Magazin Poslovna 2023
Poslovna 2023.

Sljedeće sezone treba sačuvati tržišnu poziciju

Turistički sektor iscrpljen ulazi u pripremu sljedeće sezone, dodatno suočen s neizvjesnošću oko cijene energenata i s bitno smanjenim investicijskim mogućnostima.

Veljko Ostojić
15. prosinac 2022. u 22:00
Veljko Ostojić/SREćKO NIKETIć/PIXSELL

Protekle godine obilježene pandemijom jasno su istaknule turizam kao industriju koja može imati stabilizirajući efekt na gospodarstvo u krizi. Ove specifične godine, u kojoj smo u prvoj polovici imali visoke stope gospodarskog rasta, a u drugoj počeli osjećati negativne efekte energetske krize u Europi i rata u Ukrajini, turizam je bio motor rasta koji amortizira prelijevanje negativnih gospodarskih efekata u Hrvatsku.

Sektor je zadnjih godina pokazao da može napraviti odličan rezultat, među najboljima na Mediteranu. I to u najtežim uvjetima. A to smo ostvarili zbog dvije ključne stvari. Prvo, uspostavili smo čvrstu suradnju svih dionika bitnih za uspjeh turizma; Vlade, sustava stožera civilne zaštite, javno zdravstvenog sustava i turističkih kompanija.

Drugo, Vlada je prepoznala nužnost pomoći sektoru kroz mjeru potpore zadržavanju radnih mjesta. Javna sredstva uložena u turizam vratila su se višestruko kroz ukupan pozitivni efekt na gospodarstvo. To je učenje koje ne bismo smjeli zaboraviti, posebno jer se turizam u pripremi naredne sezone, koja će za gospodarstvo niti čak i važnija od ove, suočava s velikim izazovima. Naime, iako je ove godine turistički promet mjeren fizičkim pokazateljima dohvatio razine iz 2019., sektor se i dalje nije oporavio od rekordnog gubitka iz 2020.

Prema analizi poslovnih rezultata 21 turističkih kompanija čiji su rezultati objavljeni na Zagrebačkoj burzi, kompanije ostvarenom dobiti prije oporezivanja od 1,238 milijardi kuna iz 2021. i 2022. i dalje ne pokrivaju gubitak prije oporezivanja od 1,551 milijardi kuna iz 2020. Dodatno, visok rast troškova poslovanja, posebno energenata, rada te sirovina i opreme, doveo je do pogoršanja većine standardnih financijskih pokazatelja kompanija u odnosu na 2019. i na 2021. godinu.

To znači da turistički sektor iscrpljen ulazi u pripremu sljedeće sezone. Suočeni smo s neizvjesnošću oko cijene energenata, s bitno smanjenim investicijskim mogućnostima, izostankom sustavnog rješenja za ključna pitanja poput radne snage i turističkog zemljišta, a istovremeno s vrlo direktnim najavama agresivnog povratka mediteranske konkurencije.

U tim okolnostima rezultat će ovisiti o tome koliko ozbiljno i brzo prionemo pripremi sljedeće sezone. I tu nemamo puno vremena. Ključna će ponovno biti otvorena i kvaliteta suradnje Vlade i sektora, s ciljem ostvarivanja maksimalnog turističkog prometa i gospodarskih efekata, ali i nužnog poticanja investicijskog ciklusa u turizmu ključnog za održavanje naše konkurentnosti na Mediteranu.

New Report

Close