Poslovni vikend
Intervju tjedna

Čokljat: Kako smo vratili Hrvatsku na svjetsku kartu vrhunske brodogradnje…

Direktor MKM Yachts, hrvatske tvrtke lidera u gradnji najluksuznijih polarnih kruzera na svijetu.

Autor: Nađa Irena Fišić
27. lipanj 2025. u 17:00
Saša Čokljat, direktor MKM Yachtsa, o nastanku jedinstvenog modela, planovima za budućnost.../PD

U vremenu kada je europska brodogradnja suočena s izazovima opstanka i restrukturiranja, iz Hrvatske dolazi jedna od najpozitivnijih industrijskih priča u posljednjem desetljeću. Tvrtka MKM Yachts, sa sjedištem u Rijeci, razvila je poslovni model koji ne samo da je redefinirao upravljanje gradnjom kruzera, već je i vratio povjerenje u domaće stručnjake, brodogradilišta i sposobnosti hrvatske industrije.

Gradnjom za Scenic grupaciju, jednog od vodećih svjetskih operatera luksuznih kružnih putovanja, MKM ne samo da postiže impresivne rezultate – poput isporuke broda Scenic Eclipse II ispod budžeta i prije roka – već pokazuje kako inovacija, agilnost i precizno upravljanje mogu promijeniti pravila igre u globalnoj industriji krstarenja. O tome kako je nastao njihov jedinstveni model, zašto ih prate superlativi iz cijeloga svijeta i koji su planovi za budućnost razgovarali smo s direktorom MKM Yachtsa Sašom Čokljatom.

Kako biste danas opisali poslovni model MKM Yachtsa i po čemu se on izdvaja u globalnoj industriji krstarenja?

MKM Yachts gradi ekskluzivno za grupaciju Scenic, vodeću svjetsku kompaniju za luksuzna kružna putovanja. Kroz godine smo razvili zaista jedinstven model organizacije gradnje u industriji krstarenja, koji se pokazao izuzetno uspješnim i već nakon prvog broda Scenic Eclipse završenog u Uljaniku, drugi smo završili prije roka i ispod budžeta te sada krenuli s već trećim kruzerom koji će u potpunosti biti izgrađen u Hrvatskoj.

Ključ našega poslovnog modela je podugovaranje dijela procesa kooperantima od povjerenja te aktivno, kontinuirano i dnevno nadgledanje i koordinacija svih procesa. Dok se gradnja trupa i djelomično opremanje podugovara s klasičnim brodogradilištima, mi možemo s manjim, ali visoko stručnim timom na sebe preuzeti sve ključne i najzahtjevnije aspekte: dizajn, izradu projektne i radničke dokumentacije, nabavu opreme, ugradnju sofisticiranih tehničkih sustava, koordinaciju izvođača i kooperanata, puštanje sustava u rad, dizajn vrhunskog interijera te, naposljetku, isporuku broda.

To nam omogućuje veću fleksibilnost, učinkovitost i kontrolu nad kvalitetom, ali i znatno smanjuje pritisak i rizik na brodogradilišta koja se mogu fokusirati isključivo na ono u čemu su najkompetentnija – gradnju trupa i tehničko opremanje. Za razliku od tradicionalnih pristupa gdje brodogradilište upravlja kompletnim projektom, MKM preuzima odgovornost i rizike za tehnički i logistički najzahtjevnije dijelove posla, kao i moguća poskupljenja materijala.

Time se znatno smanjuje operativni i financijski rizik za brodogradilište, dok se istodobno osigurava da projekt vodi tim koji aktivno prati tehnološke trendove i integrira ih u praksu. Sa Scenic grupom takav model već godinama, osim u Hrvatskoj, uspješno primjenjujemo i u Rumunjskoj i Vijetnamu, a zahvaljujući agilnosti i stručnosti MKM tima, možemo popratiti najnovije tehnologije i pravovremeno ih implementirati, što je klasičnim brodogradilištima često izazov.

Radimo i u Vijetnamu i Rumunjskoj, ali i dalje ćemo ostati čvrsto vezani uz Hrvatsku. U Rijeci je Scenicov ‘hub’.

Koji su ključni čimbenici koji su omogućili MKM-u da se pozicionira kao svjetski lider u upravljanju gradnjom luksuznih polarnih kruzera?

MKM Yachts uistinu zauzima jedinstvenu poziciju u specijaliziranoj niši gradnje luksuznih putničkih brodova. Svaki projekt koji smo do sada preuzeli bio je izazov za sebe, zahtijevajući individualan pristup i pomicanje granica uobičajenih brodograđevnih standarda. Riječ je o tehnički i organizacijski iznimno složenim gradnjama koje ne dopuštaju kompromise kada su u pitanju kvaliteta, izvedba i dizajn. Dodatnu kompleksnost donosi i stalno inzistiranje brodovlasnika na vrhunskoj razini izrade, uz istovremeno racionalno upravljanje troškovima. Takva očekivanja zahtijevaju detaljno planiranje svakog segmenta proizvodnje, od konceptualnog razvoja do završne opreme, kao i kontinuiranu optimizaciju procesa i suradnju s vrhunskim dobavljačima i stručnjacima iz cijelog svijeta.

Kako je izgledao razvoj MKM-a od osnivanja 2020. do danas – koji su bili najveći izazovi, a što najveći uspjesi?

Osnivanju MKM-a prethodilo je uspješno dovršavanje gradnje prvog luksuznog putničkog istraživačkog broda Scenic Eclipse, čija je gradnja počela u brodogradilištu Uljanik, koje je u procesu gradnje završilo u stečaju. Tada smo, još kao Scenicov tim, preuzeli kompletno upravljanje dovršetkom gradnje broda te dovršili i isporučili brod, unatoč svim izazovima koje je stečaj brodogradilišta nosio. Uvidjevši da je i s malim, ali kvalitetno ekipiranim timom moguće voditi projekt gradnje izuzetno sofisticiranog broda, tražilo se adekvatno brodogradilište s kojim bi se prethodni model mogao ponoviti na izgradnji drugog, sestrinskog broda Scenic Eclipse II. Partner je pronađen u riječkom brodogradilištu 3. maj, u kojem je MKM dobio potkoncesiju na dio brodogradilišta i, unatoč periodu globalne pandemije, započet je projekt gradnje novog 168 metara dugog luksuznog polarnog kruzera Scenic Eclipse II, koji je dovršen i isporučen u travnju 2023., čak tri mjeseca prije roka i ispod planiranog budžeta – nevjerojatan uspjeh i zaista iznimka u brodograđevnoj industriji općenito.

Najnoviji uspjeh je nedavno potpisani ugovor o gradnji luksuznog polarnog kruzera Scenic Eclipse nove generacije, čija je isporuka naručitelju predviđena za prvi kvartal 2028. Novi brod će zasjeniti čak i svog prethodnika – proglašenog najluksuznijim polarnim kruzerom na svijetu – te će biti još veći i luksuzniji.

MKM Yachts trenutačno gradi isključivo za Scenic grupu. Postoji li strategija širenja suradnje i na druge naručitelje i, ako postoji, na koje vrste brodova i tržišta ciljate?

Tržište je prepoznalo kvalitetu modela pa sve češće pristižu upiti za gradnju i za druge naručitelje, i to ne samo putničkih, već i drugih sofisticiranih brodova. Navedene opcije intenzivno razmatramo, no trenutačno su nam u fokusu aktualni projekti za Scenic, kojih ne manjka.

Dapače, MKM danas osigurava i tehničku podršku cijeloj floti Scenic grupacije koja uključuje 23 riječna kruzera i četiri luksuzna morska broda, a uz navedene “kapitalne” projekte u 3. maju, u remontnom brodogradilištu Adria Docks u Trogiru nedavno je uspješno dovršeno veliko održavanje luksuzne jahte Emerald Azzurra. Iz Hrvatske također pružamo inženjersku potporu i uključeni smo u dizajn interijera Scenicove 120 metara dugačke jahte koja se gradi u Vijetnamu, kao što i upravljamo projektom izgradnje dvaju riječnih brodova u Rumunjskoj.

U svakom slučaju, kojim god smjerom MKM krene u budućnosti, računamo da će središte djelovanja MKM Yachtsa i dalje ostati čvrsto vezano uz Hrvatsku, gdje smo ostvarili značajne partnerske odnose i sa strukom, ali i s državom.

Projekt gradnje 168 metara dugog luksuznog kruzera Scenic Eclipse II započet je u pandemiji, a dovršen i isporučen u travnju 2023., čak tri mjeseca prije roka i ispod planiranog budžeta/PD

Scenic Eclipse II isporučen je prije roka i ispod budžeta – koliko su takvi rezultati važni za reputaciju MKM-a u međunarodnim okvirima?

Kao što sam rekao, to je zaista golemo postignuće jer se takve stvari, uglavnom, ne događaju. Posebno je značajno što skraćivanjem rokova isporuke i pridržavanjem okvira budžeta nismo nimalo ugrozili kvalitetu isporučenog proizvoda. Dapače, isporučili smo brod koji je ostvario želje brodovlasnika, zadovoljio potrebe vrlo sofisticirane klijentele te dobio priznanja izvrsnosti svjetskih razmjera, a to nam pruža znatnu konkurentsku prednost.

Koliko je bliska i intenzivna suradnja s vlasnikom Scenic grupe, Glenom Moroneyjem, utjecala na uspješnu realizaciju projekata u Hrvatskoj?

Vlasnik Scenica Glen Moroney sa svojom je suprugom Karen Moroney uključen u svaki korak razvoja i gradnje svakog broda, od ideje do realizacije, a tijekom dugotrajnog procesa gradnje redovito je dolazio u Hrvatsku i nadgledao radove. Gospodin Moroney aktivno prati situaciju u brodogradnji u Hrvatskoj te je stekao veliko povjerenje u Vladu koja uviđa stratešku važnost ove industrije. Upravo to povjerenje razlog je što se i treći brod gradi u Hrvatskoj, a za novi luksuzni ekspedicijski kruzer Scenic Eclipse nove generacije ostvarena je suradnja s novim društvom 3. maj Rijeka 1905, koje je angažirano za gradnju trupa broda i njegovo djelomično opremanje.

Oformili smo tim od gotovo 70 stalno zaposlenih stručnjaka iz raznih područja – brodogradnje, strojarstva, elektrotehnike, IT-a i ekonomije. Možemo realizirati najsloženije projekte današnjice.

Kako ocjenjujete dosadašnju suradnju s brodogradilištem 3. maj i kolika je njegova važnost za budući razvoj MKM-a?

MKM Yachts je, prije svega, odigrao ključnu ulogu u revitalizaciji riječkog brodogradilišta koje se suočavalo s ozbiljnim financijskim problemima i nedostatkom novih narudžbi kada je pokrenuta gradnja Scenic Eclipsa II. Danas je zato suradnja MKM-a i 3. maja 1905 svojevrsna simbioza u kojoj naš model poslovanja nesumnjivo odgovara brodogradilištu kao i obrnuto. Naravno, takva suradnja nije održiva bez 3. maja 1905 kao zdravog partnera. Vlada je osnivanjem nove firme i prebacivanjem koncesije na istu pokazala da nastavlja raditi na modelu održivog 3. Maja i održive brodogradnje. Vjerujemo da je Vlada RH svjesna strateške vrijednosti ove sinergije i da će nastaviti podržavati njen daljnji razvoj kao ključnu priliku za budućnost hrvatske brodogradnje. Daljnji razvoj ovisi i o stabilizaciji poslovanja 3. maja te njegovoj modernizaciji i infrastrukturnom jačanju.

Vlada RH prepoznala je važnost projekata za pozicioniranje hrvatske brodogradnje u niši izgradnje luksuznih polarnih kruzera, ističe Čokljat/PD

Koliko je Vladina podrška i restrukturiranje 3. maja bila ključna za kontinuitet i održivost vaših projekata?

Nakon što je tijekom gradnje prvog broda u Uljaniku brodogradilište završilo u stečaju, Scenic grupa nije aktivirala državna jamstva, već je preuzela završetak gradnje o vlastitom trošku. Time smo postavili temelj za snažan partnerski odnos s Vladom RH i premijerom. Taj odnos povjerenja se nastavio i tijekom izgradnje drugog broda, za čije financiranje je MKM dobio državna jamstva, te smo uredno plaćali kamate na kredit, kredit uredno otplatili, otplaćivali naknadu za državna jamstva te ista, po završetku projekta, vratili. Na kraju je projekt završen uspješno, i to bez troška za državu.

Iskustvo iz Uljanika bilo je teško, ali i poučno. Kad se počelo razmišljati o izgradnji novih kruzera, dvije su stvari utjecale na odabir zemlje u kojoj će se graditi. S jedne strane tu su znanja i kompetencije hrvatskih stručnjaka, i s druge podrška Vlade RH koja je prepoznala važnost takvih projekata za pozicioniranje hrvatske brodogradnje u niši izgradnje luksuznih polarnih kruzera, što je nagradila kontinuiranom podrškom. Kod dugoročnih i tako skupih projekata, svakom investitoru je bitan dobar odnos s državom, kao i stabilnost poslovanja u istoj.

Smatrate li da je model koji MKM koristi i potencijalni smjer za modernizaciju i spas hrvatske brodogradnje?

Naš model poslovanja svakako usmjerava rizik poslovanja s brodogradilišta na brodovlasnika, što je potpuni “game changer” i može itekako pozitivno utjecati hrvatsku brodogradnju. Time se brodogradilišta kao veći i tromiji subjekti mogu usmjeriti na svoje ključne kompetencije, na razvoj dobre suradnje s lokalnim kooperantima te na zadržavanje brodograđevnog know-howa. Samim time i da brodogradilište može bolje upravljati troškovima i optimizirati proizvodne procese. Važno je istaknuti da se na našim projektima kompletan razvoj broda od ideje do gradnje odvija u Hrvatskoj.

Od inicijalnog koncepta, preko tehničkog dizajna i projektiranja, sve do dizajna interijera i konačne realizacije uz nas je uključeno i niz hrvatskih kooperanata i proizvođača. Na prethodnom projektu udio hrvatske komponente iznosio je gotovo 50 posto, a ambicija je da se taj udio dostigne i na novoj, većoj i financijski zahtjevnijoj novogradnji. Iz svega spomenutog možete zaključiti da je značaj hrvatskih brodogradilišta za gospodarstvo puno širi. Niz je kooperanata koji gradnjom u hrvatskom brodogradilištu dobivaju posao lokalno i ne moraju ljude slati raditi van u europska i svjetska brodogradilišta. Ne moramo ni spominjati kolika je važnost za mlađe naraštaje da vide perspektivu rada na sofisticiranim projektima u Hrvatskoj.

Za razliku od tradicionalnih pristupa gdje brodogradilište upravlja kompletnim projektom, MKM preuzima odgovornost i rizike za tehnički i logistički najzahtjevnije dijelove posla.

MKM koristi neuobičajen model gradnje u industriji krstarenja. Možete li detaljnije objasniti zašto je taj model efikasniji i sigurniji u poslovnom smislu?

Fokusiranjem na upravljanje projektom i koordinaciju ključnih izvođača smanjujemo svoje fiksne troškove i sami bolje upravljamo rizicima gradnje. Manji tim ljudi je dinamičniji i uključen u procese od početka do kraja, od ideje do izgradnje tako da je tim uposlen kroz cijeli period te je i sama realizacija kvalitetnije popraćena. Uz navedeno, kako pratimo isporučene brodove i kroz operativu, imamo izravne povratne informacije koje možemo implementirati u naredne gradnje, što nam omogućuje da konstantno podižemo kvalitetu iz projekta u projekt.

Koje tehnološke inovacije primjenjujete u izgradnji najnovijeg broda i kako ostajete konkurentni u industriji koja se brzo mijenja?

Brodovi koje MKM Yachts razvija nisu standardni kruzeri, već tehnološki i dizajnerski predvodnici u klasi luksuznih ekspedicijskih plovila. Vizija osnivača Scenic grupe Glena Moroneya bila je omogućiti iskustvo putovanja rezerviranog za luksuzne jahte na pustolovinama od polarnih krajeva do tropskih mora. Kruzerom Scenic Eclipse I postavili smo nove standarde u industriji krstarenja, a njegovim nasljednikom, kruzerom Scenic Eclipse II, dodatno unaprijedili koncept. Scenic Eclipse II je, uz brojna priznanja industrije luksuznih putovanja, proglašen najluksuznijim polarnim kruzerom na svijetu. Sadrži dva helikoptera za dalje izlete, dvije podmornice koje rone do 300 metara i ekološke standarde najviše klase. Njegovu posebnost prepoznao je i Discovery Channel, koji je o brodu snimio serijal Maritime Masters.

Nova gradnja dodatno diže ljestvicu kvalitete i luksuza prema potrebama tržišne niše koju ciljamo. Iako se Scenic Eclipse II pokazao kao odličan projekt, da bi bili još kompetitivniji, odlučili smo ići dalje s većim, još luksuznijim i s još tehnološki naprednijim brodom. Na tom brodu nove generacije poseban je naglasak na primjeni zelenih i održivih tehnologija, kao i na unaprjeđenju sigurnosti plovidbe. U cilju optimizacije energetske učinkovitosti, primijenit će se baterijski sustavi za propulziju i napajanje tijekom plovidbe. Dodatno, u ekološki osjetljivim područjima brod može određeno kraće vrijeme autonomno manevrirati isključivo na baterijski pogon, bez rada glavnih motora.

Kao i na prethodnim gradnjama, predviđen je sustav priključenja na obalnu električnu mrežu (shore connection), čime se tijekom boravka u luci omogućuje potpuna obustava rada brodskih generatora te smanjuje emisija štetnih plinova i razina buke. Pogon će činiti motori konstruirani s mogućnošću naknadne prilagodbe za korištenje metanola kao alternativnog, ekološki prihvatljivijeg goriva. Luksuz i udobnost koje brod pruža bit će dodatno istaknuti kroz integraciju pametnih, održivih i energetski učinkovitih tehnologija, u skladu s notacijama hrvatskog ureda svjetski priznatog klasifikacijskog društva Bureau Veritas.

Koliko je izazovno svakodnevno upravljati tolikim brojem kooperanata i izvođača te koje mjere koristite za osiguranje kvalitete?

Kooperanti koje uključujemo u naš projekt su probrane i dokazane firme s kojima razvijamo partnerski odnos. Ključno je da uredno izvršavamo sve ugovorne obveze i na sva odstupanja reagiramo promptno. Našim pak kooperantima je sudjelovanje na takvom projektu i značajna referenca koja im otvara vrata za dodatne poslove u branši. Dodatno, iste kooperante naša grupa upošljava i na održavanju brodova, tako da u suradnji s nama vide i dugoročan interes. Na gradnji brodova za Scenic grupu sudjeluje niz renomiranih high-tech međunarodnih tvrtki koje, surađujući s MKM-om, upoznaju i hrvatske partnere, što rezultira novim poslovnim prilikama i za druge domaće kooperante kako u sektoru brodogradnje, tako i šire.

U remontnom brodogradilištu Adria Docks u Trogiru nedavno je uspješno dovršeno veliko održavanje luksuzne jahte Emerald Azzurra/PD

Budući da su prihodi MKM-a ciklični i ovise o fazama gradnje broda, kako ste postigli stabilnost poslovanja i zaposlenosti?

Od osnutka do danas društvo bilježi kontinuirano pozitivno poslovanje, a prihodi su, kako ste i rekli, cikličnog karaktera, ovisno o fazi izgradnje broda. U vrhuncu prethodnog projekta godišnji prihodi dosezali su i 85 milijuna eura. S obzirom na tu cikličnost, društvo je razvilo portfelj raznolikih, spomenutih projekata, kojima osiguravamo kontinuiranu zaposlenost kapaciteta i stabilnost poslovanja i u fazama kad kapitalni projekti ne donose maksimalne prihode.

Koliki su financijski potencijali tržišta luksuznih polarnih kruzera i kakve su vam projekcije za sljedećih pet godina?

Tržište luksuznih kruzera raste po nekim prognozama i više od osam posto godišnje. Povećana je raspoloživost osobnog dohotka pojedinaca koji žele odmor provesti na takozvanim iskustvenim putovanjima. Potaknuti time trenutačno radimo na projektu sestrinskog broda aktualne novogradnje koji bi bio isporučen tijekom 2029. godine, a grupacija ima i daljnje planove za gradnju novih riječnih brodova i manjih morskih.

Spominjete sve veći broj upita drugih naručitelja – jeste li već u fazi pregovora za projekte izvan Scenic grupe?

Upita ima i svaki ozbiljno razmotrimo no, kako sam spomenuo, u fokusu su nam trenutačni aktualni projekti za grupu.

Vaš tim čini više od 60 visokostručnih zaposlenika. Kako birate ljude i što tražite u potencijalnim članovima tima?

U izboru članova tima ključni su nam stručnost, motiviranost i želja za radom. Inženjeri su na našim projektima uključeni u sve faze projekta od razrade ideje do izgradnje, što je svakome posebno zanimljivo i motivirajuće. Kako su projekti izazovni i tehnološki napredni, svi na njima mnogo učimo i razvijamo svoje kompetencije, što se dodatno odražava na bolju kvalitetu svakog novog proizvoda. Tako smo oformili tim od gotovo 70 stalno zaposlenih stručnjaka iz raznih područja – brodogradnje, strojarstva, elektrotehnike, IT-a i ekonomije.

Ključ njihove učinkovitosti i visokokvalitetnog rada leži u sinergiji znanja i iskustva, ali i u agilnosti svakog pojedinca da aktivno doprinosi svim fazama projekta.

Je li Hrvatska dovoljno konkurentna kada je riječ o stručnjacima iz brodograđevnog sektora?

Svakako da je, zato i jesmo svoje poslovanje etablirali ovdje. Unatoč tome što MKM preuzima ključnu operativnu i tehničku odgovornost, naše poslovanje se temelji na dubokom povjerenju u hrvatsku brodogradnju i njezine ljude. Suradnja s brodogradilištem 3. maj dokaz je da je domaća brodograđevna industrija mnogo više od čuvara tradicije, ona je aktivan graditelj budućnosti. Stoljetno iskustvo hrvatskih brodogradilišta, njihova preciznost, radna etika i poznavanje materijala i procesa gradnje brodova, temelj su na kojem se mogu realizirati i najsloženiji projekti današnjice.

U tom kontekstu može se reći da je Scenic grupa kroz hrvatsku tvrtku u Rijeci izgradila svoj strateški brodograđevni i brodarski “hub”. Osnivanjem MKM Yachtsa u Rijeci, ali i dodatnog društva za upravljanje flotom, Scenic je u potpunosti preselio brodsku operativu iz Monte Carla upravo u Hrvatsku, što je izuzetno snažan signal povjerenja u domaće kadrove i kompetencije te velika prilika za hrvatsku brodogradnju. Važno je istaknuti da se na ovim projektima u Hrvatskoj odvija kompletan razvoj broda – od inicijalnog koncepta, preko tehničkog dizajna i projektiranja, sve do dizajna interijera i konačne realizacije, a u tom procesu sudjeluje niz hrvatskih kooperanata i proizvođača.

Na našim gradnjama u Vijetnamu i u Rumunjskoj uposlen je također znatan broj hrvatskih kooperanata, čime se osigurava prijenos znanja, zadržava stručnost domaće industrije i izravno potiče angažman hrvatskih tvrtki na međunarodnim projektima. Posebno ističemo i činjenicu da je kao klasifikacijsko društvo angažiran Hrvatski registar brodova, što predstavlja potvrdu stručne relevantnosti hrvatskih institucija u globalnom kontekstu brodogradnje. Time dodatno jačamo ulogu Hrvatske ne samo kao izvoznice znanja i radne snage, već i kao zemlje s razvijenim tehničkim i normativnim kapacitetima za najzahtjevnije gradnje.

Od osnutka do danas društvo bilježi kontinuirano pozitivno poslovanje. U vrhuncu prethodnog projekta godišnji prihodi dosezali su i 85 milijuna eura.

Kako vidite budućnost MKM Yachtsa? Postoji li ambicija širenja i na druge segmente pomorske industrije?

Pratimo razvoj tržišta i propitkujemo mogućnosti. Prema projektima koje vodimo, možete zaključiti da svakako jesmo ambiciozni, ali pritom i vrlo realni i odgovorni prema svakom projektu koji vodimo. Tako ćemo pristupati i dalje. Trenutačno smo na uzlaznoj putanji, s jasnim naznakama daljnjeg rasta i razvoja. Svjesni smo da pred nama još postoji velik prostor za napredak i dodatno pozicioniranje na globalnom tržištu luksuzne brodogradnje. Naša dosadašnja postignuća jasno govore u prilog tome da smo ne samo ostvarili tehnički zahtjevne projekte, već smo time ujedno dali konkretan doprinos revitalizaciji brodogradnje u Hrvatskoj – sektora koji je godinama bio pod pritiskom. Posebno smo ponosni na to što smo u konačni proizvod uspješno uključili snažnu hrvatsku komponentu – od stručnjaka, inženjera i radne snage do kooperantskih tvrtki i domaćih institucija.

To nije samo stvar poslovne strategije, već i dugoročne vizije u kojoj Hrvatska ponovno zauzima mjesto na svjetskoj karti vrhunske brodogradnje. S osobitim zadovoljstvom ističemo i činjenicu da se i određeni broj naših ljudi, koji su godinama radili u inozemstvu, odlučuje vratiti upravo zbog naših projekata. U MKM-u prepoznajemo priliku za rad u profesionalnom i tehnološki zahtjevnom okruženju koje po standardima konkurira inozemstvu, ali im istodobno omogućujemo povratak kući – obitelji, zajednici i životu u Hrvatskoj. To nam potvrđuje da stvaramo ne samo poslovni uspjeh, već i dugoročno održivu i ljudski orijentiranu priču.

Koja bi bila idealna uloga države u podršci inovativnim i održivim poslovnim modelima u brodogradnji?

U idealnom scenariju država treba preuzeti ulogu facilitatora i svakako gledati širu sliku. Treba uzeti u obzir značaj brodogradnje ne samo na razini jednoga gospodarskog subjekta, već barem na razini sektora, ako ne i cijeloga gospodarstva. U Europi vidimo trend da države ulaze u vlasništvo brodogradilišta. Takve su situacije, primjerice, u Njemačkoj, Italiji, Francuskoj, Ujedinjenom Kraljevstvu, Španjolskoj i Rumunjskoj. Znači, više ne govorimo o iznimkama, već o standardnim pojavama. Druga opcija je prodaja brodogradilišta privatnim vlasnicima, no to je vrlo zahtjevan manevar, a i dugotrajan. Treba dobro definirati sve kriterije koje bi privatni vlasnik trebao zadovoljiti, a opet da su tržišno realni.

Dodatno je važno da se, s obzirom na geopolitičku situaciju u svijetu, za ovu stratešku granu izabere kvalitetan partner. Prema dosadašnjoj suradnji s Vladom i s premijerom, vjerujem da će se naći najbolji način kako premostiti sve trenutačne izazove i osigurati održivost poslovanja hrvatskih brodogradilišta.

Autor: Nađa Irena Fišić
27. lipanj 2025. u 17:00
Podijeli članak —

New Report

Close