Tvrtka Nutris iz Novog Senkovca sklopila je strateško partnerstvo s globlanim distributerom belgijskim Azelisom. Nakon što je prošle godine većinski udjel prodao Summa Equity fondu koji raspolaže s 2,3 milijarde eura kapitala, osnivač tvrtke, a sada direktor Zvonimir Sedlić otkrio nam je planove za osvajanje globalnog tržišta u proizvodnji biljnih proteina. Nutris je inače kao prva europska tvornica za proizvodnju izolata boba potpisao strateško partnerstvo s belgijskim Azelisom, globalnim distributerom specijaliziranih sastojaka u prehrambenoj industriji.
“Partnerstvo s Azelisom omogućuje Nutrisu snažniji prodor na tržište Beneluksa koje je poznato po inovativnoj prehrambenoj industriji i visokoj potražnji za biljnim proteinima. Suradnja s Azelisom otvara nam vrata prema vodećim prehrambenim kompanijama u toj regiji, posebno onima koje razvijaju zdrava i inovativna prehrambena rješenja. Međutim, ovo nije samo priča o distribuciji – ovo je dokaz da ulaganje u pametnu proizvodnju hrane stvara novu ekonomsku vrijednost.
Nutris nije klasičan proizvođač – mi postavljamo nove standarde u prehrambenoj industriji i dokazujemo da održivost može biti pokretač poslovnog uspjeha”, započinje Sedlić koji ističe kako Hrvatska zahvaljujući dobroj lokaciji, klimatskim uvjetima i rastućoj potražnji za održivim prehrambenim sastojcima ima sve preduvjete da postane prepoznatljiva u toj industriji.
“Globalno tržište biljnih proteina raste po stopi od 9 posto godišnje i očekuje se da će dosegnuti 20 do 25 milijardi eura vrijednosti u sljedećih nekoliko godina. Nutris već izvozi protein u Europsku uniju i škrob u Aziju, a uz daljnja ulaganja u istraživanje i razvoj te povećavanje kapaciteta Hrvatska može postati ključni igrač u ovom brzorastućem sektoru”. Iako je Sedlić stvorio Nutris, prošle godine većinski udjel prodan je fondu Summa Equity Fund III koji raspolaže s 2,3 milijarde eura kapitala.
“Prodaja većinskog udjela Summa Equity fondu bila je strateška odluka za ubrzanje rasta Nutrisa”, ističe Sedlić. “Njihova podrška omogućila nam je dodatna ulaganja u istraživanje i razvoj, efikasnost proizvodnje i globalnu ekspanziju. Ono što nas još povezuje sa Summa Equityjem je ideja da održivost nije samo ekološka već i ekonomska priča. Ulaganje u inovacije i održive tehnologije donosi trenutačan povrat prirodi, ali i dugoročne financijske povrate”, objasnio je logiku tog poslovnog poteza kojeg pitamo i je li mu žao što više nije većinski vlasnik te ima li i druge ideje koje bi mogle pokrenuti hrvatsku poljoprivredu…
“Kao poduzetnik, uvijek želite zadržati potpunu kontrolu, ali kao lider, znate da pravi rast dolazi kroz suradnju. Summa Equity dijeli našu misiju i osigurava potrebne resurse za daljnji rast. Moj trenutačni fokus ostaje na razvoju Nutrisa, ali dugoročno sam otvoren za nove projekte, posebno one povezane s održivom poljoprivredom i inovacijama u prehrambenoj industriji”.

Nutris danas proizvodi visokokvalitetan protein i škrob iz boba za prehrambenu industriju te tri vrste nusproizvoda koji se koriste u funkcionalnoj prehrani životnja. Njihov protein i škrob koriste se u funkcionalnoj prehrani, biljnim alternativama mliječnim i mesnim proizvodima, sportskoj prehrani te pekarskoj industriji. Prisutni su na tržištima Europske unije i Azije, a ove godine se šire na tržišta Australije, Bliskog istoka i Sjeverne Amerike.
“Nutris ima kapacitet 50.000 tona prerade boba godišnje i uz holistički pristup proizvodnji želimo maksimizirati potencijal u sljedeće tri godine. Svakom kilom boba koju proizvedemo, preradimo i izvezemo iz Hrvatske stvaramo brojne multiplikativne učinke na gospodarstvo i okoliš. Naša proizvodnja osigurava stabilan otkup boba od domaćih poljoprivrednika i jača prehrambenu industriju kroz jačanje inovacijskog potencijala i stvaranje dodane vrijednosti.
Ova godina je pivotalna za Nutris jer smo zahvaljujući ulaganjima u prethodnim godinama bolje opremljeniji nego ikada za rast i razvoj poslovanja”. Nutris je krenuo “pionirski” od edukacije prvih poljoprivrednika za proizvodnju boba, preko izgradnje tvornice. Danas surađuju s više od 500 poljoprivrednika koji uzgajaju bob na više od 6000 hektara. “Plan nam je povećavati površine svake godine i dodatno širiti suradnju s poljoprivrednicima kako bismo osigurali stabilnu opskrbu kvalitetnom sirovinom i uskladili se s razvojem tržišta i pozicionirali hrvatski bob kao premium alternativu grašku i soji.
Interes za uzgoj boba raste jer poljoprivrednici prepoznaju njegovu ekonomsku isplativost i agronomske prednosti. Bob poboljšava strukturu tla, fiksira dušik i smanjuje potrebu za skupim kemijskim gnojivima. Uspoređujući ga s tradicionalnim kulturama, dugoročno može osigurati veću zaradu, osobito kroz stabilne ugovore otkupa”.
Posljednjih dana čitamo kako je hrvatska poljoprivreda pred slomom. Je li ovo što radite budućnost poljoprivrede i isplativije od pšenice i drugih kultura za poljoprivrednike?
“Hrvatska poljoprivreda ne mora stagnirati – može postati učinkovitija i profitabilnija uz regenerativne prakse, digitalizaciju i nove tehnologije. Naš pilot projekt regenerativne proizvodnje na 1000 hektara pokazao je da smo prošle godine uspjeli značajno reducirati inpute sintetskih gnojiva i pesticida te povećati produktivnost. Uz to smo dokazali i dodatno skladištenje ugljika u tlo čime smo mu povećali plodnost, ali i otvorili mogućnost dodatnog prihoda poljoprivrednicima od prodaje kredita emisijskih jedinica.
Rješenje nije samo u bobu, već u pametnoj proizvodnji hrane koja povezuje cijeli lanac – od tla do finalnog proizvoda. Hrvatska ima priliku postati jedan od agro-tehničkih centara u EU koji koristi inovacije za veće prinose i stabilnije prihode za poljoprivrednike”. Najviše farmera imaju u istočnoj Hrvatskoj, a trenutačno, kaže, rade na jačanju suradnje s postojećim poljoprivrednicima, no dugoročno planiraju širenje proizvodnje u regijama s optimalnim uvjetima za uzgoj boba.
“U planu je i razvoj i patentiranje vlastite vrste sjemena koje će biti prilagođeno klimi i podneblju te tako dodatno maksimizirati potencijal ove fantastične kulture”. A u kojem će smjeru dalje ići razvoj Nutrisa kao dijela velikog sustava Summa Equityja. Sedlić kaže da je cilj postati globalni lider u održivoj proizvodnji biljnih proteina, uz neto pozitivan utjecaj na društvo i okoliš.
“Planiramo proširenje proizvodnih kapaciteta i izgradnju dvije nove linije za visoko funkcionalni protein i vlakna te optimizaciju postojećih procesa. To uključuje i implementaciju novih tehnoloških rješenja koja će omogućiti veću efikasnost i smanjenje ekološkog otiska. Daljnji razvoj je širenje na nova tržišta. Uz podršku partnera i institucija, planiramo povećanje ulaganja u istraživanje i razvoj, kako bismo stvorili inovativne proizvode za prehrambenu industriju, uključujući nova proteinska rješenja i funkcionalne sastojke koji mogu poboljšati nutritivnu vrijednost hrane. Također, planiramo dodatno jačati suradnju s poljoprivrednicima u Hrvatskoj, proširujući površine pod bobom sukladno rastu i širenju tržišta proteina iz boba. Nastavit ćemo promovirati regenerativnu poljoprivredu i održivost u proizvodnji, s ciljem postizanja pozitivnog utjecaja na okoliš i društvo”. Kompanija u Zagrebu ima i svoj inovacijski centar…
“U našoj inovacijskoj kuhinji razvijamo brojne koncepte proizvoda napravljenih od naših sastojaka. To je platforma kreativnosti i znanja u kojoj su nastali proteinska tjestenina i bobognese umak, juha, proteinske pločice s 30 g proteina, “obroka u boci”, pralina i brojnih drugih koncepata napravljenih na principima “clean label” i bogatog nutritivnog sastava. Naš tim stručnjaka predvođenih Martinom Gogić surađuju s našim kupcima kako bi išli u korak, ali i kreirali trendove i potrebe modernog potrošača”.

Poljoprivreda u EU je sve više usmjerena na proizvodnju nove hrane i zelene politike. Može li Hrvatska, zahvaljujući i Vama, napraviti zaokret u poljoprivredi i u budućnosti okrenuti negativne trendove?
“Hrvatska ima priliku brzo transformirati svoju poljoprivredu i postati Europski agrotehnološki hub. Danas tehnologije poput umjetne inteligencije i znanstveno vođenih rješenja, u kombinaciji s regenerativnom poljoprivredom i pametnom proizvodnjom hrane omogućuju bržu i isplativiju tranziciju nego ikada prije. Uzgoj boba, koji je jedan od naših ključnih proizvoda, primjer je kulture koja aktivno doprinosi zelenoj tranziciji. Taj usjev fiksira dušik iz tla, smanjuje potrebu za kemijskim gnojivima i podržava bioraznolikost, što je u skladu s ciljevima zajedničke poljoprivredne politike Europske unije.
Naša proizvodnja također nudi alternativu konvencionalnim izvorima proteina, poput soje i životinjskih proteina, čime smanjujemo ekološki otisak prehrambene industrije”. Nutris pokazuje da promjena nije budućnost, već sadašnjost. U prošlogodišnjem pilot programu regenerativne poljoprivrede smanjili su inpute za 20 posto i osigurali stabilne prinose uz povećanje plodnosti tla. U procesu su i certificiranja više od 10.000 tona ekvivalenata ugljika koje su navedenim pristupom dodatno skladištili u tlo.
“Kroz suradnju s poljoprivrednicima, jačanje istraživanja i razvoja te stvaranje sinergije s domaćom prehrambenom industrijom, Hrvatska može uspješno prijeći iz pozicije sirovinske baze u vodeću zemlju u proizvodnji održivih prehrambenih opcija. Mi smo dokaz da ulaganje u inovacije donosi brzi povrat – prirodi i gospodarstvu. Možemo postati lider u pametnoj proizvodnji hrane, ali samo ako iskoristimo ovu priliku sada”. A koliko su do danas uložili u proizvodnju i gdje vide kompaniju za pet godina?
“U Nutrisu je do sada uloženo više od 48 milijuna eura u razvoj infrastrukture, tehnologije i proizvodnje. U sljedećih pet godina cilj nam je postati vodeći globalni proizvođač biljnih proteina s neto pozitivnim utjecajem na okoliš. Planiramo povećati proizvodne kapacitete, širiti suradnju s poljoprivrednicima i nastaviti ulaganja u inovacije koje mijenjaju prehrambenu industriju”, zaključio je Zvonimir Sedlić.