Philip Morris International (PMI) jedina je duhanska kompanija koja se javno obvezala postupno zamijeniti cigarete znanstveno potvrđenim alternativama koje su, iako ne bez rizika, manje štetne od nastavka pušenja, poput uređaja za grijanje duhana, e-cigareta i nikotinskih vrećica.
U razvoj i validaciju bezdimnih proizvoda PMI je od 2008. uložio više od 14 milijardi dolara i taj je segment 2024. dosegnuo oko 40 % njihovih ukupnih prihoda. Čak 1.500 znanstvenika, inženjera i tehničara u istraživačkim centrima u Švicarskoj i Singapuru, više od 540 objavljenih radova, 4.250 patenata, 97 tržišta – tako u brojkama izgleda PMI-ova inicijativa kojoj je cilj da do 2030. bezdimni proizvodi čine više od dvije trećine prihoda.
Hrvatska perspektiva
Hrvatska u toj viziji ima važno mjesto zahvaljujući PMZ-u, koji ove godine obilježava 20 godina rada u Hrvatskoj, a čiji zaposlenici itekako prepoznaju vrijednost rada u kompaniji koja potiče na inovacije i ima viziju budućnosti bez dima.
“Odlučiti preokrenuti vrlo uhodan, uspješan i profitabilan biznis u nešto nepoznato i novo na prvu zvuči nevjerojatno. Viziju budućnosti bez dima smatram prije svega hrabrošću, ali i izazovom, jer trebalo je graditi novi biznis na novim proizvodima, o kojima se nije mnogo znalo. Velika je to promjena izvana, no još veća iznutra jer potpuno promijeniti viziju budućnosti, ujedno znači i potpuno promijeniti način razmišljanja, rada i općenito mindseta zaposlenika. Nije lako mijenjati sebe i sve ono na što si do tada navikao, a prirodno je i da se u svima nama javi strah od nepoznatog. No, kada vjeruješ da si dio promjene koja ide u ispravnom smjeru, lakše je pronaći motivaciju da daš svoj maksimalni doprinos”, kaže Dijana Najjar Raškaj, rukovoditeljica komunikacija u PMZ-u.

U PMZ-u je počela raditi kao pripravnica, potom je otišla iz tvrtke, da bi se nakon pet godina vratila i iz prve ruke svjedočila velikoj promjeni. Iako se vratila u isti odjel, dočekala ju je, kaže, potpuno nova kompanija – usmjerena na dijalog i napredak kroz inovacije.
“Svaka ta promjena tjera da testiraš i sam sebe i svoje mogućnosti, a s profesionalne, ali i osobne strane, privilegij je raditi u kompaniji koja vjeruje da prave promjene počinju iznutra i da se duhanska industrija može mijenjati upravo iz sebe same”, kaže Dijana Najjar Raškaj.
Prijelaz iz tradicionalnog poslovanja zahtijevao je i promjenu u pristupu podacima i analitici te korisnicima. Danijal Morankić, rukovoditelj odjela komercijalne inteligencije kaže kako, osim fokusa na proizvod, distribuciju i procese, uspješnost poslovanja promatraju i kroz oči korisnika, što traži stalnu edukaciju njihovih podatkovnih inženjera i analitičara te veću i agilniju suradnju među stručnjacima različitih profila unutar kompanije.
“Kroz brojne izravne dodirne točke s potrošačima imamo priliku bolje razumjeti njihove potrebe i korisničko iskustvo. To nam omogućuje kvalitetne analize i donošenje informiranih odluka o proizvodima i aktivnostima koje oblikuju iskustvo korisnika”, kaže Danijal Morankić te dodaje koliko je i sam morao učiti, mijenjati se i razvijati neke nove vještine kako bi se prilagodio promjenama.
Tomislav Starčević, rukovoditelj komercijalnog planiranja, smatra kako je teško planirati što će se sve promijeniti u idućih 20 godina, no jedno je sigurno – PMZ će ulagati maksimalne napore kako bi svi punoljetni pušači, koji bi nastavili pušiti, prešli na manje štetne bezdimne alternative.

“Radim u ovoj kompaniji više od osam godina i svakodnevno svjedočim koliko je snažna naša posvećenost viziji budućnosti bez dima. Tržište u kojem poslujemo iznimno je dinamično – novi proizvodi pojavljuju se gotovo svakodnevno, a potrebe potrošača postaju sve sofisticiranije. Upravo zato naš portfelj bezdimnih proizvoda i inovacije postaju sve kompleksnije, što izravno utječe na način planiranja svih naših aktivnosti”, kaže Tomislav Starčević, napominjući kako su agilnost, spremnost na promjene i učenje iz vlastitih pogrešaka ključni elementi njihovog pristupa. Ono što se nikada ne mijenja su visoki standardi – bilo da je riječ o kvaliteti proizvoda, izvedbi na terenu ili odnosu s partnerima. I naravno, njihova vizija – budućnost bez dima.
“Svjesni smo da uspjeh ne dolazi samo iz dobrih planova, već iz toga kako se ljudi osjećaju dok ih ostvaruju. Zato aktivno radimo na očuvanju ravnoteže, podršci i dobrobiti zaposlenika, jer vjerujemo da je to temelj održivog rasta i istinske transformacije prema budućnosti bez dima”, kaže Starčević koji je i sam, kroz rad u PMZ-u i podršku mentora, naučio da su povjerenje u tim, otvorena komunikacija i briga o ljudima temelj dobrog planiranja i odlučivanja.
Digitalna transformacija
Kad je počinjao raditi u PMZ-u prije sedam i pol godina, reakcije ljudi bile su, kaže Tomislav Škarica, rukovoditelj digitalnog odjela i e-prodaje, bitno drugačije nego danas – od “vi prodajete cigarete” do “vi nudite nove proizvode koji zamjenjuju cigarete”. Danas su ljudi uglavnom znatiželjni saznati kako je to raditi u kompaniji koja je napravila tako velik zaokret.
“Okosnica poslovanja PMI-ja su inovacije. Bez obzira radi li se o AI tehnologijama, aplikacijama ili nečem trećem, prije nego rješenja dođu do korisnika, prolaze brojne kontrole i testiranja, a u središtu je uvijek čovjek koji osigurava odgovornu primjenu. Sigurnost i zaštita privatnosti ugrađeni su u sva rješenja, uključujući zaštitu maloljetnika”, kaže Tomislav Škarica.
Na početku su se, dodaje, u poslovanju koristila bazična digitalna rješenja, a danas postoji integrirano omnichannel iskustvo. U budućnosti očekuje daljnje napredovanje i automatizaciju, ali uz jasna pravila i zaštitu privatnosti, što će digitalne usluge učiniti gotovo “nevidljivima” i korisničko iskustvo jednostavnijim i prirodnijim.
S fokusom na manje štetne proizvode i snažnim ulaganjem u znanost, PMI nastavlja svoj put prema budućnosti bez dima. Hrvatska u toj priči ima važno mjesto kroz Philip Morris Zagreb, koja već 20 godina, sa svim svojim zaposlenicima, doprinosi globalnim promjenama.

* Sadržaj omogućio Philip Morris Zagreb