Zeleno gospodarstvo
projekti

Slab interes za vodik, ekspanzija biogoriva u zemljama u razvoju

Električna vozila (EV) i biogoriva pokazuju se kao moćna komplementarna kombinacija za smanjenje potražnje za naftom.

Borivoje Dokler
04. veljača 2024. u 09:17
foto: pixabay

Predviđa se da će kapacitet obnovljive energije namijenjen proizvodnji goriva na bazi vodika porasti za 45 GW između 2023. i 2028., što predstavlja samo 7 posto najavljenog projektnog kapaciteta za to razdoblje. Kina, Saudijska Arabija i Sjedinjene Američke Države posjedovati će više od 75 posto obnovljivih kapaciteta za proizvodnju vodika do 2028. Unatoč najavama novih projekata i cjevovoda, napredak u planiranim projektima je spor. Zbog toga je IEA korigirala prognoze za sve regije osim Kine. Glavni razlog je spori tempo dovođenja planiranih projekata do konačnih investicijskih odluka zbog nedostatka kupaca i utjecaja viših cijena na troškove proizvodnje. Razvoj međunarodnog tržišta vodika ključna je neizvjesnost koja utječe na prognozu, posebno za tržišta koja imaju ograničenu domaću potražnju za vodikom. Gospodarstva u razvoju, predvođena Brazilom, dominiraju globalnom ekspanzijom biogoriva, koja će rasti 30 posto brže nego u posljednjih pet godina. Potpomognuta snažnim politikama biogoriva, sve većom potražnjom za gorivom u prometu i obilnim potencijalom sirovina, predviđa se da će gospodarstva u razvoju potaknuti 70 posto rasta globalne potražnje biogoriva u predviđenom razdoblju. Samo na Brazil otpada 40 posto ekspanzije biogoriva do 2028. Jače politike primarni su pokretač ovog rasta dok vlade šire napore da osiguraju pristupačnu, sigurnu opskrbu energijom s niskim emisijama. Biogoriva koja se koriste u sektoru cestovnog prometa i dalje su primarni izvor nove ponude, čineći gotovo 90 posto širenja.

Električna vozila (EV) i biogoriva pokazuju se kao moćna komplementarna kombinacija za smanjenje potražnje za naftom. Predviđa se da će na globalnoj razini biogoriva i obnovljiva električna energija koja se koristi u električnim vozilima nadoknaditi 4 milijuna barela ekvivalenta nafte dnevno do 2028., što je više od 7 posto predviđene potražnje nafte za transport. Puno brža primjena biogoriva moguća je kroz nove politike i rješavanje izazova u opskrbnom lancu.

U alternativnoj, znatno ubrzanoj verziji rasta kapaciteta OIE koju je prezentirala IEA, rast ponude biogoriva gotovo je trostruko veći u odnosu na očekivani tempo rasta, smanjujući jaz u odnosu na neto nulti scenarij za 40 posto. Gotovo polovica tog dodatnog rasta, odnosno 30 milijardi litara, potaknuto je ojačanim politikama na postojećim tržištima kao što su Sjedinjene Države, Europa i Indija. Drugih 20 milijardi litara dolazi uglavnom od biodizela u Indiji i etanola u Indoneziji. Biojet gorivo nudi treći put rasta, šireći se na gotovo 3,5 posto svjetskih zrakoplovnih goriva, u odnosu na 1 posto koliko stoji u glavnoj prognozi. Goriva proizvedena od otpada i ostataka također rastu četiri puta brže u alternativnoj prognozi.

New Report

Close