Trgovački lanci koji zavladaju Srbijom vladat će i regijom

Autor: Danijela Jozić / VLM , 17. siječanj 2013. u 15:12
Agrokorov lanac Idea u Srbiji ima 168 trgovina, 9 veleprodajnih centara i 4500 zaposlenih

Srbijansko tržište retaila porast će do 2016. čak 50 posto, na više od 105 milijardi dolara, slovensko 15,5 posto (na 27,6 milijardi), a hrvatsko samo 8,3 posto (16,8 milijardi dolara).

Potrošnja hrane i pića u deset zemalja regije Jugoistočne Europe – u koju je najnovija analiza Business Monitor Internationala (BMI) uvrstila Bugarsku, Hrvatsku, Češku, Mađarsku, Poljsku, Rumunjsku, Rusiju, Srbiju, Sloveniju i Tursku – 2013. godine iznosit će 416,5 milijardi dolara, a do 2016. rast će najmanje 33 posto i popeti se na više od 555 milijardi dolara. Trgovine mješovitom robom u promatranim zemljama u ovoj će godini pritom zabilježiti prodaju od 205,64 milijarde dolara, dok će se ta brojka do 2016. povećati na 367,84 milijarde dolara. Analiza BMI-a procjenjuje da će sektor retaila (koji obuhvaća maloprodaju, veleprodaju, trgovačke centre, drogerije, kioske, benzinske crpke, trgovine odjeće, namještaja, tehnike itd.) ove godine na analiziranih 10 tržišta premašiti 1,4 bilijuna dolara, dok će ukupna potrošnja premašiti 2,35 bilijuna dolara. Naravno, u tim megabrojkama više od 80 posto odnosi se na najveće: Rusiju, Tursku i Poljsku. Poslovni dnevnik posebno su zainteresirale brojke koje se odnose na Sloveniju, Hrvatsku i Srbiju.

Delhaize najjači u Srbiji
Iako se posljednjih godina dosta govori o konsolidaciji tržišta trgovine u Hrvatskoj i u regiji, ona još nije uzela maha i čini se da su velika preslagivanja tek pred nama. Vodeći igrači uglavnom drže svoje pozicije, a diskonteri napreduju polako, ali sigurno, u osvajanju tržišta. Prema analizi BMI-a, kad su posrijedi tri tržišta retaila u našoj regiji, daleko najveći potencijal ima Srbija. Razlog je jednostavan: njezino tržište još nije razvijeno, a u dobrom dijelu zemlje još prevladavaju mali dućani. Gledano u dolarima, srbijansko tržište retaila tijekom 2012. godine bilo je teško 70,6 milijardi, dok se do 2016. godine očekuje rast na više od 105 milijardi dolara. Prevedeno u postotke, govorimo o rastu od 50 posto! Usporedbe radi, promet na slovenskom tržištu retaila rast će 15,5 posto u iduće tri godine (sa 23,9 milijardi dolara na 27,6 milijardi), dok će Hrvatska rasti samo 8,3 posto (sa 15,5 na 16,8 milijardi dolara).  "Veliki inozemni trgovački lanci idućih će godina biti usmjereni na tržišta Rusije, Turske i Poljske, a jedino regionalno zanimljivo tržište im je Srbija. Čak i zajedno gledano, tržišta Slovenije i Hrvatske su premala, a trgovac koji zavlada tržištem Srbije vladat će cijelom regijom", zaključuje konzultant Drago Munjiza, vlasnik tvrtke Jakov Viktor.

U usporedbi sa Slovenijom, a pogotovo Hrvatskom, zasad strani lanci nisu značajnije ušli na srbijansko tržište. Od inozemnih trgovačkih kompanija tu su belgijski Delhaize, slovenski Mercator, njemački Metro Cash&Carry te hrvatski Agrokor, u čijem je vlasništvu trgovački lanac Idea. Najveći igrač na srbijanskom tržištu belgijski je Delhaize, koji je prije dvije godine kupio trgovački lanac Maxi od Delta holdinga u vlasništvu Miroslava Miškovića. Prihod njegove tvrtke Maxi u 2011. godini u Srbiji je bio blizu 700 milijuna eura. Jedini dostupni podaci za poslovanje Maxija na pet regionalnih tržišta (Srbija, BiH, Crna Gora, Albanija i Bugarska) su oni iz 2010., a riječ je o prodaji nešto većoj od milijardu eura. To je i dalje znatno manje od vodećih dvaju regionalnih igrača: Agrokora i Mercatora. Često se može čuti da veliki europski igrači poput Carrefoura ili Tescoa neće dolaziti na ove prostore i kupovati nešto "sitno" te čekaju da se dogodi značajnija konsolidacija. Potencijalni kupac Mercatora (ili Konzuma, ako bi do toga došlo) tako ne kupuje samo tržište u Sloveniji i Hrvatskoj nego i njihovo regionalno poslovanje. Tu je biznis koji dvije velike trgovačke kompanije imaju u Srbiji vrlo važan jer je riječ o tržištu s više od osam milijuna stanovnika.

Agrokorova eksplanzija
Mercator je u Srbiji tijekom 2011. godine imao prihod od prodaje nešto veći od 560 milijuna eura i osma je kompanija na listi 10 najvećih, zanimljivo, odmah nakon Delhaizea Srbija (koji ostvaruje prihod od 695,4 milijuna eura). Agrokorov lanac Idea tijekom 2011. zabilježio je prihod od 470 milijuna eura. U posljednjih nekoliko godina u Srbiji bilježi snažnu ekspanziju s otvorenih čak 168 trgovina i 4500 zaposlenih. Idea usto tamo ima devet veleprodajnih centara. Ono što svakako treba uznemiriti igrače na srbijanskom tržištu najavljeno je otvaranje prvih Lidlovih trgovina. Taj je diskonter u Hrvatskoj ostvario snažan rast tijekom posljednjih pet godina, a ocjene da takav koncept trgovine neće proći na našem tržištu pokazale su se netočnima. Lidlovoj ekspanziji u korist je išla i kriza.

Stagnacija prometa
Analiza BMI-a donosi i vrlo zanimljiv podatak o udjelu svake zemlje u ukupnoj prodaji retaila. Hrvatski je udio očekivano vrlo mali (1,2 posto). Zabrinjava to što se predviđa njegovo daljnje smanjenje do 2016., kada će iznositi jedan posto. Pritom će Slovenija također nešto smanjiti udio – sa 1,8 na 1,7 posto, dok će Srbija taj udio sa 5,3 posto u 2012. povećati na 6,6 posto. Aktualnu stagnaciju hrvatskog tržišta maloprodaje objasnila nam je Milica Rakuša Martulaš, direktorica Sektora za trgovinu pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK). "U prvom tromjesječu, odnosno ožujku 2010., nakon 17 mjeseci pada osjetio se blagi oporavak tržišta. Trend oporavka tržišta trgovine na malo, započet u prvom tromjesečju 2010. u odnosu na prethodnu godinu, nastavio se i tijekom 2011., kada se na godišnjoj razini bilježi realni rast prometa od jedan posto. Trend oporavka tržišta nastavio se i u prvom kvartalu 2012., no nakon toga dolazi do stabilizacije potrošnje i pada prometa na godišnjoj razini. Valja istaknuti da Hrvatska, kad je riječ o prometu u trgovini, nije izolirana te da se kretanja odvijaju u skladu s onima u Europskoj uniji. Naime, makroekonomsko okruženje u EU je nestabilno i kretanja u 2012. pokazuju da promet u trgovini na malo u EU stagnira, ali se poduzimaju mjere za poticanje potrošnje i razvoj gospodarstva", ističe Rakuša Martulaš.

Niša 'trgovina iz susjedstva'
"Domaća trgovina prati trendove i odgovora novim izazovima. I  u idućem razdoblju očekuje se nastavak koncentracije i konsolidacije kroz vlastiti rast pojedinih trgovačkih društava, ali i kroz akvizicije. Nastavit će se strateško, pa i kapitalno povezivanje, jačat će konkurencija te će se snažnije povezati proizvodnja i trgovina", prognozira Rakuša Martulaš.  Predstavnici vodećih trgovačkih kuća u Hrvatskoj sve više ističu važnost kvartovskih dućana, kojima se ljudi sve više vraćaju i u krizi kupuju samo najnužnije. "Raznolika ponuda strukture tržišta po formatima jamstvo je opskrbe stanovništva jedne zemlje. U nas je struktura maloprodajnih formata posljednjih godina relativno stabilna i bogata je brojnim oblicima, od klasičnih prodavaonica, supermarketa, hipermarketa, cash&carry prodavaonica, diskontnih prodavonica do trgovačkih centara. Klasična maloprodajna mreža zadržat će svoje kupce kroz nišu 'trgovina  iz susjedstva', a veliki će se trgovački lanci ponudom različitih sadržaja nastojati prilagoditi potrebama potrošača, što su činili i dosad", zaključuje M. Rakuša Martulaš. 

Nova moda

U dućan kao na bankomat

S obzirom na pad maloprodaje, trgovci uvode sve moguće usluge samo da bi privukli kupce. "Rast će svakako kupnja putem interneta, uvodit će se sve više sustav samonaplate, razvijat će se automatizacija procesa u prodavaonicama", navodi Milica Rakuša Martulaš. U trgovinama će se moći kupiti turistički aranžmani, police osiguranja i slično. Već smo svjedoci da trgovački lanci otvaraju benzinske crpke te da se na njihovim blagajnama mogu platiti režije. Predsjednik Uprave Konzuma Darko Knez nedavno je upravo u Poslovnom dnevniku najavio da će se u tom trgovačkom lancu uskoro na blagajnama, kao na bankomatima, moći podići i novac.

Slovensko-hrvatska sapunica

Može li Delhaize pomutiti račune Agrokoru?

Uspije li Agrokor kupiti Mercator, Konzum postaje najvažniji igrač u regiji u srednjoročnom razdoblju. Ako pojača operativnu izvrsnost i korporativno upravljanje, moći će se dalje širiti na istok, ponajprije Tursku. Agrokor to može uz podršku svojih financijskih partnera, smatra konzultant Drago Munjiza. Sapunica Agrokor -Mercator traje već nekoliko godina, a hrvatski je koncern, koliko je poznato, dosad tri puta davao ponudu za kupnju slovenskoga konkurenta. Poslovna je javnost potkraj 2011. i početkom 2012. imala priliku gledati njezinu zacijelo najnapetiju epizodu. Vlasnik Agrokora Ivica Todorić izdašno je Slovencima ponudio čak 221 euro za dionicu Mercatora, koji bi ga u tom slučaju stajao ukupno 835 milijuna eura. Mnogi su se hvatali za glavu kad su čuli cifru s obzirom na to da su investicijski fondovi, koji su također bili u utrci za Mercator, nudili "samo" 160 eura po dionici. Politika i interesne skupine učinili su sve da se suprotstave Todoriću iako u tome nije bilo ekonomske logike. Danas, godinu dana poslije, u tijeku je deveti krug natječaja za Mercator, a slovenski list Finance svojim čitateljima poručuje da se riješe dionica te kompanije jer ona sve lošije posluje. Najveći vlasnici Mercatora (Pivovarna Laško i banke) i sami grcaju u problemima zbog nedostatka kapitala. Ponovni savjetnik u prodaji Mercatora, nizozemska banka ING, početkom ove godine poslala je "teasere"  zainteresiranim investitorima. Finance spominju da bi u igri mogao biti njemački Rewe (Billa) te belgijski Delhaize. Ako su namjere Belgijaca stvarne, oni bi mogli ozbiljno pomutiti račune Agrokoru u regiji. Kad se preklani prodavao Mercator, a Agrokor slovio za najizglednijega kupca, pojavile su se i priče da se u pozadini krije plan banaka koje će podržati Ivicu Todorića da preuzme slovensku kompaniju u prvoj fazi. Druga bi faza bila prodaja oba lanca zajedno velikom igraču, poput francuskog Carrefoura. U Agrokoru su, međutim, neslužbeno isticali da im je plan 49 posto zajedničkog lanca izlistati na Londonskoj burzi. Spajanjem Konzuma i Mercatora stvorio bi se najveći trgovački lanac u regiji s prometom većim od šest milijardi eura. "Ako Agrokor ne kupi Mercator, do kraja 2016. moguće da će i Konzum biti na prodaju jer će biti iscrpljen u borbi s Delhaizeom u Srbiji te Sparom i Lidlom u Hrvatskoj", zaključuje Drago Munjiza.

Ćurković ne da Plodine
Prije godinu dana Delhaize se vrlo ozbiljno interesirao i za riječke Plodine, što bi im bio sjajan ulaz na hrvatsko tržište. Plodine se nisu širile izvan Hrvatske, ali su u samo nekoliko godina na domaćem tržištu prešle konkurente svog ranga i zasjele na drugo mjesto trgovaca u nas, s nešto više od tri milijarde kuna prihoda. Plodine su u vlasništvu riječkoga poduzetnika Mile Ćurkovića, koji odbija bilo kakvu prodaju ili strateško partnerstvo.

Stranci u Hrvatskoj

Investirali 3,8 milijardi eura

Prema podacima Hrvatske gospodarske komore, ukupno se u Hrvatskoj od 2000. do 2011. godine 3,8 milijardi eura izravnih stranih investicija odnosilo na trgovinu. Konkretno: 2,4 milijarde eura uloženo je u veleprodaju, 1,2 milijarde u maloprodaju te 176 milijuna eura u trgovinu motornim vozilima.

Ako Agrokor ne kupi Merc­ator, do kraja 2016. možda i Konzum bude na prodaju jer će biti iscrpljen u borbi s Delhaizeom u Srbiji te Sparom i Lidlom u Hrvatskoj
Drago Munjiza, konzultant

Očekuje se nastavak koncentracije i konsolidacije kroz vlastiti rast pojedinih trgovačkih društava, ali i akvizicije. Nastavit će se strateško, pa i kapitalno povezivanje

Milica Rakuša Martulaš, Sektor za trgovinu HGK

Komentari (4)
Pogledajte sve

***ne da je članak bezveze nego je za rubriku “Sh*t of the week”… govori o regiji “Potrošnja hrane i pića u deset zemalja regije Jugoistočne Europe – u koju je najnovija analiza Business Monitor Internationala (BMI) uvrstila Bugarsku, Hrvatsku, Češku, Mađarsku, Poljsku, Rumunjsku, Rusiju, Srbiju, Sloveniju i Tursku ” znači o Rusiji, Turskoj, Poljskoj i onda u naslov izvuku jadnu Srbiju, krivo prevedu zareze, udeseterostruče srpsko tržište retaila običnom greškom i onda još nađu kao fol nekog lika velikog stručnjaka konzultanta koji lamentira o tome i opće ne kuži da te brojke nisu moguće… toliko o tim režimskim stručnjacima i subliminalnim porukama u naslovima patetičnih članaka koji vezu s mozgom nemaju [emo_smijeh]

Da i ja sam pomislio da se radi o 7 milijardi na 10,5 ali onda članak nema smisla.

“Čak i zajedno gledano, tržišta Slovenije i Hrvatske su premala, a trgovac koji zavlada tržištem Srbije vladat će cijelom regijom”, zaključuje konzultant Drago Munjiza, vlasnik tvrtke Jakov Viktor.”

Po čemu su HR i Slo tržišta premala, kad su znantno jača od srpskog, njima će trebati puno vremena da dostignu i jedno od njih, a gdje oba.

Bezveze.

Srbija ima duplo više stanovnika nego HR, ali ima slabiju kupovnu moć. Njihovo tržište je teško 70 milijardi dolara a hrvatsko 15,5. Kako je ovo moguće? To je neka greška.

***Srbija nema duplo više stanovnika nego HR, trenutno je odnos 7,1 mil prema 4,3 mil, a ovo s lopatama dolara je ziher greška u prijepisu, vjerojatno treba sa 7 milijardi na 10,5 milijardi… pretpostavljam da je namjerno napisana ta greška jer inaće nitko nebi ni pročitao ovaj članak

New Report

Close