Mnoge predrasude moraju razbijati domaće visokotehnološke kompanije da bi uspjele, posebno na zapadnim tržištima. No, oni koji su ustrajali na kvaliteti proizvoda, pouzdanosti i učinkovitosti u tome su uspjeli.
Najbolji primjer za uspjeh temeljen na navedenim karakteristikama je Rasco, visokotehnološka kompanija iz Kalinovca, koja ove godine slavi 35 godina poslovanja i koja je, u relativno kratko vrijeme, od male zanatske radionice koja se bavila popravkom strojeva izrasla u jednog od vodećih proizvođača profesionalne opreme za održavanje prometne infrastrukture u Europi.
Tehnologija budućnosti
Borba za osvajanje tržišta, unatoč činjenici da su prisutni na više od 40 tržišta diljem svijeta i da izvoz čini 80 posto njihove prodaje, ne prestaje. Iz Rascoa najavljuju da ulaze na tržište Australije, na koje njihova prva čistilica upravo putuje. U Central Parku u New Yorku također su predstavili čistilicu te se nadaju da će već sljedeće godine iz SAD-a stići prve narudžbe, a rade i na otvaranju talijanskog tržišta.
No, najveći uspjeh postigli su na tržištu Francuske, gdje su ušli na listu službenih dobavljača komunalne opreme, odnosno u službeni katalog, što znači da lokalna komunalna poduzeća sada mogu naručivati njihove strojeve bez raspisivanja javne nabave. Mario Štefanec, član Uprave Rascoa i glavni komercijalni direktor, otkriva, primjerice, da to nije uspjelo njihovu glavnom francuskom konkurentu, a činjenica da su jedna od rijetkih kompanija kojoj je uspjelo biti u službenom katalogu već se odražava na poslovanje.
“Naša čistilica zapremnine spremnika pet metara prostornih, zahvaljujući uvrštenju u katalog, rasprodana je do kraja godine”, ističe predsjednik Uprave koji je vodeću poziciju u kompaniji preuzeo 2019. kada su se dvojica osnivača, Frane Franičević i Darko Paviša, povukli iz upravljačke strukture.
Velika očekivanja u Rascou, koji je u razvoj vlastitih proizvoda krenuo 2008., imaju od čistilice na vodik, komunalnog stroja koji su predstavili lani na sajmu u Münchenu. “O prodaji razgovaramo u Njemačkoj, Nizozemskoj i Francuskoj”, otkriva Franičević, dodajući da je razvoj vozila na vodik “oklada” koje su se uhvatili jer vjeruju da je to tehnologija koja će, u slučaju komercijalnih vozila, prevladati u budućnosti.
Ovo najnovije vozilo dokaz je kontinuiranog razvoja na kojemu u Rascou, kompaniji koja zapošljava malo manje od 400 ljudi, radi tim od 30-ak zaposlenih i u koji godišnje ulože između četiri i šest posto prihoda.
“Razvoj i inovacije nikada nisu jednostavne. One su kapitalno vrlo intenzivne te podrazumijevaju složen razvoj i proizvodnju. Često imamo osjećaj da upravljamo s tri kompanije, jednom koja se bavi razvojem, drugom koja se bavi proizvodnjom i trećom koja se bavi distribucijom, odnosno marketingom i prodajom”, ističe Franičević.
Ružica Petričec Fabijanec, članica Uprave i direktorica financija u Rascou, kaže da se u financiranju razvoja, ali i infrastrukture, dobrim dijelom oslanjaju na novac iz europskih natječaja, no još najvećim dijelom (50 posto) koriste vlastiti kapital.
’Zemlja mora i sunca’
U prodaji, ali i razvoju, veličina domaćeg tržišta, nažalost, ne ide im u korist. Umjesto da ono što razvijaju prodaju na domaćem tržištu kako bi mogli financirati izvoz, u Rascou, za razliku od konkurencije, najprije moraju osvajati strana tržišta, što je mnogo skuplje. Na njima pak, kaže Franičević, još prevladava percepcija Hrvatske kao zemlje mora i sunca, a ne visoke tehnologije i kvalitete.
“Ipak, moram priznati da se to, posebno u Njemačkoj, polako mijenja zahvaljujući Rimac Grupi”, navodi predsjednik Uprave tvrtke čiji proizvodi kvalitetom i inovativnošću itekako mogu parirati onima koji se proizvode u kampusu u Kerestincu.