Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Poslovni vikend
Vile i biznis

Hrvatska i luksuz – potencijal velik, nužna prepoznatljivost i bolji povrati

Ivan Varat, osnivač San Patrik nekretnina, o trendovima nakon sudjelovanja na prestižnim forumima i izložbama u Singapuru.

Autor: Ana Roksandić
29. rujan 2025. u 18:30
Hrvatska, da bi bila konkurentnija, mora raditi na produljenju sezone, povećanju prinosa i stvaranju povoljnijih uvjeta za strane ulagače kroz strateški pristup države, institucija i privatnog sektora, ističe Varat/Nedim Omeragić

Azijsko tržište već godinama zauzima naslovnice globalnih ekonomskih analiza kao regija koja konstantno ekonomski raste. Sa srednjom klasom koja broji gotovo dvije milijarde ljudi i ubrzano se širi, riječ je o golemoj potrošačkoj bazi koja svakodnevno otvara prostor za nove investicije od stanovanja i infrastrukture do modernih urbanih sadržaja, kaže Ivan Varat, osnivač i izvršni direktor boutique agencije San Patrik nekretnine nakon sudjelovanja na Leading Real Estate Companies of the World 2025 APAC Forumu, godišnjem susretu članova iz Azije, uz sudjelovanje europskih i američkih gostiju. Varat je također bio i na JLL Global Property Expou, velikoj međunarodnoj izložbi nekretnina. Ta dva događaja održavaju se jedan za drugim u Singapuru i privlače investitore i profesionalce iz cijelog svijeta…

“Na sajmu je sudjelovalo više od 2500 investitora i 40 izlagača s više od 70 projekata iz 20 zemalja. Fokus je bio na međunarodnim ulaganjima, posebno singapurskih investitora, s naglaskom na teme poput investicijskih strategija, kako pametno ulagati u globalne nekretnine i osigurati dugoročni povrat, zatim globalni tržišni trendovi, zakonski i porezni okviri, luksuzne i brendirane rezidencije, nove tehnologije (PropTech) te programi poput zlatne vize (golden visa)”, kaže Varat.

Dio publike uopće ne zna gdje se Hrvatska nalazi, a povrati na ulaganja od tri do pet posto djeluju im niski u usporedbi s drugim tržištima, kaže Ivan Varat.

Hrvatske prednosti i nedostaci

Zemlje koje se po tradiciji nazivaju “azijskim tigrovima” – Hong Kong, Singapur, Južna Koreja, Tajvan, Tajland i Vijetnam – iz godine u godinu pokazuju stabilan rast, snažan izvoz i tehnološki napredak. Kombinacija strateškog položaja i povoljne radne snage čini tu regiju jednom od najatraktivnijih ulagačkih na svijetu. S druge strane, Europa se nameće kao suprotnost toj dinamici u smislu ulaganja u nekretnine. Stari kontinent je zrelije i stabilnije tržište, s jasno definiranim regulatornim okvirom, zaštitom vlasništva i razvijenim institucijama. Upravo ta predvidivost čini je poželjnim odredištem za konzervativnije ulagače koji više cijene sigurnost i stabilnost od visokog rizika i mogućega naglog rasta.

Upitali smo Varata kako je ulagačima na tim eventima predstavio Hrvatsku…

“Naša zemlja trenutačno se ne može pohvaliti visokim povratima na ulaganja, ponajprije zbog kratke turističke sezone i činjenice da su glavni nositelji turizma privatni iznajmljivači, a ne hotelski lanci i resorti, što je i glavni razlog niskog povrata s prihodovne strane. Uz to, nemamo programe poput “zlatne vize” koji bi dodatno potaknuli ulagače. Zato u prezentacijama naglasak stavljam na ono što Hrvatska nesporno nudi, a to su sigurnost, stabilnost i visokokvalitetan način života. Ističem prirodne ljepote, autentičnu mediteransku kulturu i vrhunsku gastronomiju, dok kao članica Europske unije, eurozone i schengenskog prostora investitorima pruža sigurno okruženje. Dodatna je prednost što se Hrvatska prema istraživanju za 2024. godinu svrstava na sam vrh ljestvice najsigurnijih zemalja Europe za hodanje noću.”

Stručnjak za nekretnine poseban potencijal za ulagače vidi u rezidencijalnim zonama u zelenom okruženju, a istodobno u neposrednoj blizini urbane infrastrukture – Vila Mošćenička Draga/Hrvoje Saršon

Uz to, osnivač nekretninske agencije naglašava kako Hrvatska, da bi bila konkurentnija, mora raditi na produljenju sezone, povećanju prinosa i stvaranju povoljnijih uvjeta za strane ulagače kroz strateški pristup države, institucija i privatnog sektora.

“U osobnim razgovorima s ulagačima iz Azije došao sam do nekoliko zaključaka. Dio publike uopće ne zna gdje se Hrvatska nalazi, a povrati na ulaganja od tri do pet posto djeluju im niski u usporedbi s drugim tržištima. S druge strane, kada sam predstavio prirodne ljepote obale, autentičnu mediteransku kulturu i gastronomiju, reakcije su bile vrlo pozitivne, Hrvatsku doživljavaju kao lifestyle destinaciju s visokom kvalitetom života i stabilnim tržištem. Posebno ih je zaintrigiralo to što smo članica Europske unije, eurozone i schengenskog prostora jer to ulaganja čini jednostavnijima i sigurnijima. Potencijal je velik, ali moramo još puno raditi na prepoznatljivosti brenda i na stvaranju boljih povrata, što zahtijeva zajednički i strateški pristup države, institucija i poduzetnika”, naglasio je Varat.

Daleko od etabliranih tržišta

Prema njegovu mišljenju, Hrvatska mora snažno zauzeti svoje mjesto na globalnoj mapi ulaganja u nekretnine. Kroz razne svjetske evente na kojima sudjeluje, kaže, vidi realnu sliku i kako RH još nije u rangu etabliranih tržišta poput Španjolske, Portugala, Francuske ili Azije. Vjeruje kako kombinacijom snažnog lifestylea, stabilnog pravnog okvira i strateških poticaja možemo zauzeti ravnopravno mjesto na globalnoj karti luksuznih ulaganja.

“Naša je cijela zemlja predivna i ima veliki potencijal. Ipak, prirodno je da se najprije razvijaju najatraktivnija područja s razvijenom infrastrukturom te dobrom cestovnom i zračnom povezanošću, a to su ponajprije obala i otoci. Dubrovnik je već globalni brend, Istru prepoznaju istinski znalci po autentičnosti i vrhunskoj gastronomiji, a Hvar i Brač sve više privlače kupce iz najvišeg segmenta. Uz obalu, osobno vidim značajan potencijal i u unutrašnjosti. Zagreb kao glavni grad i poslovno središte postaje zanimljiv institucionalnim investitorima koji traže stabilnost, dok kontinentalne regije mogu ponuditi nove turističke i wellness projekte, osobito u kontekstu produljenja sezone”, istaknuo je Varat.

Ivan Varat, osnivač i izvršni direktor boutique agencije San Patrik nekretnine/Neva Žganec/PIXSELL

Stručnjak za nekretnine poseban potencijal za ulagače vidi u rezidencijalnim zonama u zelenom okruženju, a istodobno u neposrednoj blizini urbane infrastrukture. Takva kombinacija prirode i dostupnosti donosi visoku kvalitetu života i sve više odgovara trendovima među mladim i uspješnim ljudima. Osim što je drugima mogao predstaviti Hrvatsku i razmijeniti stručna mišljenja, Varat je naglasio i neke globalne trendove koje su svjetski nekretninski stručnjaci uočili, ponajprije ubrzana urbanizacija diljem svijeta.

“Gradovi se šire, a polovica svjetske populacije već živi u urbanim sredinama. To stvara veliku potražnju za stanovanjem i infrastrukturom, ali i pritisak na cijene te na planiranje prostora. Naglašeno je i da se gradovi razvijaju različitim tempom. Neki kvartovi dobivaju novu vrijednost zahvaljujući prometnicama, kampusima ili bolnicama, dok drugi gube zbog gužvi i opterećenja. Zaključak je da se prave prilike nalaze u razumijevanju mikrolokacija, a ne samo u makro brojkama”, rekao je Varat.

Uz to, temeljni faktori poput demografije, radnih mjesta, pravne sigurnosti i infrastrukture ostaje presudni. To su elementi koji nadžive svaku recesiju i čuvaju vrijednost ulaganja. Ako Hrvatska strateški iskoristi svoje prirodne prednosti, kulturnu raznolikost i sve snažniju infrastrukturnu povezanost te pritom prati globalne trendove i razvija mikrolokacije, može se pozicionirati kao konkurentna i prepoznatljiva destinacija na svjetskoj karti nekretninskih ulaganja.

Autor: Ana Roksandić
29. rujan 2025. u 18:30
Podijeli članak —

New Report

Close