Hrabro smo se ‘igrali’ novim tehnologijama i sada očekujemo nove usluge i proizvode

Autor: PD VL native tim , 12. prosinac 2021. u 22:00
Ivan Gadže, predsjednik uprave tvrtke Tokić/PD

Predsjednik uprave tvrtke Tokić govori o digitalizaciji, uštedama, benefitima i zaposlenicima.

Ivan Gadže, predsjednik uprave tvrtke Tokić u razgovoru za Poslovni dnevnik otkriva kako se kompanija iz lidera u prodaji autodijelova razvila u tehnološku kompaniju, kolike uštede im je donijela digitalizacija poslovanja.

Komentirao je i koliko je to benefita imalo za zaposlenike, koliko i u ulažu u njih te u edukaciju svog tima te planiraju li nova zapošljavanja.

Na koje načine se vaša kompanija iz lidera u prodaji autodijelova razvila u tehnološku kompaniju?
Tokić je godinama prepoznatljiv po velikim ulaganjima u razvoj poslovanja u segmentu održavanja i postprodaje u automobilskoj industriji. Inače je u našoj industriji izrazito dominantan obiteljski profil poduzeća, i to ne samo u Hrvatskoj i zemljama regije nego i na najvećim tržištima poput Njemačke ili Francuske.

Razvoj poslovanja omogućava obiteljskim poduzećima upravljanje do određene razine veličine poduzeća, a nakon toga se postavlja pitanje – prodati ili naći novi upravljački model. Tokić je u tom smislu napravio iskorak početkom 2015. i jedno je od rijetkih poduzeća u Hrvatskoj i regiji koje se transformiralo prema drugačijoj vrsti upravljanja.

Danas je tvrtka i dalje u vlasništvu obitelji Tokić – Ilije i Ruže (udovice osnivača pokojnog Stojana), s tim da je svakodnevno upravljanje prepušteno profesionalnom menadžmentu. Funkcije vlasništva i funkcije upravljanja su potpuno odvojene, a sve je to prožeto visokim standardima korporativnog upravljanja.

Zadnjih godina velike investicije su bile usmjerene na inovacije i tehnološki razvoj. Jednim dijelom je to uvjetovano potrebom da budemo konkurentni u našoj industriji, a drugo i samim razvojem industrije u kojem dominantnu ulogu preuzima tehnologija. Sve te razvojne inicijative smo prije tri godine organizacijski smjestili pod kapu Tokić 4.0 što jasno daje smjer i poveznicu s industrijskom revolucijom 4.0.

Do sada smo veliku pažnju posvećivali digitalizaciji i automatizaciji poslovanja (primjer je tehnologija RPA) koja nam je u velikoj mjeri omogućila točnije i održivije procese. “Igrali” smo se novim tehnologijama, poput umjetne inteligencije (koja se već koristi u nekoliko procesa u Tokiću) i u razdoblju koje je ispred nas očekujemo nove proizvode i usluge bazirane upravo na takvim tehnologijama.

Početkom sljedeće godine pojačavamo naš tim s jakim imenima na području razvoja, inovacija i tehnologije. Kao i svaki puta do sada, vjerujemo da će novi ljudi donijeti nove poglede i nove inspiracije za pozitivne promjene.

Temelj svega je, vjerujemo, organizacijska kultura zasnovana na stalnom unapređenju korištenjem Kaizen alata, učenju, otvorenosti promjenama, izvrsnosti, ali iznad svega integritetu i odnosu prema ljudima. Kao što volimo reći za sebe – trudimo se biti inovativni kada je u pitanju tehnologija, a tradicionalni kada su u pitanju odnosi prema ljudima.

Koliko ste se digitalizirali i kako je to olakšalo poslovanje vama i vašim zaposlenicima? O kolikim je uštedama /vrijeme i resursi riječ?
Brojni su primjeri digitalizacije u našem poslovanju. Ako samo ostanemo trenutak fokusirani na RPA (robot process automation) tehnologiju, mogu reći da trenutačno samo u poduzeću Tokić imamo gotovo 170 različitih robotskih procesa.

To su sve procesi koje su nekad u većoj ili manjoj mjeri obavljali zaposlenici. Radi se o repetitivnim i rutinskim radnim zadacima koje izuzetno iscrpljuju zaposlenike zbog visokog intenziteta i beskonačnog ponavljanja.

Primjeri upotrebe RPA i AI tehnologija su potpuno ukidanje bilo kakvih papirnatih dijelova procesa likvidature računa. Nekada smo narudžbe od naših veleprodajnih kupaca zaprimali ručno i taj je proces obavljalo troje stalno zaposlenih. Danas naši kolege rade druge i kreativnije poslove, a proces preuzimanja narudžbi je potpuno automatiziran.

Digitalizacija je pronašla svoje konkretne primjere u svakom segmentu našeg poslovanja. Prije nekog vremena smo započeli proces digitalizacije i našem slovenskom poduzeću Bartog.

Tako su naše znanje i kompetencije naših zaposlenika prešli granice Hrvatske. Važno nam je da naše inovacije budu konkurentne i na međunarodnim tržištima, jer vjerujemo da su upravo konkurentnost i inovativnost ključne poluge stvaranja jake centralnoeuropske tvrtke.

Koje benefite toga imaju sami zaposlenici?
Višestruke su koristi koje imaju naših zaposlenici kroz sve procese usmjerene na razvoj, inovacije i tehnologiju. Jedan dio zaposlenika aktivno sudjeluje u projektima koje radimo. Usko surađuju s vodećim svjetskim konzultantskim kućama i dobavljačima rješenja kada su u pitanju inovacije i tehnologije.

Naše načelo je da zaista uvijek tražimo najbolje na svijetu bez obzira na potrebna ulaganja. Naime, ako već u nešto ulažemo želimo biti sigurni da nas to može učiniti konkurentnim na bilo kojem tržištu u bilo kojem dijelu svijeta.

Nekoliko je primjera u kojima su ugledne i vodeće svjetske kompanije neki svoj proizvod testirali ili razvijali kod nas, ili je bio slučaj da je to bilo prvi put da je taj proizvod ili usluga razvijena u Hrvatskoj i zemljama regije.

Drugi dio zaposlenika dobiva alate i bolje načine obavljanja svoga posla. Kao što sam već uvodno rekao, naša namjera je radno mjesto humanizirati tako da sve iscrpljujuće i repetitivne poslove obavljaju strojevi, a da mi ljudi radimo stvari u kojima nema boljih na ovoj planeti.

U tom smislu jako puno ulažemo u cjeloživotno učenje svih naših zaposlenika i to kroz različite metode i sadržaje – od različitih oblika poslijediplomskog obrazovanja (doktorski studiji, DBA, MBA, specijalistički studiji i sl.) s uglednim fakultetima u Hrvatskoj i svijetu do različitih oblika osobnog razvoja kroz treninge.

Važna odrednica razvoja znanja i vještina naših zaposlenika je kreativnost za koju smo svjesni da je pismenost 21. stoljeća. Mi smo ju samo prepoznali kao jednu od naših temeljnih vrijednosti. Ukupno gledajući, zaposlenici dobivaju vrijednost kroz učenje u poduzeću koje hrabro gleda naprijed.

Svako iskustvo, znanje ili vještina je nešto što naše zaposlenike čini atraktivnijim na tržištu rada što nas čini ponosnim jer tako najviše ispunjavamo našu društvenu korist.

Kako ste rasli kada su u pitanju zaposlenici, koliko ih danas zapošljavate i trebate li još stručnog kadra?
Danas zapošljavamo nešto više od 1000 ljudi u Hrvatskoj i Sloveniji. Veseli nas svaki novi kolega ili kolegica jer smo svjesni da nam donosi nešto novo i drugačije. Svi naši novi kolege prolaze proces ulaska (onboarding) koji ovisno o radnom mjestu traje od nekoliko tjedana do nekoliko mjeseci. Nastojimo što više taj proces ulaska učiniti jednostavnijim i prijateljskim.

Rast broja zaposlenih je velik ako uzmete u obzir da nas je krajem 2014. bilo 300-tinjak. Samo Tokić u ovom trenutku broji 730 ljudi što znači da je svaki mjesec u proteklih 7 godina zaposleno petero ljudi. To je za nas 5 obitelji, 5 sudbina, 5 motivacija, 5 iskustava… Svakom čovjeku nastojimo pristupiti kao članu obitelji.

U pravilu nemamo većih problema u privlačenju ljudi. Veći je izazov naći neka specifična znanja i vještine u nekim vrlo nišnim područjima našeg posla. U tom smislu smo sretni da danas smo otvoreni tržištu rada i u Hrvatskoj i u Sloveniji.

Sretni smo da smo svojim načinom rada privukli i neke ljude koji su zadnjih nekoliko godina proveli na radu vani. Vratili su se u Hrvatsku svjesni da svoja znanja i vještine mogu razvijati i ovdje.

Nastojimo svojim načinom rada, svojim odlukama naše poduzeće činiti lijepim mjestom za rad i stvaranje. Ne ide to uvijek jednako uspješno, ali vjerujemo da naši zaposlenici prepoznaju trud i ambiciju.

I ova pandemija je pokazala koliko trebamo biti zahvalni našim zaposlenicima i njihovim obiteljima. Veliku žrtvu smo svi zajedno podnijeli kako bi naša tvrtka uspješno plovila ovim olujnim vremenima. Vjerujem da je to temelj nekog još boljeg Tokića u godinama koje su ispred nas.

* Sadržaj omogućio Tokić

ORGANIZATOR
Glavni partner
Partneri

New Report

Close