, ali i kako se omalovažava osoba s obzirom na sadržaj poruke i težnju da se imenovana osoba izloži prijeziru", govori Antolović.Podsjetimo, mediji su već pisali kako je isti ovaj dječak izazvao polemike i u Njemačkoj kada je s plakata pozivao ljude na protivljenje vjerskim obrezivanjima. Naime, mjesečnik Nacija vjerojatno je preuzeo  fotografiju dječaka iz baze  "stock" fotografija i Photoshopom mu 'nalijepio' hrvatski dres. Inače, mališan se pojavio i 2011. godine  u prvom broju mjesečnika Nacija, kada je s naslovnice vrištao o 'zamkama Lisabonskog ugovora'.

Zakoni

U Americi djeca zaštićenija

Članci koje spominje Antolović odnose se Kodeks HURA-e, a ne na jedan od hrvatskih zakona koji bi definirao u kojim oglasnim porukama djeca smiju sudjelovati. Naime, takvog zakona u Hrvatskoj nema. S druge strane, dijete s plakata se  sigurno ne bi našlo u ovakvoj kampanji u Americi jer oni zakonom određuju kako djeca smiju promovirati samo proizvode koji su namijenjeni djeci. U Hrvatskoj oglasni prostor definira niz zakona. Jedan od njih je Zakon o zaštiti potrošača u kojem stoji kako (Članak 89.) je zabranjeno oglašavanje koje vrijeđa ljudsko dostojanstvo, koje je neetično i koje prouzrokuje ili bi moglo prouzročiti tjelesnu, duševnu ili drugu štetu u djece, koje djeci upućuje poruke i dijelove poruka kojima se iskorištava ili zlorabi, ili bi se mogla zlorabiti, njihova lakovjernost ili pomanjkanje iskustva.

Plakat i naslovnica časopisa primjer su nedopustive manipulacije  i stavljanja djece u negativan kontekst
Mila Jelavić, pravobraniteljica

Predmetno oglašavanje u svjetlu odredbi o istinitosti i omalova-žavanja može navesti na krivi zaključak
Kamilo Antolović, HURA

Komentari (3)
Pogledajte sve

“Naime, mjesečnik Nacija vjerojatno je preuzeo fotografiju dječaka iz baze “stock” fotografija…”
Gospođo Nikolina, da ste prava novinarka uložili biste 24 kune da kupite mjesečnik Nacija u kojemu piše da je fotografija kupljena na servisu shutterstock.com pa ne biste morali raditi pretpostavke.

Tako je, potpuno se slažem sa “nepristranom” gđom Milom Jelavić i predlažem da tuži i Njemačku državu u Briselu – naime Nijemci su prvotno lansirali ovaj (po partiju) “skandalozni” plakat . Također, dobro je da je stala u obranu jednog civiliziranog, miroljubivog, uljuđenog ministra Jovanovića koji je uvijek spreman na dijalog sa ljudima koji misle drugačije i koji nikad ne “pljuje u ogledalo” !

Slika nije samo skandalozna zbog iskorištavanja djece, nego je i ukradena. Originalno je objavljena na plakatima kojima se u Njemačkoj prosvjedovalo protiv vjerski motiviranog obrezivanja dječaka: http://2.bp.blogspot.com/-26dosc6h_LI/T_WFdTvpHBI/AAAAAAAABAI/9VzU1o4fXao/s1600/Fingerweg.jpg
Možda je ove u Naciji, i crkvene im financijere privukla riječ Pimmel

New Report

Close