Mlade, tehnološke i brzorastuće kompanije karakterizira brzo donošenje odluka, dok je u velikim korporacijama taj proces ipak mnogo sporiji, navode razlike u korporativnom upravljanju Ivan Bešlić, suosnivač i direktor strategije tvrtke Sofa IT, iza koje stoji svjetski poznata aplikacija Sofascore, te Ivan Paić, član Uprave Končara, najveće domaće tehnološke kompanije. Ipak, sličnosti u upravljanju postoje.
U konačnici, i veliki i mali, kaže Paić, nose se s istim izazovima, a to je kako zadovoljiti potrebe zaposlenika, koje se ne odnose samo na materijalna prava, već i na ostvarivanja njihovih ambicija, poručuje član Uprave Končara s panela “Što lideri mogu naučiti jedni od drugih” konferencije Change Makers. Ipak, napominje, ono što ih razlikuje je efikasnost u vođenju sustava i brzini promjena.
Brend i kultura otpornosti
Te promjene Sofa IT, kompanija koja je osnovana 2012., zbog velikog i brzog rasta, već osjeća. “Donošenje odluka usporava s rastom”, ističe Bešlić, dodajući da su i sami ove godine proveli određene organizacijske promjene imenujući dugogodišnju kolegicu predsjednicom Uprave. “Razvijamo model upravljanja koji će omogućiti funkcioniranje kompanije bez mene i partnera Zlatka Hrkaća”, kaže Bešlić, ističući da su oni sada više posvećeni istraživanju novih stvari, dok se uprava bavi dnevnim operativnim poslovima.
Napominje i da će za dugoročan opstanak na tržištu najvažnije biti izgraditi brend. Pomoću umjetne inteligencije, naime, uskoro će biti vrlo jednostavno, posebno u tehnološkom sektoru, razviti repliku biznisa. Samim time konkurencija će biti sve snažnija. “U takvim okolnostima ključ uspjeha bit će u izgradnji brenda”, kaže Bešlić, ističući da Sofascore trenutačno intenzivno radi upravo na tome. U stvaranju brenda tako, između ostalog, surađuju i s američkom televizijom CBS.
Končar je svoj brend odavno izgradio, a trenutačno zbog poslovnih rezultata uživaju nikada bolji status na tržištu. O tome svjedoči i činjenica da na jedno otvoreno radno mjesto dobiju stotinjak prijava, otkriva Paić. Lani su prvi put, primjerice, premašili milijardu eura prihoda.

Ključ uspjeha Končara je u izgradnji kulture otpornosti. “Onog trenutka kada pomisliš da si uspješan to prestaješ biti jer ulaziš u komfornu zonu koja može biti vrlo opasna za daljnji rast”, ističe Paić, dodajući da izgradnja kulture otpornosti podrazumijeva njegovanje inženjerskog duha, znanja, poticanje učenja i ulaganje u nove tehnologije.
Uz proizvode koje trenutačno nude u području elektroenergetike i transporta (tračnička vozila) Končar će biti fokusiran na razvoj novih proizvoda i rješenja u području solid-state transformatora, zelenog vodika, podatkovnih centara za AI, kvantnu kibernetičku sigurnost. “Ako ostanemo samo na onome što imamo u svom portfoliju, konkurencija će nas pojesti”, ističe član Uprave tvrtke koja trenutačno zapošljava više od 5500 ljudi.
Za rast i razvoj, dakle, nije dovoljan samo brend, već kontinuirano ulaganje u razvoj i širenje. Po tom pitanju obje tvrtke imaju vrlo ambiciozne planove. Kako su najavili Bešlić i Paić, plan im je izaći na tržište SAD-a.
Ambiciozni planovi
“U SAD se želimo širiti vlastitim novcem, no troškovi su na tom tržištu pet puta viši nego u ostatku svijeta. Zbog cilja koji smo si postavili možda ćemo jednoga dana morati prodati manji dio kompanije ili ići prema strateškom partnerstvu”, poručuje Bešlić, naglašavajući da nemaju namjeru prodati kompaniju. Paić, s druge strane, kaže da je ambicija Končara biti u srcu energetske budućnosti ne samo EU-a nego i SAD-a u kojem imaju velike planove. Velika podrška na tom putu trebali bi im biti vlasnici.
Trenutačnom vlasničkom strukturom Paić je zadovoljan. “Vlasništvo je dobro pogođeno. No, za dugoročan i snažniji iskorak te jačanje poslovnih rezultata brzo ćemo morati početi razmišljati o tome koja je nova vlasnička struktura koja bi možda bila kvalitetnija za ostvarivanje naših ambicija”, poručuje Paić dodajući da na najvišoj državnoj razini Končar ostvaruje važan fokus. “Ponekad bi, doduše, bilo dobro da nam se daje više pozornosti te viša razina prioriteta da bismo još bolje mogli iskoristiti svoju poziciju”, ističe.