Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Velike priče
Pod suncobranom do uspjeha

10 poslovnih knjiga za ljetni odmor koje vrijedi pročitati

Ovih deset knjiga predstavljaju moj pažljivo odabrani ljetni jelovnik za hranjenje uma, kombinacija klasika i novijih naslova koji su mi pomogli unaprijediti vlastito poslovanje.

Autor: Marko Nožica
30. srpanj 2025. u 12:12
Marko Nožica: Ovih deset knjiga predstavljaju moj pažljivo odabrani ljetni jelovnik za hranjenje uma, kombinacija klasika i novijih naslova koji su mi pomogli unaprijediti vlastito poslovanje

Uvijek sam smatrao da je ljeto savršena prilika za spoj opuštanja i strateškog promišljanja o nadolazećim poslovnim izazovima. Dok tijelo odmaram, um mi je u potrazi za svježim idejama koje će mi dati prednost kada se vratim u poslovnu arenu na jesen.

Ovih deset knjiga predstavljaju moj pažljivo odabrani ljetni jelovnik za hranjenje uma, kombinacija klasika i novijih naslova koji su mi pomogli unaprijediti vlastito poslovanje. Upravo u trenucima kada usporim tempo, često pronalazim najjasnije uvide i najhrabrije ideje za budućnost. Vjerujem da je ključ uspjeha u ravnoteži između potpunog isključivanja i svjesnog pripremanja za nove pobjede, a ove knjige savršeni su suputnici na tom putovanju.

“The Power of a Positive No” ‒ William Ury

Uryjev trostupanjski okvir (Da-Ne-Da) pruža sofisticirane pregovaračke taktike koje se pokazuju neprocjenjivima u poslovnim, ali i svakodnevnim razgovorima. Metodologija Harvard projekta pregovaranja transformira odbijanje iz oštećenja odnosa u jačanje odnosa. Središnji uvid knjige, da strateške odluke “ne” zapravo štite temeljne vrijednosti i strateški fokus, posebno rezonira s osobama koji se suočavaju s konstantnim zahtjevima za svoje vrijeme i pažnju. Kratkoća teksta prikriva njegovu praktičnu moć, nudeći tehnike koje se mogu odmah primijeniti.

“Snaga nije u odbacivanju, već u jasnoći onoga što štitite. Svaki put kada kažete “ne” na nečiji zahtjev, zapravo govorite “da” nečemu važnijem: vašim temeljnim vrijednostima, prioritetima i strateškom fokusu.”

“Million Dollar Weekend” ‒ Noah Kagan

Bivši zaposlenik Facebooka Noah Kagan donosi pragmatičnu metodologiju startupa koja naglašava validaciju umjesto spekulacije. Njegov 48-satni okvir poslovnog izazova pruža sustavne pristupe brzom testiranju tržišta prije značajnog ulaganja resursa. Snaga knjige leži u fokusu na razvoj kupaca umjesto opsesije razvojem proizvoda, razlika koja često odvaja uspješne pothvate od skupih neuspjeha. Kaganovi taktički okviri za e-mail komunikaciju, eksperimente s cijenama i razvoj minimalno održivog proizvoda (MVP) nude konkretne alate za poduzetnike u ranoj fazi. Autorova iskrena rasprava o neuspjesima uz uspjehe pruža uravnoteženu perspektivu koja često nedostaje u poduzetničkoj literaturi. Toplo preporučujem ovu knjigu za sve poduzetnike, neovisno jesu li osnivači koji prvi put pokreću poslovanje ili iskusni poduzetnici koji pokreću nove pothvate.

“Validacija nije pitanje sviđa li se ljudima vaša ideja. Radi se o tome da vam za nju daju novac.”

“7 Habits of Highly Effective People” ‒ Stephen Covey

Fascinantno je kako je Coveyjevo temeljno djelo ostalo izuzetno relevantno tri desetljeća nakon objavljivanja, ističući se pristupima učinkovitosti temeljenim na karakteru, a ne na tehnikama. Metodologija iznutra prema van, odnosno razvijanje osobnog karaktera prije pokušaja utjecaja na druge, pruža održive principe vodstva.

“Počni s krajnjim ciljem na umu” nudi moćne okvire strateškog planiranja, dok matrica upravljanja vremenom (bitno vs. hitno) nastavlja utjecati na prioritizaciju, posebno na aktivnosti u tzv. Kvadrant II koje sprječavaju krize umjesto da na njih reagiraju. Iako neki koncepti odražavaju pretpostavke o radnom mjestu prije digitalnog doba, temeljne promjene paradigme u pogledu osobne odgovornosti i principijelnog vodstva pokazuju se bezvremenskim. Ovo zahtijeva kontinuiranu predanost za učinkovitu provedbu, ali donosi eksponencijalne ROI-ove.

“Da bismo se učinkovito promijenili, prvo smo morali promijeniti naše percepcije.”

“Business Adventures” by John Brooks

Brooksovo novinarsko remek-djelo pokazuje da temeljni poslovni obrasci opstaju kroz tehnološke i ekonomske promjene. Ovih 12 korporativnih priča, koje su pohvalili i Bill Gates i Warren Buffett, otkriva ponavljajuće teme u organizacijskom ponašanju i tržišnoj dinamici. Studija neuspjeha Edsela rezonira sa suvremenim izazovima lansiranja proizvoda, dok studija slučaja Xerox ilustrira kako inovativne tvrtke mogu gotovo propustiti revolucije koje stvaraju. Brooksov narativni pristup čini složenu poslovnu dinamiku pristupačnom bez žrtvovanja analitičke dubine. Iako specifični primjeri odražavaju poslovni kontekst 1960-ih, temeljne lekcije o korporativnoj kulturi, donošenju odluka pod pritiskom i tržišnoj psihologiji ostaju suvremene. Knjiga fundamentalno utječe na način kako poslovni lideri analiziraju i prilike i konkurentske prijetnje.

“Priča o bilo kojem poslovnom pothvatu je u osnovi priča o ljudima – njihovim motivacijama, strahovima, ambicijama i neuspjesima.”

“Predictable Revenue” ‒ Aaron Ross

Ross destilira metodologije skaliranja Salesforcea u sustavne pristupe za generiranje prihoda. Model specijalizacije prodajnog tima, odnosno odvajanje prodajnih lovaca (hunters), uzgajivača (farmers) i zatvarača (closers), nudi provjerene okvire za organizacije koje su u fazi brzog rasta. Iako je fokusiran na B2B kontekste, principi sustavnog razmišljanja široko se primjenjuju na skalabilne poslovne operacije. Naglasak knjige na proces umjesto na osobnosti pruža strukturu koja je posebno vrijedna za tvrtke koje se bore sa zapošljavanjem i obukom prodajnog osoblja. Iako više prikladne za etablirane organizacije, Rossovi pristupi vođeni metrikama i okviri za aktivno traženje klijenata svakako mogu biti korisni u povećanju učinkovitosti prodajnog procesa te smanjivanju troškova akvizicije kupaca.

“Ljudi ne kupuju od tvrtki, kupuju od ljudi kojima vjeruju, koji rade za tvrtke za koje su čuli”.

“Same as Ever” ‒ Morgan Housel

Houselov nastavak “Psihologije novca” pruža duboke uvide fokusirajući se na bezvremensko ljudsko ponašanje umjesto pokušaja predviđanja budućnosti. Ova perspektiva nudi prednosti strateškog planiranja, potičući fokus na trajne istine o strahu, pohlepi i društvenoj potvrdi koje pokreću ponašanje kupaca kroz ekonomske cikluse. Narativ učinkovito kombinira bihevioralnu ekonomiju s praktičnom poslovnom mudrošću. Houselovi uvidi o tome kako stabilnost sama po sebi destabilizira i o ulozi sreće u uspjehu pružaju okvire za procjenu rizika i strateško donošenje odluka. Knjiga nadilazi tradicionalnu poslovnu literaturu nudeći alate za navigaciju neizvjesnosti u bilo kojem konkurentskom kontekstu.

“Predviđanje kako će svijet izgledati za pedeset godina nemoguće je. Ali predviđanje da će ljudi i dalje reagirati na pohlepu, strah, priliku, iskorištavanje, rizik, neizvjesnost, plemenske pripadnosti i društveno uvjeravanje na isti je način oklada koju bih prihvatio.”

“The Art of Woo” ‒ Richard Shell

Profesor s Whartona pokazuje kako pridobiti ljude kroz bolje odnose i pametnu komunikaciju. Knjiga podučava metodu za pridobivanje podrške drugih za vaše ideje, korak po korak – prvo izgradnjom povjerenja, a zatim iznošenjem svojih argumenata. Shellov “Woo” pristup znači “winning others over” (pridobivanje drugih) kroz autentične veze umjesto taktika pritiska. On nam daje uvjerljive primjere iz stvarnog svijeta kako bi ilustrirala ove principe, na primjer kada ispriča priču o rock zvijezdi Bonou koji je uvjerio konzervativnog senatora Jessea Helmsa da podrži otpis dugova tako što je prešao s razgovora o politici na religijski jezik o siromaštvu – dotaknuvši senatorovo srce umjesto samo njegovog uma. Shell predstavlja šest “kanala uvjeravanja” – Autoritet, Racionalnost, Viziju, Odnose, Interese i Politiku – i pokazuje kako su uspješni ljudi poput Stevea Jobsa koristili različite kombinacije tijekom ranih dana Applea i kasnije preokreta tvrtke.

“Uvjeravanje nije manipulacija ili varka. Radi se o pronalaženju autentičnih načina da pomognete ljudima vidjeti ono što vi vidite”.

“Tiny Business, Big Money” ‒ Elaine Pofeldt

Pofeldtino istraživanje mikrobiznisa koji ostvaruju sedmeroznamenkaste prihode pruža uvjerljive alternative tradicionalnim pristupima skaliranju. Njezina analiza gotovo 60 tvrtki koje generiraju značajne prihode s malim timovima nudi praktične nacrte za održivi rast bez rizičnog kapitala ili opsežnog zapošljavanja. Pet identificiranih poslovnih modela – delegiranje, automatizacija, sustavi, partnerstva, outsourcing – pokazuju kako moderna tehnologija omogućuje individualnim poduzetnicima da se učinkovito natječu protiv većih organizacija. Naglasak knjige na sustavnom razmišljanju i strateškim partnerstvima pokazuje se posebno vrijednim za osnivače koji preispituju konvencionalne strategije rasta. Ovo djelo potvrđuje pristupe koji daju prednost profitabilnosti i ravnoteži između posla i privatnog života nad brzim širenjem i vanjskim financiranjem.

“Izgradnja poslovanja s visokim prihodima s manje od 20 zaposlenika korištenjem modernih alata i strateških partnerstava umjesto tradicionalnih metoda skaliranja”.

“The Creative Act: A Way of Being” ‒ Rick Rubin

Legendarni glazbeni producent Rubin transformira kreativnu mudrost u principe poslovne inovacije kroz filozofske ali praktične smjernice. Njegov minimalistički pristup – uklanjanje prepreka umjesto dodavanja složenosti – učinkovito se primjenjuje na razvoj proizvoda i organizacijski dizajn. Četverofazni kreativni proces (Sjeme, Eksperimentiranje, Zanat, Završetak) odražava uspješno upravljanje projektima, naglašavajući proces umjesto unaprijed određenih ishoda. Rubinovi uvidi o iterativnom poboljšanju i mentalitetu obilja nasuprot mentalitetu oskudice pružaju vrijedne okvire za razvoj partnerstva i dijeljenje znanja. Iako se neki koncepti mogu činiti previše filozofskim za tradicionalne poslovne kontekste, temeljni principi kreativnosti nude značajnu vrijednost za lidere koji se snalaze u neizvjesnosti i izazovima inovacija.

“Sve što je važno jest da stvarate nešto što volite, najbolje što možete, ovdje i sada”.

“The One Thing” ‒ Gary Keller and Jay Papasan

Kellerova filozofija fokusiranja bavi se izazovima produktivnosti kroz sustavnu prioritizaciju umjesto tehnika upravljanja vremenom. Središnje pitanje fokusiranja – identificiranje radnji koje sve ostalo čine lakšim ili nepotrebnim – pruža praktične okvire za dnevno planiranje i strateško donošenje odluka. Knjiga učinkovito razotkriva mitove o multitaskingu, nudeći pristupe temeljene na dokazima za održivu pažnju i duboki rad. Kellerove metodologije blokiranja vremena i naglasak na jutarnja razdoblja fokusa usklađeni su s istraživanjima kognitivne izvedbe. Iako neki koncepti mogu pojednostaviti složene poslovne stvarnosti, temeljni princip sekvencijalnog umjesto paralelnog izvršavanja pokazuje se transformativnim za preopterećene rukovoditelje. Autor nudi okvire koji se mogu odmah primijeniti i koji donose mjerljiva poboljšanja produktivnosti.

“Koja je JEDNA stvar koju možete učiniti tako da će njenim činjenjem sve ostalo postati lakše ili nepotrebno?”

Autor: Marko Nožica
30. srpanj 2025. u 12:12
Podijeli članak —

New Report

Close