Smart Industry
Oružje malih tvrtki

Napredovali smo, prije 10 godina šefovi nisu imali računala

Panel ‘Digitalizacija malog i srednjeg poduzetništva’.

Josipa Ban
11. listopad 2022. u 22:00
Vlatko Roland, Božidar Bajsić, Milan Komorčec, Anamarija Mlinarić, Igor Šugar i Robert Blažinović/J. GALOIĆ/PIXSELL

Digitalizacija je oružje kojim bi se hrvatsko gospodarstvo trebalo bolje integrirati u dobavne lance vrijednosti.

Također, digitalizacija je oružje tvrtkama koje nisu iz IT sektora da postanu konkurentnije – smatra Robert Blažinović, v. d. ravnatelja Uprave za industriju, poduzetništvo i obrt u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja na panelu “Digitalizacija malog i srednjeg poduzetništva”.

Blažinović prisutnima poručuje da će mjere koje će ministarstvo donositi ići u smjeru uvođenja digitalizacije u malim i srednjim poduzećima.

Šugar

Poduzetnici često dobiju sufinanciranje projekata digitalizacije te ne znaju što će s tim novcem, kao niti što točno žele.

Natječaj za vaučere
Ukupno će gospodarstvu, rekao je, biti na raspolaganju 4,8 milijardi kuna. Do kraja ove godine trebao bi biti raspisan natječaj za vaučere za digitalizaciju. Što se ocjene digitalizacije malih i srednjih poduzetnika u Hrvatskoj tiče, Anamarija Mlinarić, voditeljica regionalnog sektora za tehnologije, medije i telekomunikacije Deloittea, zaključila je da situacija u Hrvatskoj “nije tako loša”.

“Imamo pozitivan trend. Poduzetnici se digitaliziraju. Primjerice, njih 40 posto koristi e-račun, a dobar dio i e-trgovinu”, ističe Mlinarić. Na panelu su sudjelovali i predstavnici tvrki koje poduzetnicima omogućuju digitalizaciju.

Jedna od njih je i kompanija Prehnit, jedna od vodećih domaćih tvrtki koja pruža rješenja u planiranju i implementaciji geografskih informacijskih sustava (GIS).

Istražite mogućnosti
“Mi uvodimo red u prostor”, istaknuo je Vlatko Roland, član Uprave dodavši da su nedavno ponudili i PaW uslugu, sustav koji kroz atraktivnu vizualizaciju omogućuje treću dimenziju, a tako i kvalitetno upravljanje imovinom.

Usto, trenutno rade na projektu digitalizacije državne geodetske uprave. Milan Komorčec, izvršni partner za financije, prodaju i marketing DignetSoftwarea koji se bavi implementacijom IT sustava, ističe da je Hrvatska mnogo napredovala. “Prije 10 godina u manjim tvrtkama direktori nisu imali niti računalo na stolu”, prisjeća se te daje konkretne savjete kako provesti digutalizaciju.

“Što prije donesite odluku o upotrebi digitalnih sustava jer će vam oni pojednostaviti poslovanje. Potom istražite mogućnosti mogućnosti sufinanciranja. U konačnici dobro razmislite s kim ćete ju raditi”, kaže Komorčec. Igor Šugar, direktor marketinga iz Rittala, navodi da je edukacija najveći problem domaćeg malog i srednjeg poduzetništva.

“Poduzetnici često dobiju sufinanciranje projekata digitalizacije te ne znaju što će s tim novcem, kao niti što točno žele”, ističe. Božidar Bajsič, direktor operacija Editala, pružatelja EDI rješenja specijaliziranih za optimizaciju procesa opskrbnog lanca i rješenja za elektroničku razmjenu podataka, poručuje pak da njihova istraživanja pak pokazuju da uvođenje e-računa smanjuje troškove pet puta, te da se digitalizacijom otpremnica bitno štedi vrijeme u dostavi robe.

Razvoj ‘smart’ proizvoda traži strateške sposobnosti

Put kojim kompanija mora proći da bi od svog klasičnog, odnosno tradicionalnog proizvoda, napravila “Smart Product”, odnosno pametni proizvod, objasnio je na konferenciji Smart Industry Poslovnog dnevnika Boris Blumenschein, član Uprave za razvoj, tvrke InfoDom, vodećeg ponuđača fleksibilnih digitalnih platformi za javni i privatni sektor. Da bi tvrtke došle do pametnog proizvoda moraju, objasnio je Blumenschein, razviti strateške sposobnosti za razvoj pametnih proizvoda, što je nemoguće bez digitalne transformacije. Strateške sposobnosti pak uključuju digitalizaciju podataka, digitalizaciju procesa, organizacije te u konačnici kompanije. Osnovna svojstva pametnog proizvoda pak, kaže Blumenschein, su da je digitalan, povezan, responzivan te inteligentan. Boris Blumenschein je naglasio da je digitalna transformacija evolucijski proces. Njega olakšava InfoDom koji je razvio višenamjensku digitalnu platformu koja paralelno vodi proces digitalne transformacije i razvoj pametnih proizvoda. (J. Ban)

Digitalna transformacija stoji na virtualnim blizancima

Virtualni dvojnik proizvoda, stroja, proizvodne linije, procesa ili pak cijeloga proizvodnog pogona jedan je od najvažnijih stupova digitalne transformacije, istaknuo je Tomislav Ščrbak, direktor prodaje za industriju i komercijalno zgradarstvo Schneider Electrica u svojoj prezentaciji “Digitalni blizanci - stupovi digitalne transformacije” na konferenciji Smart Industry 2022. Pojasnio je da su za ostvarenje digitalne transformacije dostupne nove tehnologije za različite industrije, a primjeri iz prakse pokazuju kako se primjenom novih tehnologija na prihvatljiv način mogu preustrojiti proizvodnja, servis, poslovni model ili čak cjelokupna organizacija radi postizanja veće operativne učinkovitosti te smanjenja troškova i otpada, ali i smanjenja vremena potrebnog za razvoj novog proizvoda. (D. Bičak)

New Report

Close