Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Poslovni vikend
Gorka tranzicija

Croatia Airlines startao u 2025. s još većim gubitkom nego lani, čak 15,9 milijuna eura

Kašnjenje novih Airbusovih aviona poremetilo je planove nacionalnog avioprijevoznika.

Autor: Marija Brnić
01. svibanj 2025. u 21:00
Foto: Matija Habljak/PIXSELL

Prelazak na novu flotu obilježili su prošlu poslovnu godinu za nacionalnog avioprijevoznika, čak i više nego je vodstvo Croatia Airlinesa (CA) predviđalo, a kako prihvat novih Airbusova A220 slijedi i u ovoj godini, očekivanja su da će razina izazova i rizika biti još i veća. Konačno konsolidirano financijsko izvješće za 2024. pokazuje da je lani ukupan prihod dosegnuo 269 milijuna eura, te iako je porastao za dva posto, troškovi su rasli brže, stopom od 10 posto, te su dosegli 288 milijuna eura, što je rezultiralo i gubitkom od 19,4 milijuna eura. Uprava na čelu s Jasenom Bajićem, predviđala je gubitak zbog troškova zamjene flote, no ipak nešto manji. U prvom tromjesečju taj trend se nastavio. Prihodi su prema prvim rezultatima čak i nešto manji, za oko jedan posto u odnosu na lanjski prvi kvartal, dok su rashodi rasli za više od 9 posto, te je na kraju ožujka gubitak osjetno ‘podebljan’ u odnosu na lanjski rezultat, dosegao je 15,9 milijuna eura.

Nove linije

Sam početak godine obilježava rast putnika u odnosu na lani, za oko dva posto (prevezeno je 329,5 tisuća), pri čemu je brže rastao broj putnika u domaćem redovnom prometu. Toškovi amortizacije pridonijeli su da se operativni troškovi u prvom kvartalu povećaju za sedam posto, ali je pridonio tome i rast primanja zaposlenika. Rezultat je to kolektivnog ugovora koji je lani zaključen sa sindikatima, te zapošljavanje dodatnih pilota i drugog osoblja za potrebe nove flote Airbusa. CA je krajem ožujka imao 951 zaposlenog, 30 više nego prije godinu dana. Rastu troškova pridonijelo je i ulaganje u školovanje pilota i osoblja za let na novim Airbusovima, a najveću kočnicu i opterećenje u poslovanju predstavlja, po objašnjenju uprave, kašnjenje s isporukom zrakoplova. Lani su stigla prva dva od 15 naručenih, a u ovoj godini flotu bi trebalo ojačati novih pet zrakoplova. Kašnjenje s kojim se tvrtka suočila prošle godine, povlači i stvaranje novih troškova, preslagivanje u poslovima. Prema informacijama Uprave, već su početkom 2025. od proizvođača zrakoplova dobili najave novih pomaka rokova isporuke.

“Takva neizvjesna situacija značajno otežava planiranje operativnih aktivnosti i predstavljaju značajnu troškovnu izloženost”, navodi u izvješću Bajić. Prvi iz ovogodišnje serije trebao bi stići u svibnju, a trenutačno u floti CA ima 14 zrakoplova. U prvom je tromjesečju državni avioprijevoznik imao letove na 13 međunarodnih i pet domaćih destinacija, a tijekom sezone i ljetnog reda letenja Hrvatsku će povezivati s ukupno 29 međunarodnih zračnih luka. Dodatno će, najavljuju, proširiti mrežu međunarodnih odredišta novim linijama za Milano, Prag, Bukurešt, Madrid i Hamburg, a intenzivirat će se broj letova na postojećim linijama iz Zagreba, Splita i Dubrovnika.

Potrebna dokapitalizacija

Letovi na novim linijama planirani su svi na novim Airbusima A220. Plan je tijekom ljeta broj linija povećati za osam posto u odnosu na lanjsku ljetnu sezonu, na 18.800 letova.

Gubitak u prvom ovogodišnjem kvartalu doveo je i do negativnog stanja kapitala i rezervi, koje iznosi -14,4 milijuna eura.

“Iskustva stečena tijekom tranzicijske 2024. ukazuju na činjenicu da će izazovi i rizici s kojima se društvo suočava biti nastavljeni i u 2025., u kojoj se planira ostvarenje negativnog financijskog rezultata uz pozitivan EBITDA”, ističe u izvješću Bajić, zaključivši i kako CA očekuje nastavak podrške vlasnika, države, kako bi uspješno prebrodio financijski zahtjevno tranzicijsko razdoblje zamjene flote zrakoplova, kroz planiranu dokapitalizaciju.

Autor: Marija Brnić
01. svibanj 2025. u 21:00
Podijeli članak —

New Report

Close