Najamnine u Zagrebu neprestano rastu, ponajprije zbog slabe ponude stanova za najam. S rastom cijena raste i nervoza među podstanarima, ali i društvu u cjelini. U takvom okruženju prazni stanovi nisu samo neiskorištena imovina, nego i propuštena prilika za urednije i fer društvo. Iako država ima plan, čiji su dijelovi slični tom prijedlogu, ideja je da fokus prebacimo s javnog na privatni model, odnosno na agenciju koja preuzima ulogu operatera i profesionalno vodi cijeli put od praznog do iznajmljenog stana. Osnova su jasni ugovori, točan redoslijed poteza i minimalna digitalna podrška koja ubrzava postupak umjesto da stvara novu birokraciju.
Agencija je u tom modelu dirigent ritma. Vlasniku donosi predvidljiv prihod i okvir zaštite imovine, oslobađajući ga svakodnevne operative. Najmoprimcu isporučuje ugovor s jasnim trajanjem, standardom i pravilima kućnog reda, a zgradi daje mir jer su komunikacija s predstavnikom suvlasnika i brza reakcija dio usluge.
Tri elementa povjerenja
Na tržištu naviklom na improvizacije upravo taj obuhvat i ritam stvaraju povjerenje: predvidivi prihod, trošak i useljenje.
Prvi korak je popis i brza procjena praznih stanova. Cilj je pronaći stan koji se može brzo dovesti do uredne funkcionalnosti. U prvih 15 dana agencija izrađuje tehnički zapis o sigurnosti i instalacijama, provjerava osnovnu opremu i fotografira početno stanje. Ako su potrebni zahvati, odmah odlučuje mogu li se provesti kao jednostavni radovi bez dozvole, u granicama koje propisi dopuštaju, ili se radi o rekonstrukciji koja traži dulji put i odgodu, odnosno prelazak u sljedeći ciklus.
Taj ulazni filter je zaštita vremena i novca: bolje je u dva dana otkriti prepreku, nego tjednima popravljati pogrešan potez. Nakon procjene slijedi ugovor koji uklanja sive zone. Model može biti da agencija preuzima stan i rizik popunjenosti ili to može biti posredovanje s jasnom provizijom. U oba slučaja ugovor precizno određuje iznos i indeksaciju najamnine, trajanje i uvjete produljenja, standard stana opisom i fotografijama, rokove intervencija, odgovornosti za kvarove te protokol za štete i izlazak iz najma. Uključeni su i depozit u razini koja smiruje obje strane. Transparentnost ovdje nije ukras, već preduvjet povjerenja.
Treća faza je tehničko osposobljavanje stana. Sitni zahvati – brtve, utičnice, rasvjeta, slavine, servis bojlera i klimatizacije te provjera sigurnosnih elemenata – organizira se u jednom naletu po kvartovima radi učinkovitosti. Agencija organizira dolaske vodoinstalatera, električara i telekoma skupno, prati rok od najave do izvršenja i vodi evidenciju. Uredan stan nije luksuzan stan, to je stan u kojem sve radi, ništa ne curi i ništa ne prijeti. Takav standard smanjuje intervencije, čuva reputaciju i ubrzava punjenje portfelja jer novi vlasnici rado dolaze ondje gdje vide red i urednu isplatu.
Odabir najmoprimaca mora biti jednako profesionalan. Kriteriji se objavljuju unaprijed i razumljivo objašnjavaju: sastav kućanstva, stabilnost primanja, urednost prijašnjih plaćanja i potreba za kvadraturom. Prijava se podnosi online, a algoritam predlaže optimalna “spajanja” stanova i potencijalnih najmoprimaca. Odluku potpisuje odgovorna osoba u agenciji uz kratko obrazloženje jer kada su pravila jasna, nestaje sumnja u pristranost.
Useljenje postaje ritual reda: fotografije svake prostorije, očitanje brojila i popis opreme. Najmoprimac dobiva kratku uputu o održavanju te kontakt za dojavu kvarova s jasno definiranim rokovima reakcije, primjerice, 24 sata za hitne situacije i 72 za ostale. Ako se ta disciplina održi u prvom mjesecu, većina briga nestaje iz razgovora, a cijela usluga dobiva na vrijednosti više nego što bi to postigla ijedna reklama. Ubrzo se stvara krug povjerenja: vlasnici ulaze jer vide funkcionalne procese i urednu naplatu, a najmoprimci ostaju jer napokon imaju stabilan krov.
Računica iza modela je jednostavna. Agencija zarađuje od provizije ili marže, a stvarnu vrijednost stvara brzinom jer kraći rok useljenja donosi stvaran prihod. Vlasnik dobiva stabilan prinos bez stresa, najmoprimac plaća poštenu cijenu za legalan, siguran i funkcionalan dom. U tom trokutu interesa svatko ima razlog ponašati se odgovorno.
Kako privući vlasnike? Povjerenje se gradi dokazima, ne lecima. Najbolje funkcionira pilot u jednoj zgradi ili ulici: nekoliko stanova, uredna useljenja, isplaćene najamnine i kvart vidi rezultat. Ugovor bez “sitnih slova”, probni rok od tri do šest mjeseci i jasno preuzimanje dijela rizika od strane agencije dramatično podižu spremnost na suradnju. Važan je i ton komunikacije. Vlasnici žele razumjeti računicu; koliko ih prazan stan košta i koliko brzo ga mogu aktivirati. Kada vide lokalnu osobu “za kvart” koja obilazi stanove i stvarno rješava probleme, razlikuju profesionalca od oglasnika. Reputacija se tada širi brže od svake kampanje.
Najpoštenija usluga
Minimalan digitalni sloj pojačava cijeli učinak. Nije potrebna golema platforma, nego uredan obrazac prijave, repozitorij ugovora i fotografija, kalendar obveza i nadzorna ploča s tri pokazatelja: vremenom od prijave vlasnika do useljenja, stopom popunjenosti i brojem intervencija s vremenom reakcije. Umjetna inteligencija ovdje je tihi pomoćnik: predlaže “spajanje” najmoprimca i stana prema definiranim kriterijima, upozorava na nedostajuće dokumente, generira predloške ugovora i podsjeća na servise. Odluke i odgovornost ostaju na ljudima koji razumiju kontekst i nose profesionalnu odgovornost prema kapitalu i prema ljudima koji u tim stanovima žive. Mjerljivost je završni dokaz.
Nakon 90 dana agencija može javno prikazati broj aktiviranih stanova, prosječno vrijeme do useljenja i postotak riješenih intervencija, a nakon šest mjeseci i razinu stabilnosti najamnina te zadovoljstvo stanara. Transparentnost nije reklama, nego mehanizam učenja koji svaku novu rundu čini učinkovitijom. Takav pristup nije čarolija, već profesionalna rutina. Kad ga vodi privatna agencija koja shvaća da je stanovanje i financijski i ljudski posao, 90 dana prestaje biti ambiciozna izjava i postaje razuman rok za prvi val useljenja. Vlasnik zna zašto mu se isplati ući, najmoprimac zna što potpisuje, a zgrada zna da će mirno funkcionirati. U vremenu nervoze i skupoće to je najpoštenija usluga koju tržište stanovanja može ponuditi i najbolji dokaz da se privatno vođen, profesionalno organiziran model može pretvoriti u stvarne domove bez ijednog novog propisa.