Kako inspirirati tim, zadržati najbolje ljude i motivirati zaposlenike, bile su teme o kojima su se mogli čuti brojni pametni savjeti na konferenciji Change Makers u organizaciji Poslovnog dnevnika na predavanju dvoje iskusnih lidera koji su govorili o izazovima modernog menadžmenta. Ana Josipović, direktorica People & Culture odjela u Metrou Hrvatska, u svom izlaganju “Lider koji pokreće – kako inspirirati, zadržati i osnažiti tim” otkrila je kako transformacijsko vodstvo može oblikovati organizaciju budućnosti te što u praksi znači osnaženo vodstvo (empowering leadership).
Josipović je kazala kako se u svojoj karijeri susrela s raznim transformacijama i tvrdi: “Najvažnije nije ono što ste rekli, nego kako ste to rekli i kako su se ljudi u tom trenutku osjećali.’’ Istaknula je da živimo u vremenu kada zaposlenicima nije dovoljno samo postaviti ciljeve i onda da te ciljeve pratimo po kvartalnom periodu, danas je zaposlenicima bitno da im se pruži osjećaj sigurnosti i inspiracije.
Rasti i razvijati se
“Lider više nije samo osoba koja upravlja timom, daje mu zadatke i prati rezultate, nego je to osoba koja osigurava okruženje u kojem zaposlenici mogu rasti, razvijati se, učiti i postati najbolja verzija sebe’’, rekla je Josipović i dodala: “Funkcija lidera je da osnažuje tim i pruža ljudima mogućnosti za daljnji rast i razvoj.” Napomenula je da vizionarski lideri nisu oni koji imaju apsolutno sve savršeno posloženo u nekakvoj strategiji i čvrsto se drže planova, već vizionari koji su upravo u svojoj viziji autentični i posebni.

“Ne treba biti savršen ili bezgrešan, to nije razlog što ljudi nekoga slijede, razlog je kad vide da kao dobri lideri ono što pričamo, to i živimo’’, naglasila je Josipović. Tijekom svog predavanja istaknula je kako osnaženi lideri grade kulturu u kojoj zaposlenici imaju slobodu i odgovornost predlagati rješenja, vjeruju u sposobnosti svojih timova umjesto da kontroliraju svaki korak i stvaraju okruženje koje prihvaća pogreške kao prilike za učenje.
Odmah nakon nje, Saša Krajinović, član Uprave i COO Jadranka turizma, održao je predavanje “Upravljanje timovima u doba velike fluktuacije”. Krajinović je rekao kako živimo u vremenima kada gotovo sve sektore spaja problem fluktuacije kadrova, a posebno je istaknuo da je to jedan od najvećih izazova u hotelijerskom sektoru. “Hrvatski turizam i hotelijerstvo posljednjih godina bilježe rast, ali taj rast dolazi uz svoju cijenu te je sve teže pronaći i zadržati ljude. Svi znamo da gosti ne pamte samo luksuz naših objekata, nego i osmijeh, energiju i posvećenost naših timova. Upravo zato nije pitanje kako zaposliti, već kako izgraditi kulturu u kojoj ljudi žele ostati i raditi’’, rekao je Krajinović.
Kao ključni izazov hrvatskog turizma Krajinović je izdvojio veliku sezonalnost. U srcu ljeta velika je potreba za radnicima pa je tako u srpnju ove godine izdano 41.465 radnih dozvola u ugostiteljstvu i turizmu, većinski su to bili radnici iz Bosne i Hercegovine, Nepala i Srbije, ali i iz drugih zemalja. Slika ugostiteljstva jako se promijenila, nekada je fokus bio na lokalnoj radnoj snazi, s malim brojem edukacija i znanjem koje se većinski prenosilo usmeno, kao i sa sezonskim radnicima koji su se često vraćali na isto radno mjesto iz sezone u sezonu. No, danas, naglasio je Krajinović tijekom svog predavanja, sektor ovisi o stranim radnicima, provodi se intenzivan “onboarding” i trening zbog brze smjene radnika, a sezonski radnici često mijenjaju poslodavca.
Konkretni savjeti
“Ako gledamo naš bazen u Hrvatskoj, to je bazen koji je presušio. Dolazimo tako do našega najvećeg problema – fluktuacije’’, izjavio je Krajinović. Ispred svoje kompanije, Krajinović je naglasio kako se uloženo u ljude vraća kroz rezultate, reputaciju i održivi rast, a kao konkretne savjete predložio je: mapirati menadžment funkcije i zaposlenika, stvoriti pozitivnu radnu atomosferu od vrha prema dolje, stvoriti prostor za napredovanje radnika kroz znanje, poticaje i primanja te tako osigurati kvalitetu usluge i zadovoljne goste.