Rijeka Gateway, najmoderniji, najvažniji i tehnološki najnapredniji kontejnerski terminal u ovom dijelu Europe uplovljavanjem prvog komercijalnog broda Al Jasrah službeno je prije nekoliko mjeseci započeo operativnu fazu rada nakon dvije godine izgradnje i opremanja terminala.
Daljinski upravljane dizalice
Riječ je o najvećoj privatnoj investiciji u logistiku u Hrvatskoj, vrijedna je čak 380 milijuna eura, a nastala je iz zajedničkog ulaganja APM Terminals (A.P. Moller – Maersk) i domaće tvrtke ENNA Logic koja posluje u sastavu ENNA Grupe. Ovaj projekt iz temelja je promijenio izgled riječke luke, ali i pozicionirao Rijeku kao središte lučkog prometa, ispred susjednih jadranskih luka Trst i Kopar. Na čudi stoga što je upravo početak operativne faze rada Rijeka Gatewaya nominiran za nagradu kao gospodarski događaj godine Večernjeg lista i Poslovnog dnevnika. Terminal, koji još nije u potpunosti završen, već u ovoj fazi raspolaže s 400 metara obale, dubinom od 20 metara i kapacitetom od 650 tisuća TEU-a godišnje, što će nakon planirane dogradnje terminala porasti na 680 metara obale i kapacitet od više od milijun TEU-a. Terminal je opremljen najsuvremenijom infrastrukturom; ima četiri daljinski upravljane brodske dizalice, 15 dizalica na kotačima, dvije dizalice na tračnicama te 28 terminalskih traktora. Operacije na terminalu vođene su najmodernijom tehnologijom uz potpunu automatizaciju i upotrebu energije iz obnovljivih izvora, čime terminal postaje prvi takve vrste u jadranskoj regiji.
Prvi brod Al Jasrah koji je s kontejnerskim teretom uplovio u Rijeku i tako “otvorio” rad terminala, bio je dug 368 i širok 51 metar. Brod je u Rijeku stigao iz luke Port Said u Egiptu, u okviru rute Azija – Europa, a kapetana broda su dočekali predstavnici Rijeka Gatewaya Peter Corfitse i Tomislav Rosandić te ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković koji je rekao da je ovo povijesni trenutak ne samo za Rijeku i Primorsko-goransku županiju, nego i za cijelu Hrvatsku. Naglasio je da u svojem punom kapacitetu od milijun TEU-a ovaj terminal otvara novo poglavlje razvoja riječkog prometa i gospodarstva cijele Hrvatske.
“Ovo je velika stvar za riječku luku, riječki prometni pravac i cijeli lučki i prometni sustav Hrvatske. Imamo prvi brod ‘maticu’ vezanu na novi, održivi ‘zeleni’ i tehnološki najnapredniji kontejnerski terminal u ovom dijelu Europe. Kada zbrojimo sve investicije u terminal i prometnu infrastrukturu, što privatnog, što javnog karaktera, dakle od cesta do željezničkog sučelja u luci i oko nje, dolazimo do brojke od oko 600 milijuna eura ulaganja vezanog za Rijeka Gateway. Tu je naravno investicija u izgradnju 400 metara obale financirana zajmom Svjetske banke, izgradnja spojne ceste DC 403, interne lučke ceste, novog intermodalnog terminala i željezničkog sučelja za novi terminal i na kraju, investicija koncesionara u uređenje zaobalja i terminalsku opremu; od STS dizalica, skladišnih i portalnih dizalica za prekrcaj vagona do druge, razne opreme. Tu je i koncesionar koji investira 380 milijuna eura u naš lučki sustav, koji je otvorio nova radna mjesta i zaposlio 250 mladih stručnih ljudi do sada i koji riječkoj luci i cijelom prometnom sustavu Hrvatske donosi lidersku poziciju u sjevernom Jadranu i široj regiji”, kazao je tom prilikom Denis Vukorepa, ravnatelj Lučke uprave Rijeka.
Iz Rijeka Gatewaya kažu da je ovako uređen terminal više od puke infrastrukture. “Ponosni smo na naših 250 zaposlenika, a uskoro ćemo ih imati 300. U ovoj operativnoj fazi sve ono što smo izgradili, od infrastrukture do tima, svakodnevno funkcionira na najvišoj razini operativne izvrsnosti kakvu očekuju naši kupci. Uvjeren sam da Rijeka Gateway može biti jedan od najboljih terminala u ovom dijelu svijeta”, rekao je Peter Corfitsen, glavni direktor Rijeka Gatewaya.
Gospodarski rast cijele regije
Rijeka je terminalom Rijeka Gateway postala ključan terminal na jednoj od najvažnijih svjetskih brodskih ruta. Očekuje se da će redoviti dolasci brodova osnažiti povezanost Hrvatske s globalnim lancima opskrbe i pridonijeti gospodarskom rastu cijele regije.
U Rijeka Gatewayu imaju u planu za 60 posto prometa vezanog za terminal koristiti željezničku prugu pa s vremenom taj udio i povećavati. Soga je Rijeka Gateway i generator ubrzane modernizacije željezničke infrastrukture, posebno gradnje nizinske pruge koja će Rijeku spojiti s EU.