Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Poslovni vikend
moda & biznis

Giorgio, kralj mode: Kraj jedne ere i početak nove potrage za bezvremenskim vintage Armanijem

Za javnost i modnu industriju ovo je, kako mnogi kažu, kraj jedne ere – i početak nove potrage za bezvremenskim, vintage Armanijem.

Autor: Nađa Irena Fišić
17. rujan 2025. u 06:00
Foto: Reuters

Otišao je jedan od najvećih. Velikan modne scene i onaj koji je jednako poštovao žene i muškarce, vizionar i gospodin – Giorgio Armani.

U svijetu mode malo je imena koja su postala sinonim za eleganciju, profinjenost i bezvremenski stil. Giorgio Armani, čovjek koji je uveo pojam minimalističke ljepote na modnu pistu i u svakodnevni život, preminuo je 4. rujna 2025. u Milanu u 91. godini života. Odlazak tog modnog titana ostavlja prazninu koju je teško zamisliti – Armani nije bio samo dizajner, bio je arhitekt stila, vizionar i ikona cijeloga jednog doba. U samo nekoliko sati nakon objave vijesti, internetske platforme za second-hand luksuznu modu zabilježile su skok potražnje bez presedana. Na Vintedu su pretrage s pojmom “Armani” skočile gotovo tri puta, dok je američka platforma The RealReal prijavila rast od čak 212 posto. Na Vestiaire Collectivu odmah su se pojavili rariteti poput crnog svilenog sakoa iz 90-ih (245 funti) i kožne jakne s krznom kunića iz 2002. (571 funti).

“Odijela iz 80-ih sa širokim nogavicama prije nekoliko godina nitko nije želio kupiti. Danas su traženija nego ikad – ali ih je gotovo nemoguće naći”, izjavio je pariški trgovac luksuznom muškom odjećom Ammar Boulai. “Armani je proizvodio puno i imao brojne podbrendove pa vjerujem da će mnogi sada početi otvarati svoje ormare.”

Dok modni svijet traži njegove komade, Italija se oprašta od “Re Giorgia” ili “Kralja Giorgia”. U crkvi San Martino u Rivalti, nedaleko od Piacenze, održana je privatna ceremonija. Armani će počivati u obiteljskoj kapelici uz roditelje i brata, a diljem svijeta trgovine Armani zatvorile su se na nekoliko sati u znak poštovanja.

“Oprostili smo se u krugu obitelji i nastavit ćemo dalje onako kako bi on htio. Sve je spremno da ga se pamti kroz modu”, izjavio je njegov dugogodišnji partner Pantaleo Dell’Orco.

Hollywoodske zvijezde, sportske legende i politički lideri redali su se s porukama tuge, dok su Talijani čekali u redovima kako bi mu odali počast.

Jednostavna elegancija

Giorgio Armani, poznat kao kralj jednostavne elegancije, gradio je svoje carstvo više od 50 godina – od visoke mode i interijera do popularne linije Emporio Armani. Do posljednjih dana radio je na retrospektivnoj izložbi i pripremama za reviju na Milanskom tjednu mode, kojom je trebao obilježiti pola stoljeća postojanja kuće Armani.

Za javnost i modnu industriju ovo je, kako mnogi kažu, kraj jedne ere – i početak nove potrage za bezvremenskim, vintage Armanijem.

Rođen 1934. u Piacenzi, u obitelji skromnih prilika, Giorgio je djetinjstvo proveo u sjeni Drugog svjetskog rata. Sanjao je o karijeri liječnika i čak upisao medicinu na Sveučilištu u Milanu, no sudbina ga je odvela drugim putem – ravno u srce modne prijestolnice. Nakon vojnog roka u Veroni, gdje je otkrio čaroliju kazališta i spektakla, odlučio je odbaciti bijeli mantil i zakoračiti u svijet tkanina, boja i krojeva. Prvi posao bio mu je – izlog La Rinascentea u Milanu. Ispod reflektora trgovačkog centra rodila se njegova vještina, ali i vizija. Njegov zvjezdani uspon počeo je suradnjom s modnom kućom Cerruti 1881., a ključni trenutak došao je 1975. kada je sa svojim tadašnjim životnim i poslovnim partnerom Sergiom Galeottijem osnovao Giorgio Armani S.p.A.

Brzo je promijenio vokabular i muške i ženske odjeće: uključio je i prilagodio tekstil tradicionalno rezerviran za muško krojenje za svoje ženske kolekcije, a istodobno je omekšao tkanine i siluete svoje muške odjeće. Žene su djelovale jače, neovisnije, otpornije i spremne za radno mjesto 1980-ih, dok je Armanijev muškarac bio manje agresivan, a umjesto toga, privlačan i glamurozan.

Od tada, moda više nikada nije bila ista. Armani je redefinirao kako izgledaju muška i ženska odijela – učinio ih je laganijima, fluidnijima, oslobođenima krutih formi. Njegovi sakoi i odijela postali su sinonim moći, ali i senzualnosti. Nije slučajno da ga je svijet prozvao “majstorom power suita”. Richard Gere u filmu Američki žigolo odjenuo je cijeli ormar Armanijevih kreacija, a od tog trenutka Armani je postao kralj crvenih tepiha.

Iako su njegove kreacije i prije krasile crvene tepihe – Diane Keaton nosila je Armanija još 1978. na dodjeli Oscara – pravi zaokret dogodio se 1990. godine. Te je večeri na Oscarima Armani obukao Jodie Foster, Jessicu Lange, Michelle Pfeiffer, Juliju Roberts i Jessicu Tandy – pokazavši cijelom svijetu raskoš svog dizajnerskog raspona: od Fosterina elegantnog odijela, preko jednostavne, ali zavodljive haljine Julie Roberts pa sve do strukturiranog sakoa s perlicama koji je nosila Tandy.

Prvi izbor slavnih

Od tada pa do danas Armanijev bezvremenski glamur ostao je prvi izbor slavnih, od najvećih dodjela nagrada do filmskih festivala diljem svijeta. Njegove haljine od “tekućeg satena” postale su zaštitni znak i nosile su ih Hunter Schafer, Carey Mulligan i Demi Moore. Ni blještavilo mu nije bilo strano – Margot Robbie zablistala je u njegovoj šljokičastoj haljini na Zlatnim globusima, a Lupita Nyong’o u sličnoj kreaciji na Oscarima. Elle Fanning je pak ove godine na crvenom tepihu Cannesa očarala u njegovoj svijetloplavoj cvjetnoj haljini s perlicama.

No, Armani se nije bojao ni rizika. Juliju Roberts je 1990. za Zlatne globuse odjenuo u predimenzionirano sivo odijelo, Lady Gagu 2010. na Grammyjima u skulpturalnu, ukrašenu haljinu, a Gwyneth Paltrow na premijeri “Shakespeare in Love” 1998. u prozirnu, lavandinu čipku. Zbog njegovih se kreacija crveni tepih pretvorio u modnu pistu, a Giorgio Armani postao sinonim elegancije i hrabrosti u jednom.

Bio je poznat po strogoj životnoj disciplini – vegetarijanac, nikada nije pio alkohol, uvijek odjeven u crno. Njegov minimalizam nije bio poza, već način života. I nije bio samo sinonim elegancije, već i pionir koji se usudio rušiti modne norme.

Pionirski pothvati

Još 2006. godine postao je prvi dizajner koji je zabranio sudjelovanje premršavih manekenki – “size zero” modela na svojim revijama. Njegov stav bio je jasan: modna pista treba promovirati zdrav izgled i žene normalne tjelesne građe. Čvrsto se usprotivio anoreksiji te je pokušao okupiti kolege dizajnere oko zajedničkog dogovora da neće angažirati manekenke s indeksom tjelesne mase manjim od 18. Povod toj odluci bila je tragična smrt 22-godišnje urugvajske manekenke Luisel Ramos, koja je nakon tromjesečnog izgladnjivanja preminula neposredno nakon izlaska na pistu.

No, Armani je bio i vizionar koji je uvijek gledao korak ispred drugih. Godinu dana kasnije, 2007., opet je napravio iskorak – postao je prvi dizajner koji je svoju kolekciju prikazao uživo putem interneta.

Danas je “live stream” modnih revija nešto sasvim uobičajeno, no tada se taj potez smatrao prevelikim rizikom. Kritičari su tvrdili da bi se njegovi modeli mogli odmah kopirati, ali Armani, svjestan da su njegove kreacije ionako stalno bile predmet imitacija, odlučio je riskirati i – još jednom pokazao da zna osluškivati duh vremena.

Prema Forbesu, Giorgio Armani imao je imovinu vrijednu 12,1 milijardu dolara. Temelj njegova bogatstva leži u modnom carstvu Giorgio Armani, koje je osnovao 1975. godine. Sve do smrti bio je i izvršni direktor i jedini vlasnik kompanije. Armani je proširio svoj biznis i izvan mode – ulagao je u glazbu, sport i luksuzne talijanske hotele. Bio je vlasnik talijanskoga košarkaškog kluba Olimpia Milano, posjedovao je luksuzne hotele, nekretnine, jahtu… Armani Group, koja obuhvaća brendove Giorgio Armani, Emporio Armani i A|X Exchange, 2024. godine ostvarila je prihod od 2,3 milijarde dolara.

Još 2006. postao je prvi dizajner koji je zabranio sudjelovanje premršavih, ‘size zero’ modela na svojim revijama. Njegov stav bio je jasan: modna pista treba promovirati zdrav izgled i žene normalne tjelesne građe

Armani nije imao djece, ali je imao sestru, nećake i dugogodišnjeg partnera. Bio je vrlo škrt na riječima o svom privatnom životu, ali je svojedobno izjavio: “U životu sam imao žene, aponekad i muškarce… Za ovakav posao treba imati slobodan um. Često nemaš vremena brinuti se o drugima.”

Neposredno prije smrti, u razgovoru za Financial Times, Armani je predstavio plan nasljedstva svog poslovnog carstva.

“Moj plan za nasljedstvo uključuje postupni prijenos odgovornosti na one najbliže meni… poput Lea Dell’Orca, članova moje obitelji i cijeloga radnog tima”, rekao je. Taj intervju uslijedio je nakon što je Armani prvi put u lipnju propustio reviju brenda na Milanskome tjednu muške mode. Uslijedio je njegov oglas u novinama u kojem je zahvalio javnosti na podršci te priznao kako mu nije bilo lako da ne čuje pljesak uživo.

Armani je naglasio da želi da prijelaz bude “organski” i “bez trenutka prekida”. Budući da nije imao nasljednika, dugo se spekuliralo o budućnosti njegova imperija. Još 2016. održao je sastanak na kojemu je postavio nove statute za grupu i definirao principe koji će oblikovati budućnost kompanije. Ključni nasljednici uključuju članove obitelji – sestru Rosannu, nećakinje Silvanu i Robertu te nećaka Andreu Armanija, koji su već bili uključeni u posao. Osim obitelji, nasljednici su i Armanijeva desna ruka i životni partner, Pantaleo Dell’Orco, te zaklada osnovana 2016. godine koja čuva naslijeđe brenda, po uzoru na model luksuznog proizvođača satova Rolex.

Neprocjenjiva ostavština

Dell’Orco radi s Armanijem više od četiri desetljeća i trenutačno je odgovoran za mušku modu u Armani grupi. Svi budući nasljednici dio su Upravnog odbora kompanije, a pod vodstvom Rosanne Armani već dugo aktivno sudjeluju u vođenju tvrtke. Postavke iz 2016. definiraju način imenovanja direktora te dijele kapital kompanije na šest kategorija s različitim pravima glasa i ovlastima, osiguravajući kontinuitet i očuvanje Armanijeve vizije.

Njegovo naslijeđe stoga nije samo modno – to je i lekcija o upornosti, odricanju i vjernosti vlastitoj viziji. Njegov stil – jednostavan, čist, snažan i sofisticiran – postao je univerzalni jezik elegancije. BBC je u povodu njegove smrti napisao: “Nitko od vremena Coco Chanel nije toliko promijenio način na koji se ljudi odijevaju.”

U Milanu, gradu koji je proslavio i koji je proslavio njega, 8. rujna proglašen je Danom žalosti. Na njegovu ispraćaju okupilo se 15 tisuća ljudi – svi oni koji su osjetili moć Armanijeve vizije.

Od nestrukturirane jakne koja se s lakoćom nosi do ludila na društvenim mrežama koje izazivaju crveni tepisi, Armanijev utjecaj vidljiv je u svakom kutku modne industrije i diljem svijeta. Njegovo naslijeđe osjećat će se itekako u desetljećima koja dolaze.

Giorgio Armani bio je više od krojača. Bio je pjesnik tkanine, majstor tihe revolucije koja je dokazala da stil nije trend, nego stav. Njegova priča završila je u 91. godini, ali njegova silueta – jednostavna, precizna i besprijekorna – ostat će utkana u povijest mode zauvijek.

Autor: Nađa Irena Fišić
17. rujan 2025. u 06:00
Podijeli članak —

New Report

Close