U sklopu Agro Summita 2025. održao se panel “Cro brendovi u EU i svijetu – kako dalje?”, posvećen pozicioniranju domaćih proizvoda na međunarodnom tržištu. Hrvatski su brendovi, istaknuto je tijekom rasprave, već ostvarili određenu prisutnost u Europi, no i dalje se suočavaju s nizom izazova: od regulatornih ograničenja i logističkih zahtjeva do snažne konkurencije i promjenjivih potrošačkih navika.
Unatoč tomu, sudionici su naglasili kako se otvaraju i nove prilike za rast kroz strateška partnerstva, inovacije i učinkovitije upravljanje distribucijom. Sudjelovali su Josip Barišić, direktor proizvodnje i vinarstva u Agrolaguni, Ante Rogić, menadžer prodaje sjemena i sredstava za zaštitu u tvrtki Axereal Centralna Europa, te Zvjezdana Blažić, agronomska stručnjakinja.
Omjer cijene i kvalitete
Panel je ponudio uvid iz različitih dijelova lanca vrijednosti, uz poseban naglasak na važnost suradnje proizvođača, dobavljača i distributera kao preduvjeta za jači iskorak hrvatskih brendova na europska i svjetska tržišta. Raspravljalo se o tome kako domaći proizvodi mogu dugoročno učvrstiti svoju poziciju u međunarodnoj konkurenciji i postati prepoznatljiviji globalno. Stručnjaci na panelu složili su se da kao država imamo neke jake brendove koji su nositelji našeg izvoza na globalnoj razini, a najznačajnija tržišta za Hrvatsku su Italija, Austrija i Slovenija. Ipak, Blažić naglašava kako smo većinski još uvijek prisutni tamo gdje ima puno hrvatske dijaspore i po nišnim etno-dućanima jer je ući u velike tržišne lance teško i skupo, zahtijeva velike količine, visoku kvalitetu i puno ulaganja.

“Kupci su prepoznali našu kvalitetu, postali smo sinonim za maslinovo ulje u Hrvatskoj zbog svoje konzistetnosti u kvaliteti. Vina Laguna izbor su broj jedan zbog omjera cijene i kvalitete, a kvalitetu smo izgradili jačanjem vlastite sirovine. Devedeset posto naših proizvoda prodamo u Hrvatskoj, a oko deset posto ide u izvoz, i to u zemlje u okruženju, ponajprije područje bivše Jugoslavije i u Njemačka”, rekao je Barišić. U ožujku ove godine Badel 1862, najveći proizvođač alkoholnih pića i vina u Hrvatskoj, preuzeo je Agrolagunu, a Barišić kaže kako to nije nimalo promijenilo njihovu poslovnu strategiju, već ju je samo ojačalo i ubrzalo. Od 2022. godine usmjereni su na premium proizvode i kvalitetu, a uskoro idu u još investicija poput sadnje više od sto hektara vinograda i više od 40 hektara maslina. Direktor proizvodnje i vinarstva u Agrolaguni potvrdio je da se financiraju vlastitim sredstvima i da im je fokus na autohtonim sortama jer su iznimno tražene.
Svi panelisti slažu se da postoje problemi sa zemljištem, a Rogić je pobliže pojasnio fokus tvrtke iz koje dolazi, rekavši: “Prioritet nam je proizvodnja pivarskog ječma. Naša proizvodnja u Novoj Gradišci ima kapaciteta 75 tisuća tona i prodaje se kako u Hrvatskoj, tako i u zemljama regije. Naš najveći kupac još uvijek je Heineken grupa i tu smo se pozicionirali kao lider u zemlji čineći 90 posto proizvodnje pivarskog ječma u Hrvatskoj.” Blažić je komentirala da su troškovi izvoza puno veći u plasmanu te kako su prije postojale kompanije koje su objedinjavale naše proizvode, no to nije bilo na posve komercijalnim osnovama.

Danas su brojne domaće tvrtke sklopile ugovore da se međusobno predstavljaju na tržištu, ovisno o tome gdje je tko najjači, a to ne samo da je nužno, nego je najbolja solucija za naše kompanije jer smo u borbi s multinacionalnim kompanijama mali. “Istraživanja pokazuju da su domaći brendovi vrlo visoko plasirani u svjesti hrvatskih potrošača, no cijena često prevlada pred željom da se kupi domaći brend. Puno se ulaže u marketing i privlačenje mladih potrošača, no ipak u prodajnoj košarici malo gube tržišne udjele”, kazala je Blažić.
Mnogi primjećuju vrlo visoke cijene domaćega maslinovog ulja, a Barišić objašnjava da do visoke cijene dolazi zbog troška proizvodnje i male količine proizvoda. Inzistira se na tradicionalnog proizvodnji i visokoj kvaliteti. “Ne možemo se mjeriti u cijeni ni količini s nekim drugim europskim zemljama u maslinovu ulju, ali možemo u kvaliteti. Uvijek smo top po kvaliteti na globalnoj razini. Istra je najbolja maslinarska regija, no količine su male.
Drukčiji potrošači
U Španjolskoj se na zasađeno uđe strojem i pokupi u jedan dan ono za što nama treba 15 do 20 dana. Imamo više od 50 svjetskih nagrada za kvalitetu, to moramo naglašavati”, rekao je Barišić. Uz to, u sektoru prodaje vina i piva, slažu se panelisti, došlo je do promjene. “Potrošači su se potpuno promijenili. Puno se manje pije, ali se pije kvalitetnije. Mladi će radije u restoranu više platiti za jednu vrhunsku bocu vina, nego uzeti više boca. Fokus je na uživanju, a to je i svjetska praksa. Prodaja vina lani je pala oko četiri posto jer ljudi piju sve manje. Zato se masovne industrije u vinarstvu okreću premium proizvodima”, izjavio je Barišić.
Općenito, danas se konzumira manje alkoholnih pića. Tako je pala i prodaja piva, u Njemačkoj čak za 25 posto. Hrvatska ima komparativnu prednost u sektoru vina i maslinova ulja, slažu se panelisti, dijelom zbog njihove autentičnosti, koja proizlazi iz tradicionalnih metoda proizvodnje i jedinstvenih geografskih uvjeta. Uz to, povezivanje ovih proizvoda s turističkom ponudom omogućuje stvaranje atraktivnih i prepoznatljivih turističkih proizvoda, što dodatno povećava njihovu vrijednost na tržištu.