Glavni predstavnik OPS (osobno prijevozno sredstvo) skupine vozila danas je nesumnjivo električni romobil. Tijekom posljednjih godinu do dvije upravo je to prijevozno sredstvo postalo svakodnevna tema rasprava, često i prijepora, te na neki način neuralgična točka cestovnog prometa.
Istina je da ga koriste svi i svatko, neovisno o dobi i spolu, o razini (ne)educiranosti ili o mentalnoj zrelosti potrebnoj za sigurno sudjelovanje u prometu zajedno sa svim ostalim prijevoznim sredstvima i sudionicima.
Brojčani pokazatelji za prvih osam mjeseci ove godine jasno ukazuju na porast prometnih nesreća u kojima sudjeluju električni romobili: u usporedbi s istim razdobljem prošle godine broj nesreća povećan je za 61,8% (466 naspram 288). Broj smrtno stradalih u navedenom razdoblju identičan je prošlogodišnjem, odnosno dvije osobe su smrtno stradale ove i prošle godine. Međutim, svi ostali pokazatelji bilježe rast – teško ozlijeđenih više je za 48,4%, a lakše ozlijeđenih za čak 70,3%. Udjel ovih nesreća i stradavanja u ukupnom broju prometnih događaja u prosjeku je veći za 50%. S obzirom na navedene podatke, u nastavku donosimo pregled zakonske regulative koja se odnosi na osobna prijevozna sredstva. Ona bi trebala biti poznata svakoj osobi koja se njima planira koristiti ili, primjerice, nekome ih pokloniti – što se nerijetko događa prilikom sakramenata poput Krizme, i to često osobama koje su još premlade za njihovu sigurnu uporabu.
Zakonodavni okvir
Zakon o sigurnosti prometa na cestama definira osobna prijevozna sredstva kao zasebnu kategoriju vozila, u koju spadaju i električni romobili. Propisana su sva pravila koja se odnose na njihove vozače, uz poseban naglasak na dobnu granicu i propise kojih se moraju pridržavati.
»Osobno prijevozno sredstvo« je vozilo koje nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, koje nema sjedeće mjesto, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm3 ili čija trajna snaga elektromotora ne prelazi 0,6 kW, a najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h. U ovu skupinu spadaju primjerice vozila koja se mogu sama uravnotežiti (monocikli s motornim ili električnim pogonom, romobili s motornim ili električnim pogonom i sl.).
Preporuke
Tolerancija i poštivanje propisa – najvažniji element sigurnosti u prometu jest međusobna tolerancija svih sudionika, uz dosljedno poštivanje prometnih pravila. Vozači OPS-a trebaju nositi kacigu, ne prevoziti putnike, poštovati prometne znakove te paziti na pješake, posebno djecu i starije osobe.
Apel roditeljima i odraslima – djeci mlađoj od 14 godina ne treba kupovati električne romobile. Onima koji ih već smiju voziti nužno je objasniti osnovna prometna pravila, s naglaskom na prelazak pješačkog prijelaza, prednost prolaska na križanjima i vožnju nogostupom.
Tehnička ograničenja – vozila snažnija od 0,6 kW i brža od 25 km/h ne smiju sudjelovati u prometu na cesti.
Poštivanje zakonskih propisa i prometnih pravila, uz stalnu edukaciju, ključni su koraci u smanjenju broja nesreća i povećanju sigurnosti svih sudionika u prometu.