Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Zeleno gospodarstvo
Eko prednost

Daljnje investicije u ESG poslovanje planira oko 88 posto hotela

Sve više gostiju preferira objekte koji posluju u skladu s principima održivosti.

Autor: Ana Roksandić
18. kolovoz 2025. u 13:31
U Lošinj Hotels & Villas eliminirali su jednokratnu plastiku i u pojedinim objektima uveli kompostiranje biootpada, pri čemu aktivno surađuju s lokalnim komunalnim društvom na uspostavi šireg sustava koji koristi i zajednici - izvršni direktor za korporativne poslove i održivost Ante Vranješ/PD

Brojni domaći hoteli već konkuriraju najvišim održivim standardima na Mediteranu, a prema lanjskom istraživanju Hrvatske gospodarske komore (HGK) 88 posto ispitanih hotelskih poduzeća planira daljnje investicije u društvene i okolišne aspekte poslovanja.

“Pojedini hrvatski hoteli i kampovi već sada zadovoljavaju kriterije koji ih svrstavaju među najodrživije objekte u Europi. Imamo primjere objekata koji koriste gotovo sto posto energije iz obnovljivih izvora, imaju vlastite sustave za gospodarenje vodom i otpadom te provode napredne programe za očuvanje biološke raznolikosti i uključivanje lokalne zajednice, kao i programe edukacije zaposlenika o ESG standardima”, izjavio je Branko Lelas iz Sektora za turizam HGK. Više od polovice ispitanih hotela koristi obnovljive izvore energije, provodi mjere za učinkovito gospodarenje vodom, energijom i otpadom, a mnogi su već implementirali međunarodno priznate certifikate.

“To je i tržišna prednost, jer rastući broj gostiju pri odabiru destinacije preferira objekte koji posluju u skladu s principima održivosti. Svi ispitanici smatraju da je implementacija održivih praksi presudna za budućnost poslovanja, a 50 posto ima neku vrstu strategije ili politike održivog razvoja. Shvaćaju važnost održivog poslovanja budući da 87 posto njih ima tim, odjel ili osobu zaduženu za održivi razvoj ili je u planu. Od certifikata zastupljeni su ISO standardi, Travelife, Travel Sustainable badge, Green Key i EU Ecolabel”, pojašnjava Lelas.

Prilagodba jelovnika

U Lošinj Hotels & Villas izbacili su ugrožene riblje vrste iz jelovnika, a uveli invazivne poput plavog raka i ribe strelke.

Kao dodatnu prednost naše zemlje, Lelas vidi činjenicu da je domaći turizam snažno oslonjen na prirodne ljepote, biološku raznolikost, čistoću mora i obale te bogatu kulturnu baštinu, vrijednosti koje su same po sebi snažna osnova za održivi razvoj. Upitan kako u Lošinj Hotels & Villas balansiraju između rasta turizma i očuvanja okoliša na Lošinju, otoku koji je poznat po bioraznolikosti biljnog svijeta i čistom moru, izvršni direktor za korporativne poslove i održivost (ESG) u Lošinj Hotels & Villas Ante Vranješ nam je rekao: “U suradnji s Hrvatskim šumama, Gradom Malim Lošinjem i županijskom ustanovom ‘Priroda’ razvijamo projekt dugoročne obnove lošinjskih šuma, s ciljem njihove zaštite kroz idućih 20 godina”. Dodaje i da također njeguju suradnju s Institutom Plavi svijet, koji kroz svoje znanstvene i edukativne programe štiti morski okoliš, s posebnim fokusom na dupine i morske kornjače. Ekološki pristup vidljiv je u poslovanju brojnih domaćih hotela koji provode projekte usmjerene na očuvanje okoliša i održivi razvoj i to ne samo kao nedavni trend, već dugi niz godina.

“Aminess Hotels & Resorts već više od deset godina sustavno provodi projekte održivog razvoja, s naglaskom na zaštitu okoliša, upravljanje kvalitetom i suradnju s lokalnom zajednicom. Brojna ulaganja i prakse već su implementirana, a uskoro ćemo ih predstaviti i u našem prvom Izvješću o održivosti. Među ključnim inicijativama mogu izdvojiti povećanje energetske i operativne učinkovitosti prema standardu ISO9001, korištenje sredstava za čišćenje stakla i kupaonskih površina certificiranih prema standardu EU Ecolabel, te smanjenje emisija stakleničkih plinova prema GHG Protokolu”, rekla je Lana Schertzer, voditeljica održivosti u Aminess Hotels & Resorts.

Brojne uštede

Ekološke prakse u hotelima ključne su za očuvanje prirodnih resursa i dugoročni razvoj turizma. Hoteli i turizam općenito mogu jako pomoći – ili oštetiti – okoliš u kojem se nalaze. Krcat hotel znači da kroz potrošnju vode i energije, proizvodnju otpada te onečišćenje tla i mora značajno opterećuje i okoliš, pa održive prakse poput energetske učinkovitosti, recikliranja i upravljanja otpadom mogu značajno smanjiti taj negativan utjecaj. Nedostatak takvih mjera može imati ozbiljne posljedice. Jedan takav primjer dogodio se 2018. godine na filipinskom otoku Boracay gdje su zbog pretjeranog turizma brojni hoteli ispuštali nepročišćene otpadne vode u more.

U Hrvatskoj pak mnogi hoteli vide održivost ne samo kao bitnu da bi se održala ljepota prirode zbog koje najveći broj turista i posjećuje našu zemlju, već i kao konkurentnu prednost u očima kako gostiju, tako i investitora. “HGK ocjenjuje da će utjecaj ESG obveza i očekivanja gostiju i investitora imati značajan učinak na konkurentnost hrvatskog turizma, kako kroz reputaciju tako i kroz pristup investicijskim sredstvima i financiranju. Naime, provedba ESG strategija otvara pristup sve širem spektru EU fondova i potpora koji su izravno vezani uz zelenu i digitalnu tranziciju”, izjavio je Lelas.

9,5

milijuna noćenja u hotelima ostvareno je u prvih šest mjeseci 2025.

Svaki hotel to radi na svoj način, ovisno o vlastitim ciljevima i okruženju. Vranješ nam je rekao da su u Lošinj Hotels & Villas eliminirali jednokratnu plastiku i u pojedinim objektima uveli kompostiranje biootpada, pri čemu aktivno surađuju s lokalnim komunalnim društvom na uspostavi šireg sustava koji koristi i zajednici. “Poseban fokus stavljamo na smanjenje bacanja hrane u našim restoranima, kroz interne mjere, edukacije za goste, te radionice za djecu s ciljem promicanja održivosti, recikliranja i zdrave prehrane”, tvrdi Vranješ.

Kao dodatne konkretne primjere, Vranješ još navodi zamjenu klasične rasvjete LED rasvjetom, te redefiniranje temperatura grijanja i hlađenja u svim objektima. Dva hotela već koriste solarne panele, a za ostale je u pripremi projektna dokumentacija. U cilju racionalnog upravljanja vodnim resursima, krajem prošle godine implementirali su sustav daljinskog očitanja i kontrole potrošnje vode, što je, kako tvrdi, već ove sezone rezultiralo znatnim smanjenjem potrošnje i troškova. Štedi se i korištenjem obnovljivih izvora energije.

“Solarne kolektore i fotonaponske panele već koristimo u više hotela i kampova, dok većina objekata ima dizalice topline, LED rasvjetu i sustave za nadzor potrošnje energenata. Planirana je dodatna ugradnja ovih tehnologija kako bismo povećali energetsku neovisnost i održivost poslovanja”, izjavila je Schertzer. Čak i male stvari poput količine šampona mogu donijeti financijske benefite, pojasnila je Schertzer konkretnim primjerom:

“Uvođenjem višekratnih pakiranja od 300 mililitara smanjili smo potrošnju šampona za 750 do 800 litara godišnje, uz uštedu od oko pet tisuća eura, unatoč višoj cijeni novog, kvalitetnijeg proizvoda”. Vlastiti primjer promjene naizgled male stvari na ekološki prihvatljiviju varijantu dao nam je i Vranješ rekavši:

“U gastronomiji njegujemo održivu nabavu i blisko surađujemo s lokalnim OPG-ovima, čime podržavamo lokalnu proizvodnju, smanjujemo ugljični otisak i gostima nudimo autentične, sezonske namirnice iz netaknute prirode. Jelovnike redovito prilagođavamo, izbacili smo ugrožene riblje vrste, a uveli invazivne poput plavog raka i ribe strelke, čime doprinosimo očuvanju jadranskog ekosustava”.

3,4

posto smanjili su u 2024.emisije CO2 u odnosu na prethodnu godinu u Aminessu

Pažljivo praćenje otiska

Hotelski sektor značajno doprinosi emisijama CO2, zbog potrošnje energije za grijanje, hlađenje, klimatizaciju i transport gostiju, no prema riječima naših sugovornika, mnoge hotelske grupacije pažljivo prate vlastiti klimatski otisak.

“Praćenje klimatskog otiska započeli smo 2023. izračunom emisija stakleničkih plinova za sve naše objekte, uključujući direktne emisije iz operacija te emisije nastale potrošnjom električne i toplinske energije. Ukupne emisije Aminess grupacije su iznosile 3975 tona CO2 ekvivalenta u 2024. godini. U usporedbi s prethodnom, zabilježeno je smanjenje emisija od 3,4 posto”, kazala je Schertzer.

Podsjetimo, iako je brojčano obiteljskog smještaja više nego hotelskog u hrvatskom turizmu, prema podacima koje su za prvih pola godine predstavili resorno ministarstvo i Hrvatska turistička zajednica, prema realiziranim noćenjima po vrstama smještajnih objekata, najviše je noćenja ostvareno ponajprije u hotelima, potom u objektima u domaćinstvu te kampovima.

U prvih šest mjeseci ove godine u RH je ostvareno 9,5 milijuna noćenja u hotelima, što je rast od tri posto u odnosu na godinu ranije. Takav porast govori ne samo o rastu popularnosti odsjedanja u hotelima, već i o potrebi da rast hotelskog sektora bude u skladu s ESG standardima, uključujući energetsku učinkovitost, odgovorno upravljanje resursima i podršku lokalnoj zajednici, što je ključno za očuvanje prirode i konkurentnost hrvatskog turizma.

Autor: Ana Roksandić
18. kolovoz 2025. u 13:31
Podijeli članak —

New Report

Close