Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Električni romobili i druga OPS vozila: rast nesreća i potreba za većom odgovornošću

Autor: Promo
10. rujan 2025. u 22:00
Podijeli članak —
Foto: Shutterstock

Osobna prijevozna sredstva u prometu: Statistika, pravila i preporuke za sigurnost.

Glavni predstavnik OPS (osobno prijevozno sredstvo) skupine vozila danas je nesumnjivo električni romobil. Tijekom posljednjih godinu do dvije upravo je to prijevozno sredstvo postalo svakodnevna tema rasprava, često i prijepora, te na neki način neuralgična točka cestovnog prometa.

Istina je da ga koriste svi i svatko, neovisno o dobi i spolu, o razini (ne)educiranosti ili o mentalnoj zrelosti potrebnoj za sigurno sudjelovanje u prometu zajedno sa svim ostalim prijevoznim sredstvima i sudionicima.

Brojčani pokazatelji za prvih osam mjeseci ove godine jasno ukazuju na porast prometnih nesreća u kojima sudjeluju električni romobili: u usporedbi s istim razdobljem prošle godine broj nesreća povećan je za 61,8% (466 naspram 288). Broj smrtno stradalih u navedenom razdoblju identičan je prošlogodišnjem, odnosno dvije osobe su smrtno stradale ove i prošle godine. Međutim, svi ostali pokazatelji bilježe rast – teško ozlijeđenih više je za 48,4%, a lakše ozlijeđenih za čak 70,3%. Udjel ovih nesreća i stradavanja u ukupnom broju prometnih događaja u prosjeku je veći za 50%. S obzirom na navedene podatke, u nastavku donosimo pregled zakonske regulative koja se odnosi na osobna prijevozna sredstva. Ona bi trebala biti poznata svakoj osobi koja se njima planira koristiti ili, primjerice, nekome ih pokloniti – što se nerijetko događa prilikom sakramenata poput Krizme, i to često osobama koje su još premlade za njihovu sigurnu uporabu.

Zakonodavni okvir

Zakon o sigurnosti prometa na cestama definira osobna prijevozna sredstva kao zasebnu kategoriju vozila, u koju spadaju i električni romobili. Propisana su sva pravila koja se odnose na njihove vozače, uz poseban naglasak na dobnu granicu i propise kojih se moraju pridržavati.

Statistika prekršaja (prvih osam mjeseci polugodište 2025.)

Ukupno je utvrđeno 7.588 prekršaja vozača osobnih prijevoznih sredstava od čega su najčešći:

* 5.553 prekršaja zbog nenošenja zaštitne kacige za vrijeme upravljanja vozilom za što je propisana novčana kazna od 30€

* 205 prekršaja koji se odnosi na upravljanje vozilom pod utjecajem alkohola za što je propisana novčana kazna od 60€

* 335 koji se odnose na nenošenje reflektirajućeg prsluka noću i slučajevima smanjene vidljivosti za što je propisana novčana kazna od 30€

* 607 raznih prekršaja iz članaka 112. ZSPC-a, koji se odnose na način kretanja OPS u prometu na cestama za koji su propisane novčane kazne od 130€, odnosno 60€

* 71 prekršaj koji se odnose na nepoštivanje prometnih znakova u cestovnom prometu za što je propisana novčana kazna od 60€

* 143 prekršaja prijevoza više osoba (Sharing) – na osobnom prijevoznom sredstvu kojim se smije prevoziti samo osoba koja upravlja tim vozilom za što je propisana novčana kazna od 30€

»Osobno prijevozno sredstvo« je vozilo koje nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, koje nema sjedeće mjesto, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm3 ili čija trajna snaga elektromotora ne prelazi 0,6 kW, a najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h. U ovu skupinu spadaju primjerice vozila koja se mogu sama uravnotežiti (monocikli s motornim ili električnim pogonom, romobili s motornim ili električnim pogonom i sl.).

Preporuke

Tolerancija i poštivanje propisa – najvažniji element sigurnosti u prometu jest međusobna tolerancija svih sudionika, uz dosljedno poštivanje prometnih pravila. Vozači OPS-a trebaju nositi kacigu, ne prevoziti putnike, poštovati prometne znakove te paziti na pješake, posebno djecu i starije osobe.

Apel roditeljima i odraslima – djeci mlađoj od 14 godina ne treba kupovati električne romobile. Onima koji ih već smiju voziti nužno je objasniti osnovna prometna pravila, s naglaskom na prelazak pješačkog prijelaza, prednost prolaska na križanjima i vožnju nogostupom.

Najvažnije odredbe

* Dobna granica za upravljanje osobnim prijevoznim sredstvom iznosi 14 godina.

* Vozači osobnih prijevoznih sredstava obvezni su nositi zaštitnu kacigu tijekom vožnje.

* Noću i danju u uvjetima smanjene vidljivosti moraju biti označeni reflektirajućim prslukom, odjećom ili oznakom.

* Dužni su se kretati biciklističkom stazom ili trakom, a ako one ne postoje, mogu koristiti površine namijenjene pješacima ili zone smirenog prometa, pod uvjetom da pritom vode računa o sigurnosti ostalih sudionika.

* Na osobnom prijevoznom sredstvu smije biti samo osoba koja upravlja vozilom.

* Tijekom vožnje nije dopušteno koristiti slušalice na oba uha.

* Vožnja mora biti takva da se ne umanjuje stabilnost vozila i da se ne ometaju drugi sudionici – primjerice, zabranjeno je skidati obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti ili vući predmete.

* Vozači bicikala i OPS-a koji se kreću biciklističkom stazom moraju pri prelasku kolnika obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila te prijeći tek kad se uvjere da je to sigurno.

* Ako biciklistička staza preko kolnika nije označena, vozač mora zaustaviti vozilo i gurati ga kao pješak preko pješačkog prijelaza ili kolnika.

Tehnička ograničenja – vozila snažnija od 0,6 kW i brža od 25 km/h ne smiju sudjelovati u prometu na cesti.

Poštivanje zakonskih propisa i prometnih pravila, uz stalnu edukaciju, ključni su koraci u smanjenju broja nesreća i povećanju sigurnosti svih sudionika u prometu.

Autor: Promo
10. rujan 2025. u 22:00
Podijeli članak —

Organizator
Partner
Partner
Partner
Partner

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close