Generaliju zabranili prodaju autoosiguranja

Autor: Božica Babić , 04. listopad 2013. u 11:50
Predsjednik Uprave Generalija Georg Engl/Davor Puklavec/PIXSELL

‘Konkurencija želi zaustaviti svog konkurenta i ograničiti slobodno tržišno natjecanje’…

Generali osiguranje u četvrtak je odlukom Upravnog odbora Hrvatskog ureda za osiguranje ostalo bez prava na zelenu kartu. S takvom odlukom, koju je Poslovnom dnevniku potvrdio i predsjednik Upravnog odbora Damir Zorić, inače predsjednik Uprave Euroherc osiguranja, Generali do daljnjega s potencijalnim klijentima ne može ugovarati valjane police obveznih osiguranja na autoodgovornosti.

Zorić međutim, jučer nije bio voljan pojasniti konkretne razloge zbog kojih se posegnulo za ovako radikalnom mjerom, nezapamćenom u povijesti hrvatske industrije osiguranja. Zelena karta, podsjećamo, vlasnicima polica/vozila posebno je važna izvan hrvatskih granica, u situacijama ukoliko postanu sudionici prometnih nezgoda. Bez zelene karte naime, nema pokrića za financijske posljedice eventualnih šteta, ni na vozilu ni za putnike. Generali baš ima peh. Ni ove jeseni kao ni u prvom pokušaju koji se zbio još 2008. nije mu na hrvatskom tržištu uspjelo otvoriti liberalizaciju na obveznim osiguranjima u autoodgovornosti. Tada je i njemu i Allianzu regulator uskratio dozvolu za liberalizirane cjenike.

Zakonodavac liberalizaciju dopušta već godinama, a nakon pristupanja Hrvatske u članstvo Europske unije kriteriji su od 1. srpnja dodatno olabavljeni upravo zbog europskih direktiva. Osiguratelji imaju obvezu samo 60 dana prije primjene novih cjenika izvijestiti regulatora, uz uvjet da cjenike i dalje moraju graditi prema aktuarskim načelima i održivoj solventnosti društva.Generali je ovih dana najprije po prstima dobio od Hanfe koja je ocijenila da novom kampanjom o liberalizaciji klijente dovodi u zabludu. Unatoč vikend terminu, spornu promidžbenu kampanju sa sloganom "Za obvezno osiguranje od automobilske odgovornosti sada i do 23 posto niža cijena police," promijenio je u "Provjerite cijenu o kojoj se priča te kako ostvariti navedeni popust saznajte u najbližem Generali uredu."

Ni tjedan poslije stigla je odluka Upravnog odbora, kojemu zakon o osiguranju (čl. 272) daje ovlasti za zelenu kartu, a time i izglasanu zabranu. Iz Uprave Generali osiguranja koju vodi Georg Engl jučer su bili raspoloženi tek za kratki komentar. Čini se kako konkurencija želi zaustaviti jednog svog tržišnog konkurenta i ograničiti slobodno tržišno natjecanje nakon što je Generali osiguranje donijelo inovaciju na hrvatskom tržištu. Snažno se protivimo takvom potezu koji nije u skladu s europskom tržišnom praksom, te ćemo u skladu s time obavijestiti sve nadležne institucije", stoji u odgovoru Uparve Generali osiguranja.

Velika petorka
Autoosiguranjima bavi se 15 društava koja u Upravni odbor HUO-a daju po jednog predstavnika. Kako se odvijala rasprava i koliko je tijesnom većinom izglasana odluka koja Generali osiguranju definitivno donosi znatne probleme u poslovanju nismo uspjeli otkriti. Nitko ni iz Upravnog odbora niti industrije osiguranja nije bio pripravan javno govoriti. Samo dvojica sugovornika iz cijele branše, uz uvjet neimenovanja, ocjenjuju da "neki nisu smjeli zlorabiti svoje pozicije i izreći ovako radikalnu mjeru koja će imati velike posljedice." Ova odluka, smatraju, uopće nije dobra za industriju, uvjereni su da će Generali o cijelom slučaju odmah izvijestiti Europsku komisiju.  Statistički podaci za 2012. kažu da Croatia osiguranje u premiji ugovorenoj na obveznim autoosiguranjima samostalno drži najveći udjel, on iznosi 26,95 posto. Međutim, grupni podatak za društva iz koncerna Agram (Euroherc 22,39 posto, Jadransko 15,32 i Sunce 1,06 posto) sa rezultatom 38,77 posto gura Croatiju na drugu poziciju. Od većih premijskih AO udjela visoko na listi još su Allianz sa 9,37 i HOK sa 4,65 posto što znači da prva petorka (od 15 društava) drži gotovo 80 posto tržišta. Generali osiguranje lani je ostvarilo 2,54 posto udjela u premiji ostvarenoj na autoosiguranjima na razini branše. Konkretno, tijekom 2012. Generali je na autoosiguranjima ugovorio 43.361 policu uz premiju od 74 milijuna kuna, dok je ukupno tržište autoosiguranja lani s osiguranicima zaključilo 1,9 milijuna polica uz 2,9 milijardi kuna premije. 

Nevelik učinak 
Generali osiguranje unatoč snažnoj promidžbi nije uzrokovalo velike transfere i dolazak novih osiguranika. Svjedoče to i brojke do kojih smo uspjeli doći neslužbenim kanalima. Tijekom tri tjedna trajanja kampanje navodno je privukao samo 2830 klijenata. Najviše je uzeo Croatia osiguranju od kuda je u Generali prešlo oko 700 osiguranika, od Euroherca 600 te po 400 iz Allianza i Jadranskog.     

Komentari (7)
Pogledajte sve

Eto vam “tržišta” gdje su lideri u domaćem vlasništvu. Nelojalnom konkurencijom već desetljećima sustavno uništavaju dobre prakse na tržištu, a vjerojatno i sami sebe. Tko zna koliki su samo skriveni gubici u Agramu. Njima je samo prodaja i likvidnost važna. Pa oni su godinama imali manje od 30% obveznica za pokriće matematičke pričuve, a zakon propisuje 50% pa im nitko nije zabranio prodaju životnog osiguranja. Uništili su i cjelokupni bonus-malus sustav u AO-u pa im nije pala vlas s glave.
Industrija osiguranja je visoko regulirana industrija zbog zaštite osiguranika, a ne da bi regulacija služila kao alat za sprečavanje konkurencije i obranu uskih interesa najvećih igrača. Ali nema te dobre stvari koju mi Hrvati ne znamo okrenuti protiv općeg dobra, a u korist nekolicine korumpiranih.

JOD tvrdi da dsržava nema s time ništa, Itekako ima. Tko je ugovorio liberalizacije, pa i tržišđta osiguranja ? Opet jedna sramota za Hrvatsku !

Ako uzmeš Agramu 20 posto manje osiguranika, a i da police koštaju toliko manje nije ni čudno koja je odluka HUO-a. Skupa bi im to bila za….ncija. A s druge strane je taj isti Agram inicirao pisanje novih famoznih “tablica” kojim se uvodi terminologija bagatelnih šteta kojim trzajna povreda vratne kralježnice prilikom udesa vrijedi 0 kuna.

A termin cjenika sukladno “solventnosti” društva mi je vrh vrhova. Poznato je da je tehnički rezultat u AO-u 1:1 još i dobar skor. Ali ako razvučeš štetu ili je malo platiš to je “easy money”
Nema kod nas milom, samo silom.

Ovim tempom bi privukli barem 50 tisuća novih kupaca. Sve je jasno, onaj koji kroji kartel ujedno je regulator. Država s tim nema ništa? Agencija za nadzor tržišnog natjecanja? Vjerojatno su zauzeti kupovinom novih automobila, preuređenjem poslovnih prostora, službeno su na Baliju na nekom seminaru…

New Report

Close