Prije dvije godine u domaćim poslovnim krugovima pronijela se vijest da Pevex kupuje još jednu tvrtku iz segmenta “sve za dom i građevinu”, a radilo se o splitskom Brodomerkuru. Vlasnik, širokobriješki Mepas, bio je tada u fazi konsolidacije i prodaje dijela tvrtki iz portfelja u Hrvatskoj, na koju su se odlučili nasljednici preminulog vlasnika Mepasa Mirka Grbešića preuzevši upravljanje grupacijom.
No, posao s Pevexom nije realiziran, ali su Grbešićevi sinovi Ivan i Filip ipak pronašli novog kupca. Saznalo se to iz odluke AZTN-a, koji je dao pozitivno mišljenje na zahtjev za ocjenu koncentracije, a prema toj odluci, kupac Brodomerkura je splitski poduzetnik Trpimir Botica.
Počelo s nekretninama
Poslovnoj javnosti Botica je poznat kao jedan od vodećih poduzetnika na hrvatskom tržištu najma auta, biznisu koji razvija gotovo 20 godina. Startao je s Viatorom, prepoznatljiv po brandu Last minute rent-a-car, a pokriva i usluge dugoročnog najma fizičkim i pravnim osobama. U portfelju ima još dvije tvrtke specijalizirane za poslove s automobilima V.B. Auto, koji se bavi iznajmljivanjem rabljenih vozila i servisiranjem, te Auto Mall Split, koji je najmlađa u portfelju proširio paletu paletu dostupnih vozila u luksuznom segmentu.
Posljednjih godina Botica je počeo ulaziti i u poslove s nekretninama, ima nekoliko tvrtki koje se uglavnom bave iznajmljivanjem poslovnih ureda. Zanimljivo je da je i prva njegova poveznica s Brodomerkurom bila upravo u nekretninskom biznisu. Mepas je, naime, provodeći restrukturiranje i rješavajući se neaktivne imovine, 2023. Viatoru prodao svoj veliki kompleks na lokaciji u splitskoj Sirobuji, ukupne površine 18 tisuća četvornih metara, nekadašnju robnu kuću koja je već dugo bila izvan funkcije. Prema tadašnjim objavama, Viator je kompleks platio 5,5 milijuna eura.
U međuvremenu, mladi Grbešići odlučili su ići i na istiskivanje ostalih dioničara iz splitskog Brodomerkura, u kojemu je Mepas tada držao 96 posto dionica te potom i na delistiranje sa Zagrebačke burze. Među ostalim, povukli su se i iz zadarske Maraske, prodavši je Stanić Beveragesu, tvrtki poduzetnika Svjetlana Stanića. Mepas su zadržali u osječkim tvrtkama Saponia i Kandit te bjelovarskom Koestlinu.
Iako AZTN-ovo zeleno svjetlo i nije bilo nužno, s obzirom na to da se djelatnosti Botičine grupe i Brodomerkura ne preklapaju i neće doći doći do poremećaja na tržištu, ono je prvi korak u realizaciji prodaje i preuzimanja Brodomerkura. Vrijednost transakcije zasad još nije poznata, a u kratkom razgovoru Trpimir Botica rekao nam je kako je glavni izazov nekoć velikom splitskom trgovcu vratiti stari sjaj.
“Nastavit ćemo osnovni biznis i pokušati revitalizirati Brodomerkur, a krajnji cilj je proširiti prodajnu mrežu diljem Hrvatske”, istaknuo je Botica. Trenutačno poslovna mreža Brodotrogira, koji će iduće godine obilježiti 80 godina poslovanja, obuhvaća Split, Šibenik, Knin i Zagreb te Metković, Vrgorac i Imotski.
Što je s kompleksom?
Prema prvim podacima Fine, Brodomerkurovi su prihodi lani bili na razini 34 milijuna eura, jednako kao i u 2023., tvrtka je poslovala pozitivno (+0,4 mil. Eura) i EBITDA 0,9 milijuna eura, a imala je malo manje zaposlenih nego prethodne godine, ukupno 131. Gledaju li se podaci za Botičine tvrtke, prihodi su rasli, u Viatoru su dosegli 21 milijuna eura, V.B. Autu 12 milijuna, a u Auto Mall Splitu bili su viši od 9 milijuna eura. Sve su tvrtke poslovale pozitivno, no i troškovi su rasli, znatno brže, pa su ostali pokazatelji, premda redom pozitivni, ipak malo “tanji” nego u 2023.
Na upit što je s Brodomerkurovim kompleksom koji je Viator već kupio, Botica odgovara kako je projekt još u pripremi. Prostor je, dodaje, Viator kupio za vlastite potrebe, s namjerom ulaganja u gradnju modernog servisnog centra i popratnim sadržajima od autopraonice do lakirnice te za smještaj svih službi i, dakle, njegov osnovni biznis.