Smart Industry
Preobrazba

Spremnost na Industriju 4.0 preduvjet funkcioniranja pa i opstanka poduzeća

Odabir strategije koja ne bi uključivala pametne tehnologije može voditi i postupnom nestanku s tržišta.

Ivan Tominac
20. srpanj 2020. u 22:00
Hrvatska poduzeća postupno integriraju digitalne tehnologije u poslovanje /SHUTTERSTOCK

Sposobnost uspješnog vođenja poslovanja jedan je od temelja uspjeha u poslovnom svijetu. Modernizacija pomaže tvrtkama u raznim industrijama da povećaju učinkovitost, a veća učinkovitost sve više je u vezi s profitom. Iako se termin modernizacija često koristi, mnogi nisu svjesni njegovog utjecaja na poslovanje.

Najnoviji razvoj naziva se 4. industrijska revolucija, ili Industrija 4.0, a opisuje nova tehnološka dostignuća koja su u osnovi promijenila proizvodne, logističke i opskrbne lance.

Pojam koji se veža za Industriju 4.0 je i digitalna transformacija, a ona ne znači samo korištenje novih tehnologiju, već transformaciju cijelih poslovnih modela. Na organizacijama je hoće li prihvatiti tehnologije ili bježati od njih, no dobro je znati da odabir druge strategije može značiti i odluku o postupnom nestajanju s tržišta.

Imaju u svijesti

Jesu li hrvatski poduzetnici svjesni novih tehnologija i jesu li ih spremni prihvatiti istražila je Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (Hamag-Bicro), s devet međunarodnih partnera na projektu Smart Factory Hub, u travnju i svibnju 2017.

Provedena je anketa koja je ciljala odgovoriti na to koliko su hrvatski poduzetnici uključeni u Pametnu specijalizaciju i spremni za Industriju 4.0. Prikupljeni su odgovori 26 malih i srednjih poduzetnika.

Kako se ulaže u promociju važnosti pametnih tehnologija u gospodarstvu, ne čudi informacija što je većina hrvatskih MSP-a već tad znala koja je korist pametne proizvodnje i razumjela kako bi ona mogla utjecati na njih.

Čak 62% poduzeća potvrdno je odgovorilo na to pitanje. To može značiti da poduzeća imaju u svijesti da moraju pratiti trendove i okrenuti se pametnim rješenjima, tehnologijama i metodama.

62

posto ispitanih hrvatskih tvrtki upoznato je s koristima pametne proizvodnje i njenog utjecaja na poslovanje

Tada se govorilo da većina malih i srednjih ne koristi metode u proizvodnom procesu, a da samo mali broj implementira Lean proizvodnju, no svi imaju želju za unapređenjem.

Odlike Lean metode su velika varijabilnost proizvoda, male serije, male zalihe, fleksibilna proizvodnja i visoka kvaliteta, a kako navode iz Hamag-Bicroa, najveća prednost je veza smanjenja troškova i unapređenja produktivnosti i kvalitete.

Naglašava se i stalno usavršavanje radnika, čime se postižu bolji rezultati. U menadžmentu ljudskih resursa MSP-i žele implementirati metode strateškog razvoja osoblja, motivacijske sustave i transfer znanja.

Prema indeksu gospodarske i društvene digitalizacije, DESI, prije tri godine Hrvatska je zauzimala 24. mjesto u EU. Iako se govorilo kako se hrvatski građani internetom koriste više od EU prosjeka i kako se njihove digitalne vještine kontinuirano razvijaju, ove brojke išle su i s istraživanjem Hamag-Bicroa gdje je tek 12% MSP-a reklo da implementira nove tehnologije.

Ipak, postoji pomak, a tako je između 28 država članica EU Hrvatska prema indeksu gospodarske i društvene digitalizacije (DESI) za 2020. na 20 mjestu.

Oblak, Big Data…

Iako nema napretka u odnosu na lani, ne može se reći da stvari stagniraju. Pogotovo ako uzmemo u obzir da smo najbolji rezultat ostvarili u integraciji digitalne tehnologije u poduzećima. Hrvatska poduzeća postupno integriraju digitalne tehnologije u poslovanje te danas imamo 23% poduzeća s visokom i vrlo visokom razinom digitalnog intenziteta, čime malo zaostajemo za prosjekom EU (26).

Poduzeća se sve više okreću digitalizaciji, pri čemu su dominante velike tvrtke. Njih 38,5% oslanja se na napredne usluge u oblaku, a 32,7% izjavilo je i da koristi analizu velikih podataka. Mala i srednja poduzeća još malo kaskaju, a da je tome tako govori i da još značajnije ne koriste ove digitalne tehnologije. Tek 17% ih koristi usluge oblaka, a 12% analitiku velikih podataka.

Ipak, traže uzore u velikima, a da korist implementacije novih tehnologija postoji, do znanja daje i pokazatelj do kojeg smo došli ove godine iz HUP-ICT Udruge. On govori da korištenje, npr. Big Data tehnologije u bankarstvu pozitivno utječe na povećanje prodaje i profita za 25% ili integracija kanala u maloprodaji 33% većom prodajom.

I situacija koju je uzrokovao novi koronavirus pokazala je da je mehanizam prilagodbe možda i najbolji resurs koji možemo koristiti u svojem poslovanju. Digitalizacija se tako nametnula kao preduvjet funkcioniranju, a sve češće postaje i preduvjet opstanka uopće.

New Report

Close