Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Božićni specijal Poslovnog dnevnika
dvadeseta obljetnica

Od pionirskog foruma i ručnog unosa tekstova do potencijalne financijske gejmifikacije

Poslovni.hr – nezaobilazan izvor poslovnih informacija u Hrvatskoj i među 15 najčitanijih portala u zemlji.

Autor: Zvonimir Varga
23. prosinac 2025. u 22:00
Foto: Emica Elvedji/PIXSELL

Godina na zalasku bila je posebna za Poslovni dnevnik. Otvorili smo je novim, obogaćenim izdanjem od petka, Poslovnim vikendom, inspiriranim dobrim praksama velikih svjetskih izdanja poput Financial Timesa, a zatvorili još jednim lijepim jubilejom. Nakon što smo 2024. velikim rođendanskim partyjem na terasi hotela Esplanade proslavili dva desetljeća od pokretanja našeg dnevnog lista koji se do danas održao kao jedine dnevne biznis novine u Hrvatskoj, u prosincu smo obilježili i 20 godina otkako je pokrenut Poslovni.hr – portal koji je brzo postao nezaobilazan izvor poslovnih informacija u Hrvatskoj, a danas je među 15 najčitanijih portala u zemlji.

U počecima…

Vizionarski “njuh” za važnost koju će portal imati u budućnosti osjetili su te 2005. godine članovi obitelji Andrašić: otac Stjepan, čuveni novinar i glavni urednik Poslovnog dnevnika (prije toga i Večernjeg lista), i sin Slaven, koji je vodio portal u počecima, te Vjeran Andrašić, ključni operativac i vizionar digitalnog dijela projekta.

Vjeran Andrašić, danas uspješni poduzetnik na čelu tvrtke pmn.digital, specijalizirane za složena tehnološka rješenja, bio je duboko uključen u rođenje portala. Dolazeći iz ere BBS-ova i dial-up modema, on i brat Slaven prepoznali su potencijal interneta u vrijeme kada je penetracija u Hrvatskoj bila tek oko 30 posto. Portal je startao kao pratnja tiskanom Poslovnom dnevniku, ali je ubrzo postao samostalan fenomen – posebno zahvaljujući forumu koji je okupio živu poslovnu zajednicu, a doslovno je “eksplodirao” tijekom IPO-a Hrvatskog Telekoma i postao mjesto gdje su se dijelile ključne informacije (i pod nadzorom Hanfe).

U razgovoru za Poslovni.hr Vjeran Andrašić vratio nas je u one “pionirske dane”: od ručnog “copy-pastea” tekstova i stiliziranja u tablicama, preko inovativnih oglasnih modela, do vizije da online postane primarni kanal. Danas, s distance od dva desetljeća, dijeli svoje viđenje budućnosti portala – s naglaskom na forum i podizanje financijske pismenosti mladih generacija – te otkriva čime se bavi u novom poglavlju svoje karijere.

Ključni operativac i vizionar digitalnog dijela projekta Vjeran Andrašić navodi kako je budućnost portala forum i podizanje financijske pismenosti mladih

“Sama ideja za pokretanje portala Poslovni.hr nastala je sada već davne 2004. godine kada smo ušli u projekt dnevnih poslovnih novina. Ideja za prateći news portal bila je gotovo prirodna. S obzirom na to da Slaven i ja dolazimo iz pre-internet ere i ‘80-ih – doba BBS-ova (Bulletin Board Sistema), tadašnjih mjesta razmjene informacija na koje se spajalo dial-up modemima (a ranije i akustičnim spojnicima, en. acoustic coupler), imali smo širu sliku o moći računalnog povezivanja i opće dostupnosti informacija. Tadašnja penetracija interneta u Hrvatskoj bila je tek oko 30 posto, i to ne pričamo o brzom širokopojasnom internetu kakav imamo danas. Tih su se godina tek rađali prvi opći, a danas poznati internetski mediji, news portali. S obzirom na to da smo, zbog dnevnih novina, na raspolaganju imali dnevne poslovne vijesti, logičan je slijed bio pokrenuti “nišni” news portal. Opća percepcija i interes za poslovnim temama bili su ograničeni, no pokazatelji sa zapada govorili su da tematski news portali imaju prilično dobru perspektivu.”

Poslovni dnevnik kroz godine

Bilo je to doba izrazite dominacije tiskanih medija, a online Poslovni dnevnik inicijalno je bio tek dodatak tiskanom izdanju. Uredništvo i uprava tiskanog medija, prisjeća se danas Vjeran Andrašić, imali su rezerve zbog kanibalizacije prihoda novina. “Dnevno su nam na raspolaganje ustupili ograničeni broj tekstova, ponekad i u skraćenom obliku. No, s vremenom smo dobivali pravo na sve više. Premda je online bio dodatak tiskanom izdanju, portal je plaćao tekstove, doduše, po povlaštenim cijenama. Online se i danas uglavnom financira iz oglasa. Oglasni prihodi bili su odvojeni od tiskanog, no moguće je bilo zakupiti pakete. Tada smo i uveli inovativni model zakupa oglasa po dijeljenom principu. Primjerice, na vrhu naslovnice portala mogli ste zakupiti oglasni prostor. Ako ste bili jedini, vaš se oglas prikazivao u 100 posto prikaza, a ako je dva oglašivača zakupilo tu oglasnu poziciju u istom terminu tada bi se dijelilo 50:50. Maksimalni broj bio je pet oglašivača i nerijetko je bila gužva i lista čekanja upravo za tu poziciju.”

Trenutak preokreta

Andrašić se dobro sjeća i ozračja u u prostorijama Industrogradnjina nebodera u prvim mjesecima i godinama rada.

“Radije bih krenuo od prvog dana. Preseljenje redakcije dnevnih novina vrlo je zahtjevna logistička operacija. Budući da se radi o dnevnoj proizvodnji i u više smjena, bilo je potrebno preseliti radna mjesta, infrastrukturu, komunikacije, opremu, sve gotovo unutar 20 sati i sve je moralo biti na pozicijama, spojeno i da radi. Prilično stresno. Mislim da je ekipa doživjela novi prostor pozitivno. Iz tamnih prostora Vjesnikove zgrade na osmi kat nebodera u Savskoj, s novim namještajem i svježe uređenim interijerom, cijeli je prostor nekako odisao vedrinom.”

Tekstove su na portal u početku, kaže Andrašić, ručno prenosili grafičari i grafički urednik.

“Doslovno su ručno ‘copy-pasteali’ tekstove iz grafičkih aplikacija na portal, kroz vrlo rudimentarno sučelje. Gledajući iz današnje perspektive, pričamo o primitivnim alatima gdje je u procesu iskakala masa tehničkih i frustrirajućih problema. To je bilo doba prije širokog prihvaćanja CSS-a, tako da se stiliziranje portala radilo u tablicama. Portali su tada, generalno, izgledali prilično sirovo. No, cilj je postignut i poslovna informacija bila je online javno dostupna.”

Novinsku redakciju su, kaže, činili iskusni urednički “vukovi”, novinari i mlade nade. Danas su to sve poznata novinarska imena, kolumnisti, istaknuti PR savjetnici.

“Odlična ekipa odlične energije, od koje sam puno naučio. Nakon preseljenja uveden je novi redakcijski sustav koji se koristi za pripremu novina, no proces prijenosa tekstova na portal i dalje je bio ručni. Odlučili smo se za redizajn portala i s vanjskim timom (Corvus Info, današnji Corvus Pay) napravili portal koji je imao i zasebne aktualne novosti koje su se pojavljivale prije tiskanog izdanja. Na jednom predavanju na kojemu je gostovala šefica razvoja Amazona rekla je da oni nisu samo trgovina, već mjesto okupljanja zajednice, gdje ta zajednica može davati osvrte na njihove proizvode (tada uglavnom knjige) i gdje se može pokrenuti rasprava o nekom artiklu ili čak i temi. To su naglasili kao veliku prednost. Tada smo odlučili da želimo biti više od jednosmjernog portala koji plasira vijesti i da želimo okupiti zajednicu. Unutar samog news portala otvorili smo forum koji je bio integriran i s novinarskim tekstovima i kao zasebna sekcija sa zasebnim temama.”

Kao ključan trenutak Andrašić izdvaja IPO Hrvatskog Telekoma…

“Dionica HT-a bila je toliko popularna, doslovno su i ‘kumice na placu’ kupovale inicijalni paket. Ljudi nisu ni znali što kupuju i tražili su informacije na internetu. Kada biste guglali o toj temi, mi smo se pojavljivali prvi kao relevantan izvor. Zakupili smo tada i Google oglase, što nas je pozicioniralo visoko. Zbog takvog efekta kampanje i zato što smo bili ‘early-adopteri’ posjetio nas je tada i predstavnik Googlea. Cijela ta situacija s IPO-om Hrvatskog Telekoma rezultirala je u eksploziju novih korisnika na forumu i na portalu poslovni.hr. No, takav forum s tolikom količinom korisnika ujedno je i velika odgovornost. Mogu se pojaviti lažne informacije, iz tih informacija ponekad imate financijske gubitnike, pojavljuju se takozvane ‘navlakuše’ i potrebno je moderirati sadržaj. Zbog takvog smo utjecaja bili i pod nadzorom Hanfe. To su sve bili pionirski koraci, učili smo na pokušajima i pogreškama. Shvatili smo da nam treba moderator, ako ne i više njih. Tu nam dolazi naš dragi Vjeko koji je i do dan-danas ostao uz projekt i doslovno je ‘dobri duh’ portala”, kaže Vjeran Andrašić govoreći o našem kolegi Vjeki Čuli.

Na što staviti akcent

Iz perspektive 2005. malo je bilo ljudi koji su vidjeli kakve će promjene općenito pojava portala donijeti u medijskom svijetu.

“Od početka smo znali da će online postati primarni kanal”, kaže Andrašić. “Svi pokazatelji su na to upućivali: brza dostupnost i jeftina distribucija informacije u odnosu na fizički medij, mogućnost okupljanja zajednice, rast penetracije interneta, dolazak praktičnih mobilnih tehnologija. Na našem putu pojavila se i konkurencija iz Švedske. Ta je konkurencija investirala otprilike 25:1 u odnosu na nas. Umjesto bitke, pokušali smo potaknuti suradnju, a možda i zajednički projekt. Švedski nam je direktor izravno na tom sastanku, vrlo grubo, da ne idem u doslovne riječi, rekao da nemamo šanse protiv njih. Na kraju su propali. Pobijedilo je to što smo mi vjerovali u poslovni.hr i radili sa žarom i punim srcem.” Kako danas vidi portal poslovni.hr? Iznenađuje li ga što je među 15 najčitanijih portala u Hrvatskoj s obzirom na to da se radi o poslovnom portalu? “Portal je tehnološki znatno evoluirao. Ni najmanje me ne iznenađuje njegova pozicija. Novije generacije svjesnije su financijskih i poslovnih tema. Poslovni.hr trebao bi se usmjeriti prema mlađim generacijama – srednjoškolcima i starijim osnovnoškolcima – kako bi podigao razinu financijske i poslovne pismenosti u Hrvatskoj. Smatram da je to nešto što Hrvatskoj jako treba. A u kojem bi se smjeru trebao razvijati? Dao bih veći naglasak forumu… U forum bih uveo gejmifikaciju, i to tako da bih korisnicima dao virtualni novac koji mogu ulagati u stvarne dionice. Sve bi bilo transparentno tako da svaki korisnik može vidjeti za svakog drugog korisnika u što ulaže, koliko i s kojim ishodom. Time bismo kroz zaokružen sustav vidjeli odgovaraju li objave tog korisnika njegovim ‘ulaganjima’ i mogla bi se tako potvrditi vjerodostojnost korisnikovih komentara.” Premda je po obrazovanju investicijski financijaš, Andrašić je danas potpuno naslonjen na tehnologiju.

“To mi je strast. Kao i svaki put dosad, od samog početka, gotovo iz ‘garaže’, krenuo sam s novom tvrtkom koju vodim posljednjih 15 godina (https://pmn.digital). U svijetu gdje IT firme uglavnom sklapaju proizvode iz gotovih komponenti mi smo odlučili krenuti potpuno drukčijim smjerom. Kada bismo sami sebe opisali, naš tim posebno talentiranih specijalista je više craft, negoli tvornički pogon. Orijentirani smo na izrazito složene poslovne probleme, od kojih uglavnom drugi zaziru, a koje često rješavamo i kroz rjeđe korištene pristupe i tehnologije, primjerice, web assembly, constraint programming i multimodal baze, a generalno nismo naslonjeni na specifične tehnologije, već za svaki projekt biramo najprikladnije pristupe kojima na drukčije načine rješavamo probleme koji redovno drugdje koštaju više i znaju često završiti neuspjehom. Time vraćamo povjerenje u IT, a naša brzorastuća lista renomiranih i lojalnih referenci govori tome u prilog. Posljednjih 11 mjeseci razvijamo rješenje jednog klasičnog problema na potpuno nov način, za koji vjerujemo da bi mogao promijeniti tehnološku paradigmu na globalnoj razini”, zaključio je Andrašić.

Više od informacije

Poslovni.hr najdulje je uređivala Tina Lakić, danas urednica na portalu Vecernji.hr. U povodu 20. rođendana našeg portala kroz autorski tekst za naš web specijal prisjetila se svojih deset godina vođenja portala te istaknula važnost online izdanja.

“Dvadeset godina u digitalnim medijima danas zvuči gotovo kao cijela jedna era. U tom razdoblju mijenjali su se poslovni modeli, tehnologije, čitateljske navike, ali i sama ideja novinarstva i poslovnog novinarstva. Kada je pokrenut Poslovni.hr internet je još bio prostor eksperimenta, a poslovno novinarstvo tražilo je svoje mjesto između dnevnih vijesti/izvještavanja i stručnih publikacija. Danas, 20 godina poslije, jasno je da je portal izrastao u jedan od ključnih izvora informacija za poslovnu i ekonomsku zajednicu u Hrvatskoj, ali i za sve koje zanima analitički pristup događajima. Ponosna sam što sam gotovo deset od tih 20 godina uređivala Poslovni.hr. Ponuda za taj izazovan zadatak stigla mi je neočekivano, ali u pravom trenutku. Bila sam spremna za nešto novo, projekt kojem mogu posvetiti svoju kreativnu energiju. Prihvatila sam odmah i tako je krenula jedna lijepa priča koja je u najboljem mogućem smislu obilježila idućih desetak godina moje karijere. Upoznala sam i trajno se povezala s jako puno čestitih i pametnih ljudi. Od samih početaka, Poslovni.hr imao je jasnu ambiciju: donositi relevantne, provjerene i kontekstualizirane informacije o gospodarstvu, financijama i poduzetništvu. U medijskom okruženju koje često nagrađuje brzinu ispred točnosti, senzacionalizam ispred analize, ta se ambicija pokazala zahtjevnom, ali i dugoročno ispravnom. Portal je rastao zajedno s tržištem, pratio krize i oporavke, ulazak Hrvatske u Europsku uniju, promjene ekonomskih politika i transformaciju domaće poslovne scene. U posljednjih deset godina, koliko sam sudjelovala u njegovu uređivanju, svjedočila sam možda i najintenzivnijem razdoblju tih promjena. Digitalno novinarstvo postalo je izrazito kompetitivno, pritisci su se povećali, a očekivanja publike rasla. Uredničke odluke često su se donosile na tankoj liniji između onoga što je ‘klikabilno’ i onoga što je doista važno. Vjerujem da je najveća vrijednost Poslovnog upravo u tome što je u tom razdoblju uspio sačuvati visoku razinu profesionalnog standarda i jasnu viziju da se obraćamo čitateljima koji žele razumijevanje i kontekst, a ne samo informaciju.” Biti urednik poslovnog medija, ističe Lakić, znači nositi odgovornost ne samo prema čitateljima, nego i prema temama koje oblikuju javni prostor. To je, naglašava, posao koji traži distancu, hladnu glavu, ali i svijest o širem društvenom kontekstu.

“Dvadeseta obljetnica Poslovnog.hr nije samo prilika za pogled unatrag, nego i za razmišljanje o budućnosti. U vremenu umjetne inteligencije, algoritama i fragmentirane pozornosti relevantnost će sve više ovisiti o povjerenju, a povjerenje se, kao i dosad, gradi dosljednošću, znanjem i odgovornošću. Proteklih 20 godina pokazalo je da kvalitetno poslovno novinarstvo ima svoju publiku – i svoju svrhu. Vjerujem da će to, unatoč AI alatima i svim ostalim promjenama, i dalje biti tako.”

Autor: Zvonimir Varga
23. prosinac 2025. u 22:00
Podijeli članak —

New Report

Close