Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Poslovni vikend
VIŠE OD IGRE

Sportski menadžment postaje ključan – ovo je pet ključnih kompetencija…

Sport je postao unosan posao koji stvara nove vrijednosti i zadovoljstvo kod promatrača koji se identificiraju s vrhunskim sportašima (idolima i uzorima), otvara prostor za razvoj novih tehnologija i trendova te njihovu implementaciju na poseban način.

Autor: Vedran Šupuković
23. prosinac 2025. u 22:00
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL

Živimo u vremenu brzih promjena u svim segmentima života. Ako usporedimo način poslovanja i način privatnog života prije dva i pol desetljeća s današnjicom, uočit ćemo velike promjene. Svjesni činjenice da se sve mijenja oko nas, moramo ići ukorak s promjenama i pratiti nove trendove u svim segmentima ljudskog života. Sport kao poseban društveni fenomen nije iznimka. Novi trendovi i suvremene tehnologije duboko su unutar svih grana, posebno sportova koji stvaraju nove vrijednosti i koje ljudima stvaraju ambijent sreće i zadovoljstva.

Unosan posao

Sport je postao unosan posao koji stvara nove vrijednosti i zadovoljstvo kod promatrača koji se identificiraju s vrhunskim sportašima (idolima i uzorima), otvara prostor za razvoj novih tehnologija i trendova te njihovu implementaciju na poseban način. Osim globalizacije, iznimno bitan čimbenik u sportu je i evolucija, a danas se uspjeh zasniva na brzini, tranziciji, sposobnosti ponavljanja, većem broju napada, sposobnosti igrača da igraju tranzitivno, ali i u malom prostoru kad su zone postavljene, igra se na više golova i koševa, cijene se igrači koji, osim ovih tjelesnih karakteristika, imaju i razvijene kognitivne sposobnosti. Sport postaje i motiv čovjekova slobodnog vremena ili putovanja radi posjeta sportskim natjecanjima kao najdinamičnijem dijelu industrije sporta, a samim time i potencijalnom izvoru rizika. Rizici se u suvremenom društvu često pojavljuju kao neočekivani učinci. Zbog tzoga se pred svaku organizaciju nameće potreba za sustavnim načinom bavljenja opasnostima i nesigurnostima, uzrokovanim i uvedenim procesima modernizacije i globalizacije. U današnjem vremenu ne postoji organizator bilo kojeg sportskog natjecanja koji se ne suočava s rizicima. Može se reći da je najrizičniji prateći rizik na svim sportskim natjecanjima nasilje i nedolično ponašanje. Za uspješno upravljanje rizicima nužna je integracija, koja oslikava kritičnu potrebu za koordinacijom, sinkronizacijom i spajanjem raznolikih i mnogih interakcija, međusobno povezanih elemenata uključenih u plan i program natjecanja, kako bi se osiguralo da odluke vezane za rizike obuhvaćaju sve čimbenike koji se odnose na natjecanje.

Danas je imperativ u sportskom kolektivu imati zaduženu osobu za procjenu rizika odigravanja sportskih utakmica i sportskih manifestacija, u većoj mjeri dati važnost tom segmentu te je jasno da je za postizanje visokog sportskog rezultata nužno smanjenje razine rizika. Sva istraživanja pokazuju da klubovi i sportske organizacije koji imaju osoblje koje se bavi procjenom rizika odigravanja utakmica ostvaruju bolje sportske rezultate od kolektiva koji to nemaju.

Procjena rizika

Dapače, postoji značajna statistička razlika u ostvarenim rezultatima klubova koji imaju i nemaju predstavnike koji vrše procjenu rizika odigravanja utakmica. Također, postoji značajna statistička razlika u sigurnosnim uvjetima odigravanja utakmica u različitim sportovima, kao i razlika između najviše razine i ostalih razina natjecanja. Postizanje visokih sportskih rezultata usko je povezano sa smanjenjem razine rizika na najnižu moguću razinu.

Osim navedenog, postoji jaka korelacijska veza između postizanja boljeg sportskog rezultata i smanjenja financijskog rizika poslovanja sportskog kluba. Analize pokazuju: što se financijski rizik dodatno smanjuje, pobojšava se sportski rezultat, a za uspjeh sportske organizacije zaslužan je i sportski menadžment.

S obzirom na razvoj sporta pojavila se potreba za promidžbom bilo kojeg sportskog događaja. S financijskog aspekta to je postao vrlo unosan posao, budući da su velike tvrtke počele sponzorirati velike klubove, sportaše, manifestacije itd. Sa sigurnošću možemo reći da je sponzoriranje vrlo popularna aktivnost i čini vezu između sporta i gospodarstva.

Odlika kvalitetnog i obrazovanog sportskog menadžmenta je uspješnost u upravljanju sportskim aktivnostima. Budući da je sport samostalna industrija, on je tijekom razvoja usvojio gotovo sve poslovne karakteristike ostalih industrija. Sve sposobnosti koje sportski menadžeri moraju imati grupirane su u tri kategorije: tehničke sposobnosti – znanja; sposobnosti iz područja menadžmenta – znanja te intuitivne ili konceptualne sposobnosti – znanja.

Tehničke sposobnosti odnose se na posjedovanje stručnih znanja u sportu, kao u specifičnoj struci osnovne djelatnosti sportske organizacije. Sposobnosti iz područja menadžmenta podrazumijevaju posjedovanje znanja iz područja menadžmenta i sposobnosti korištenja svih funkcija menadžmenta koje uključuje organizaciju, odlučivanje, kontroliranje, komuniciranje, planiranje i dr. Bez takvih sposobnosti menadžer ne bi mogao kvalitetno obavljati funkciju menadžera. Treća karakteristika odnosi se na konceptualne sposobnosti, što podrazumijeva sposobnosti koje prihvaćaju i uzrokuju promjene u okruženju. Riječ je o sposobnostima pomoću kojih menadžer vidi cjelinu organizacije, njezine funkcije i procese.

Potrebne vještine

Osnovne kompetencije uspješnog menadžera u sportu su: strukturiranje sportske organizacije, njezino ustrojavanje, utvrđivanje nadležnosti i uloga u organizaciji te upotreba informacijskih tehnologija, kao i upravljanje promjenama; strateško upravljanje organizacijom koje obuhvaća kreiranje preduvjeta za pripremu i početak procesa strateškog planiranja, dijagnosticiranje, kreiranje i primjenu planova te procjena učinkovitosti primijenjene strategije; menadžment ljudskih resursa, kreiranje i primjena propisa i pravila na kojima se kvalitetno upravljanje ljudskim resursima temelji, kreiranje i primjena strategije za ljudske resurse, prepoznavanje osnovnih principa i aktivnosti za privlačenje, regrutiranje i motiviranje ljudskih resursa, upotreba razvojne politike kroz različite programe obuke, razvijanje vještina i sposobnosti za upravljanje ljudskim resursima; upravljanje novcem kao dijelom cjelokupnog sustav upravljanja, financijska odgovornost, kreiranje financijskog plana koji je u skladu sa strategijom, pravljenje projektnih obračuna itd.; upravljanje marketingom kao funkcijom, primarno kroz unaprjeđenje kvalitete vlastitih usluga kako bi zadovoljila očekivanja te da pristupi marketingu u skladu sa strategijom koja je usvojena i, u konačnici, organiziranje velikih sportskih priredbi od donošenja odluka o organizaciji, preko identifikacije glavnih faza u organizaciji priredbe i izvedbenih zadataka, izrada odgovarajućih zakonskih i operativnih okvira priredbe, identifikacija potrebnih ljudskih resursa i sportske infrastrukture, sve do izrade rasporeda, praćenja i procjene korištenih resursa.

Autor: Vedran Šupuković
23. prosinac 2025. u 22:00
Podijeli članak —

New Report

Close