Smart Industry
smart industry konferencija

‘Tvrtke često ne znaju kako krenuti u proces digitalizacije’

Stupanj je digitalizacije u Hrvatskoj mnogo niži nego u susjednoj Sloveniji.

Josipa Ban
13. listopad 2023. u 15:23
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Napredne tehnologije i automatizacija, odnosno pametna rješenja, u domaćoj industriji još su uvijek rijetka realnost. Panelisti okruglog stola Poslovnog dnevnika na Smart Industry konferenciji zaključuju da interes poduzeća za digitalizacijom poslovanja jača, međutim, kaska implementacija.

Marijana Topić-Domić, izvršna direktorica CADCAM Groupe, kompanije koja nudi nekoliko rješenja za digitalizaciju poslovanja, ističe da uočava veliku dinamiku i potražnju za digitalizacijom. “Trenutno svi o tome pričamo”, kaže te dodaje da je tome doprinijela država i Europska unija sufinanciranjem projekata digitalizacije (pr. Digitalni vaučeri). Međutim, stupanj je digitalizacije u Hrvatskoj, kaže, mnogo niži nego u susjednoj Sloveniji. “Tvrtke često ne znaju kako krenuti u proces digitalizacije”, napominje.

Da Hrvatska zaostaje za konkurencijom u inozemstvu u primjeni pametnih rješenja u poslovanju potvrđuje i Ivan Milas, suvlasnik i član Uprave za prodaju IT tvrtke Serengeti, kompanije koja pruža rješenja za provedbu digitalne transformacije poslovanja. Kao kompanija koja 60% prihoda ostvaruje na stranim tržištima Milas jasno uočava razliku u stupnju digitalizacije i spremnosti na istu domaće i inozemne industrije. “Naše tvrtke idu u tom smjeru ali još nisu spremne kao inozemne kompanije”, ističe.

Slaže se i Goran Đoreski, direktor u tvrtki Digital Realty. “Stvar se relativno sporo kotrlja kod nas. Tvrtke uglavnom na digitalizaciju još uvijek gledaju kao na trošak u Hrvatskoj”, ističe Đoreski.

U takve se kompanije ne uklapa AD Plastik, vodeća domaća tvrtka za razvoj i proizvodnju komponenti za interijere i eksterijere automobila. Jozo Kekez, rukovoditelj razvoja procesne opreme  AD Plastika napominje da je automobilska industrija vrlo specifična te da su digitalizaciju i pametne alate morali uvoditi jer su takvi bili zahtjevi njihovih kupaca. U konačnici ta su im se ulaganja višestruko isplatila jer osiguravaju kvalitetu proizvoda.

Što se pak tiče utjecaja digitalizacije, posebno one u tvornicama, na radna mjesta, sugovornici panela “Nova generacija tvornica – stvaranje konkurentske prednosti uz smart factory rješenja”, složni su da neće doći do gašenja radnih mjesta. Napominju, doduše da će brojna radna mjesta nestati, ali zato će biti stvorena nova. “Mislim da ćemo raditi pametnije, a možda i manje zbog digitalizacije”, poručuje Rok Koren, Senior Digitalization Consultant iz Siemensa.

Topić-Domić iz CADCAM Grupe kaže pak da će najvažniji ulogu u digitalizaciji i primjeni pametnih rješenja imati menadžment, odnosno vodstvo tvrtke. Napominje i da ona podrazumijeva sređivanje internih podataka, što je dugotrajan proces koji se, ističe, u konačnici uvijek isplati, posebno u proizvodnji. “Proizvodnja je zanimljiva jer se u njoj najlakše mogu ubrati plodovi digitalizacije koji budu vrlo opipljivi. Priprema je dakle duga, no povrat je vrlo brz”, kaže Topić-Domić.

New Report

Close