Smart Industry
EU fondovi

Količina dostupnih EU fondova nikad nije bila veća. U fokusu je digitalna transformacija, a tvrtke oklijevaju iz samo jednog razloga…

Samo Nacionalni program za oporavak i otpornost od posljedica pandemije donosi 47 milijardi kuna.

Promo
14. travanj 2022. u 22:00
Foto: SHUTTERSTOCK

Količina dostupnih EU fondova u Hrvatskoj nikad nije bila veća. U idućih deset godina, a u najvećoj mjeri u prvih pet, u Hrvatskoj će biti na raspolaganju gotovo 30 milijardi eura iz europskih sredstava, odnosno 227 milijardi kuna. Samo Nacionalni program za oporavak i otpornost od posljedica pandemije donosi 47 milijardi kuna. Pritom će na komponentu Gospodarstvo, kao najvažnijoj, biti usmjereno 54% svih sredstava, odnosno više od 26 milijardi kuna. 26. Milijardi. Kuna.

Pročitajte to još jednom.

Digitalna transformacija nikad nije bila povoljnija

Svaka komponenta fondova neizbježno ima svoje digitalne i zelene ciljeve. Prema njima 20% navedenih ulaganja treba usmjeriti u digitalnu transformaciju, a 37% ulaganja u zelenu tranziciju.Natječaji se raspisuju upravo sada na način da se komponente posebno vrednuju ili čak uvjetuju financiranje.

Dva najveća izazova hrvatske industrije

Hrvatska je industrija danas zapela u jednoj čudnovatoj situaciji i u prosjeku se nalazi između 2. i 3. industrijske revolucije. Naslijeđeni načini rada, poslovni sustavi i procesi daleko su od optimalne razine, a informacijski sustavi, automatizacija i robotika posljedično „prate“ taj stupanj razvoja. Analiza svjetske banke i nezavisnih financijaša govore uvijek jedno te isto: naši proizvodi konkuriraju cijenom na svjetskom tržištu, ali su margine daleko od optimalnih. Tu se uvijek radi o istom: neučinkovitom razvoju i proizvodnji. Razvojni procesi u našim najboljim timovima su rijetko posloženi: upravljanje zahtjevima, razvojnim procesima, projektima i taskovima se ne provodi. Kada se dođe na razinu složenih rješenja koja zahtijevaju opsežnu tehničku dokumentaciju – situacija je još gora. Najbolji (i najskuplji) inženjeri gube u prosjeku više od 30% svog vremena na sastanke, traženje dokumenata, praćenju izmjena itd. – što se u modernoj industriji rješava digitalnim platformama za praćenje životnog ciklusa proizvoda i timski rad (nekada je to bio PLM). Osnovni element definicije proizvoda: ispravan, odobren 3D model (ili tehnička dokumentacija) stočnom sastavnicom najčešće nije niti jednoznačan niti jednostavno dostupan svima u tvrtki u svakom trenutku.

Drugi najveći izazov hrvatske industrije je neučinkovitost proizvodnje. Točnije, nemogućnost da se klasičnim ERP sustavima modelira proizvodni proces i optimiraju njegove performanse i omogući dinamičko planiranje. Prilikom nove narudžbe većina voditelja proizvodnje neće vam moći dati odgovor na osnovno pitanje: kada će točno traženi proizvodi biti spremni za isporuku?

Tvrtke oklijevaju iz samo jednog razloga

Accenture, vodeći svjetski sistem integrator za digitalnu transformaciju proveo je veliko istraživanje prošle godine nad 4300 tvrtki širom svijeta i pokazao da tvrtke koje snažno ulažu u digitalnu tehnologiju rastu u prosjeku 5x brže od tvrtki koje oklijevaju s ulaganjima.  Što točno koči našu industriju da krene i primjeni slična rješenja, pitali smo direktora razvoja poslovanja dr. Dragu Cmuka iz CADCAM Grupe. CADCAM Grupa je u 30 godina postojanja postala vodeći sistem integrator i provider digitalnih rješenja za industriju. „Naše iskustvo jasno pokazuje što točno sprječava tvrtka da naprave iskorak koji je logičan, očekivan te tehnički i financijski opravdan. Tu  se ne radi o ne znanju – naprotiv. Management kao i tehničko osoblje tvrtki najčešće su vrlo stručni, doveli su tu tvrtku do razine na kojoj se nalazi, poznaje tržište i izazove s kojim se bore. Oni čak donekle poznaju mogućnosti i priliku koju donose EU fondovi. Iako su problemi mnogi, postoji samo jedan problem.“ jasan je g. Cmuk.

Prava prepreka digitalnoj transformaciji

„Problemi su ono što susrećemo svakog dana: nedostatak vremena i resursa, prepreka u dobavnim lancima, velik broj internih IT rješenja koja nisu integrirana, nepoznavanje digitalnih alata i nespremnost ljudi na promjene.“ No, ti su ljudi navikli svakodnevno rješavati daleko veće probleme od navedenih. Naše iskustvo jasno pokazuje zašto digitalna transformacija toliko kasni. Radi se zapravo o „malom znanju“ (eng. little knowledge)“ ponavlja nam sugovornik.

I u pravu je. Vodeći će se ljudi tvrtke osloniti redovito na svoje tehničke managere – a koga drugog? Ti ljudi, prema kojima imamo duboko poštovanje, duboko su uronjeni u najsloženije probleme s kojima se tvrtka bori. Oni nemaju vremena niti resursa baviti se tehnološkim dostignućima, EU fondovima i najboljim svjetskim praksama u uskom području kojim se bave. Ako i nađu, svoje će vrijeme iskoristiti za upoznavanje materijala, metoda i tehnologija kojima proizvod nastaje. Vrlo će se rijetko baviti rješenjima koje upravljaju i optimiranju razvojne procese i proizvodnju – u mnogim slučajevima to bi bilo i „gubljenje vremena“, s kratkoročne managerske perspektive.

„Upravo u tome je i najveći problem, govori g. Cmuk. Njihovo tehničko znanje stavlja ih u poziciju „osoba koje se pita“ o stvarima koje su opravdano van njihove domene. Vlasnici i manageri, razočarani brojnim nazovi „konzultantima“ i „stručnjacima“ radije će se osloniti na one koji donose rezultate nego na treću stranu. Na našim prostorima, svi su naučili sve raditi sami, a kod digitalne transformacije to spor, neučinkovit i zapravo najskuplji put“.

Rješenje je nadomak ruke

Hrvatska je, kao i brojne druge zemlje, odlučila velik dio sredstava uložiti upravo u rješavanje tog problema. „Od idućeg mjeseca dostupni su vaučeri od 10.000-20.000 EUR za edukacije o digitalnim vještinama i izradu digitalne strategije. One direktno rješavaju jedinu pravu prepreku koja koči uprave naših tvrtki da se digitalno transformiraju. Pripremaju ih za velike natječaje koji dolaze  i ja se duboko nadam da će oni to iskoristiti.“

Najbolji trenutak je bio jučer. A prvi sljedeći je upravo sada – jer već sutra zaista može biti kasno.

Obratite nam se sa znatiželjom, povjerenje ćemo zaraditi. Vaš sljedeći korak prema digitalnoj izvrsnosti – CADCAM Grupa.

New Report

Close