Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Poslovni vikend
Habemus Papam

Lav XIV. želi nastaviti putem socijalne osjetljivosti i angažmana u svijetu punom nejednakosti, migracija, klimatskih kriza…

Lav XIII. odbacio je socijalizam, tvrdeći da je ukidanje privatnog vlasništva dodatna prijetnja radničkoj slobodi, obitelji…

Autor: Romano Bolković
18. svibanj 2025. u 09:30
Kada je novi poglavar Katoličke crkve izašao na balkon bazilike sv. Petra i objavio da je uzeo ime Lav XIV., mnogi su odmah prepoznali snažnu simboliku tog izbora/Francesco Sforza

Kada je novi poglavar Katoličke crkve izašao na balkon bazilike sv. Petra i objavio da je uzeo ime Lav XIV., mnogi su odmah prepoznali snažnu simboliku tog izbora. Ime koje priziva figuru Lava XIII., pape koji je krajem 19. stoljeća otvorio Crkvu prema izazovima industrijskog društva, nije slučajno. Papa Lav XIV. time je jasno poručio da želi nastaviti putem socijalne osjetljivosti i angažmana u svijetu punom nejednakosti, migracija, klimatskih kriza i nove industrijske revolucije, ali i novog tehnološkog razdora.

Lav XIII., poznat kao “papa radnika”, ušao je u povijest kao autor enciklike Rerum novarum (1891.), koja je postavila temelje modernog socijalnog nauka Crkve. Njegov nasljednik, Lav XIV., preuzima to naslijeđe ne samo gestom, već i sadržajem – odmah u prvim obraćanjima stavlja u središte pitanja pravednosti, dostojanstva rada, siromaštva i potrebe za globalnom solidarnošću.

Rerum novarum

U nastavku ćemo analizirati zašto je upravo Lav XIII. poslužio kao uzor i nadahnuće, što simbolizira taj povijesni kontinuitet te kako je socijalni nauk Crkve nastao, razvijao se i koje poruke nosi danas, u vremenu kada se društveni izazovi ponovno nalaze na rubu vjerskog, političkog i moralnog diskursa.

Objavljena 15. svibnja 1891. godine nalogom pape Lava XIII., enciklika Rerum novarum prvi je sustavni dokument Katoličke crkve koji se izravno bavi socijalnim pitanjima nastalim u kontekstu industrijske revolucije. Nazvana po početnim riječima “O novim stvarima”, enciklika odgovara na duboke društvene promjene koje su obilježile 19. stoljeće: porast siromaštva među radnicima, rastuću nejednakost, napetosti između rada i kapitala te širenje socijalističkih ideja koje su prijetile ukidanjem privatnog vlasništva i razaranjem društvene strukture.

Ivan Pavao II. upozoravao je da pobjeda nad komunizmom ne smije dovesti do nekritičkog prihvaćanja zapadnog potrošačkog modela.

Lav XIII. odlučno odbacuje socijalizam, tvrdeći da ukidanje privatnog vlasništva nije rješenje, već dodatna prijetnja radničkoj slobodi, obitelji i društvenom poretku. S druge strane, enciklika oštro kritizira i neobuzdani liberalni kapitalizam koji radnika svodi na sredstvo profita, zanemarujući njegovo dostojanstvo. Papa poziva na pravednost, solidarnost i međusobno poštovanje između društvenih staleža.

Središnje teze Rerum novaruma uključuju pravo na privatno vlasništvo, dužnost poslodavaca da radnicima osiguraju poštenu plaću i humane uvjete rada, kao i pravo radnika na udruživanje i sindikalno organiziranje. Enciklika poziva na zaštitu obitelji, odmor u dane blagdana i ulogu države u očuvanju općeg dobra, posebno u zaštiti najslabijih.

Crkva u dokumentu ne zauzima stranu u klasnom sukobu, već nudi treći put utemeljen na evanđeoskim načelima – put moralne obnove, socijalne odgovornosti i kršćanskog bratstva. Time Rerum novarum ne samo da postavlja temelje katoličkog socijalnog nauka, već utvrđuje Crkvu kao relevantnog sugovornika u pitanjima pravde, rada i društvenog uređenja.

Crkva zagovara kršćansko bratstvo, dijeljenje viška bogatstva s potrebnima i moralnu obnovu društva, uz osnivanje dobrotvornih ustanova za pomoć radnicima. Država ima dužnost štititi opće dobro, posebno prava siromašnih radnika, osiguravajući privatno vlasništvo, sprječavajući štrajkove uklanjanjem uzroka sukoba, jamčeći dostojanstvenu plaću i sigurne uvjete rada, uključujući odmor na blagdane, bez pretjeranog uplaranja u obitelj ili udruženja.

Enciklika podržava osnivanje radničkih udruženja, koja su prirodno pravo te poziva na njihovo vođenje vjerom i moralom kako bi promicala pravednost, uzajamnu pomoć i ekonomsko blagostanje, prilagođeno lokalnim uvjetima. Konačno, rješenje radničkog pitanja leži u obnovi kršćanskog morala i ljubavi, koja ujedinjuje staleže, sprječava sebičnost i gradi pravedno društvo, uz suradnju Crkve, države, poslodavaca i radnika.

Papa Lav XIV. odmah u prvim obraćanjima stavlja u središte pitanja pravednosti, dostojanstva rada, siromaštva i potrebe za globalnom solidarnošću – njegova prva župa u Peruu/Sebastian Castaneda

Quadragesimo anno

Enciklika Quadragesimo anno, koju je papa Pio XI. objavio 15. svibnja 1931. godine, sljedeći je ključni dokument Katoličke crkve u razvoju njezina socijalnog nauka. Objavljena u povodu 40. obljetnice enciklike Rerum novarum pape Lava XIII., ova enciklika produbljuje i aktualizira temeljne principe postavljene u prethodnom dokumentu, prilagođavajući ih složenom kontekstu međuratnog razdoblja. Pisana u vrijeme globalne ekonomske krize (Velika depresija), porasta totalitarnih ideologija i sve većih društvenih napetosti, Quadragesimo anno nudi sveobuhvatan odgovor na izazove 20. stoljeća, uključujući neobuzdani kapitalizam, komunizam i fašizam te naglašava potrebu za moralnom obnovom društva.

Nakon Prvog svjetskog rata svijet se suočavao s dubokim gospodarskim, političkim i društvenim promjenama. Velika depresija iz 1929. godine produbila je siromaštvo, nezaposlenost i nejednakost, dok su se istovremeno širili ekstremni ideološki sustavi poput komunizma i fašizma. U tom ozračju Quadragesimo anno nastupa kao glas Crkve koji traži ravnotežu između krajnosti individualističkog kapitalizma i kolektivističkih ideologija. Enciklika gradi na temeljima Rerum novarum, koja je 1891. prvi put sustavno obradila pitanja radničkih prava, privatnog vlasništva i društvene pravde, ali ide dalje u analizi novih izazova, poput monopola, koncentracije ekonomske moći i dehumanizirajućih uvjeta rada.

Govoreći o središnjim načelima enciklike, istaknimo ponajprije socijalna pravdu i opće dobro: u središtu Quadragesimo anno nalazi se poziv na socijalnu pravdu kao temelj zdravog društvenog poretka. Papa Pio XI. naglašava da gospodarstvo mora služiti čovjeku, a ne obrnuto. On upozorava na opasnosti neograničenog liberalnog kapitalizma, koji vodi do eksploatacije radnika, koncentracije bogatstva u rukama nekolicine i širenja društvene nejednakosti. Tržište, prema Piju XI., ne može biti jedini regulator društvenih odnosa, jer bez moralnih i etičkih smjernica postaje izvor nepravde. Država ima ključnu ulogu u osiguravanju pravedne raspodjele dobara i zaštite najranjivijih, ali njezina intervencija mora biti uravnotežena kako ne bi ugrozila osobnu inicijativu.

Artikulacija načela supsidijarnosti jedan je od najznačajnijih doprinosa enciklike, postajući temeljni stup socijalnog nauka Crkve. Prema ovom načelu, više društvene instance (poput države) ne smiju preuzimati odgovornosti koje mogu obavljati niže razine (pojedinci, obitelji, zajednice ili udruge), već im trebaju pružati podršku samo kada je to potrebno. Subsidijarnost promiče ravnotežu između individualne slobode i kolektivne odgovornosti, sprječavajući pretjeranu centralizaciju moći. To načelo i danas ima široku primjenu u političkim i gospodarskim raspravama o ulozi države i civilnog društva.

Enciklika oštro kritizira komunizam i fašizam, dakle, totalitarne ideologije, smatrajući ih nekompatibilnima s kršćanskim vrijednostima. Komunizam se odbacuje zbog negiranja osobne slobode, privatnog vlasništva i vjerskih uvjerenja, dok se fašizam osuđuje zbog podređivanja pojedinca i društva apsolutnoj vlasti države. Pio XI. upozorava da oba sustava ugrožavaju dostojanstvo čovjeka i narušavaju prirodni društveni poredak temeljen na suradnji i solidarnosti.

Kao alternativu klasnim sukobima i ideološkim ekstremima enciklika predlaže tzv. korporativni model društva, koji podrazumijeva suradnju između radnika, poslodavaca i drugih društvenih skupina kroz profesionalne udruge ili korporacije. Taj model, inspiriran kršćanskom etikom, teži prevladavanju sukoba između rada i kapitala te promicanju zajedničkih interesa. Iako je ideja korporativizma poslije bila zloupotrebljavana u nekim autoritarnim režimima, u kontekstu enciklike ona je pokušaj uspostave pravednijega i skladnijeg društvenog poretka.

Quadragesimo anno snažno naglašava potrebu za moralnom obnovom gospodarstva i politike. Papa Pio XI. poziva na društveno uređenje koje počiva na kršćanskim vrijednostima – pravdi, solidarnosti, dostojanstvu svakog pojedinca i poštivanju Božjeg zakona. Enciklika ističe da gospodarski napredak ne smije biti odvojen od etičkih principa jer bez njih društvo upada u krizu dehumanizacije i nepravde. Posebno se naglašava važnost zaštite obitelji kao temeljne društvene jedinice, kao i prava radnika na pravednu plaću, dostojanstvene uvjete rada i mogućnost sindikalnog organiziranja.

Quadragesimo anno učvrstila je socijalni nauk Crkve kao dinamičnu misao sposobnu odgovarati na složene izazove modernog doba. Njezin naglasak na supsidijarnost, socijalnu pravdu i moralnu dimenziju gospodarstva ostao je relevantan i u kasnijim enciklikama, poput Centesimus annus Ivana Pavla II. (1991.). Enciklika je imala značajan utjecaj na katoličke pokrete, sindikate i političke stranke diljem svijeta, posebice u Europi i Latinskoj Americi, gdje su se razvijale ideje kršćanske demokracije. Iako su neke ideje, poput korporativnog modela, s vremenom izgubile na značaju ili su reinterpretirane, temeljna načela Quadragesimo anno i dalje služe kao inspiracija za promicanje pravednijeg i humanijeg društva.

Enciklika Quadragesimo anno dalekovidan je odgovor na društvene i gospodarske izazove 20. stoljeća, nudeći viziju društva temeljenog na pravdi, solidarnosti i dostojanstvu čovjeka. Kroz kritiku kapitalističkih ekscesa i totalitarnih ideologija, kao i kroz razradu načela supsidijarnosti i općeg dobra, Pio XI. učvršćuje ulogu Crkve kao moralnog vodiča u modernom svijetu. Taj dokument ostaje ključni kamen u razvoju katoličkog socijalnog nauka, s porukama koje zadržavaju univerzalnu važnost i u 21. stoljeću, potičući na promišljanje o ravnoteži između slobode, odgovornosti i zajedništva u izgradnji pravednijeg svijeta.

Lav XIII. odbacio je socijalizam, tvrdeći da je ukidanje privatnog vlasništva dodatna prijetnja radničkoj slobodi, obitelji…

Centesimus annus

Enciklika Centessimus annus, koju je papa Ivan Pavao II. objavio 1. svibnja 1991., važan je doprinos socijalnom učenju Katoličke crkve. Pisana u povodu stote obljetnice enciklike Rerum novarum pape Leona XIII., ova enciklika ne samo da slavi nasljeđe svog prethodnika, već i aktualizira učenja Crkve u svjetlu dramatičnih svjetskih promjena kraja 20. stoljeća. Ivan Pavao II. bavi se temama dostojanstva čovjeka, rada, tržišne ekonomije, solidarnosti i duhovnih izazova modernog doba, nudeći duboku analizu društvenih, ekonomskih i političkih kretanja.

Centessimus annus dolazi u trenutku velikih globalnih previranja. Raspad komunističkih režima u Istočnoj Europi, kraj Hladnog rata i ubrzana globalizacija obilježili su kraj 1980-ih i početak 1990-ih. Ti događaji stvorili su novi svjetski poredak, ali i postavili pitanja o budućnosti društva, ekonomije i duhovnih vrijednosti. Ivan Pavao II., koji je osobno svjedočio padu komunizma u svojoj rodnoj Poljskoj, koristi encikliku kako bi reflektirao o ovim promjenama, slaveći slobodu, ali i upozoravajući na opasnosti potrošačkog materijalizma i moralne praznine.

Središnja tema enciklike je dostojanstvo ljudske osobe, koje Ivan Pavao II. vidi kao temelj svakog pravednog društva. On naglašava da je rad više od ekonomske aktivnosti – to je izraz ljudske kreativnosti i sudjelovanja u Božjem stvaralačkom djelu. Kritizira sustave, bilo komunističke ili kapitalističke, koji ljude svode na puke alate proizvodnje, lišavajući ih prava i dostojanstva. Enciklika poziva na pravedne plaće, sigurne uvjete rada i poštovanje radničkih prava, nastavljajući nasljeđe Rerum novarum.

Za razliku od prijašnjih dokumenata Crkve koji su često bili skeptični prema kapitalizmu, Centessimus annus priznaje prednosti slobodne tržišne ekonomije, poput poticanja inovacija i individualne inicijative. Međutim, Ivan Pavao II. upozorava da tržište samo po sebi nije dovoljno za osiguravanje pravde. Bez etičkog okvira kapitalizam može dovesti do pohlepe, nejednakosti i marginalizacije siromašnih. On poziva na ekonomiju usmjerenu prema zajedničkom dobru, gdje profit nije jedini cilj, već i dobrobit cijele zajednice.

Enciklika slavi pad komunističkih režima, koji su gušili slobodu i negirali duhovnu dimenziju čovjeka. Ivan Pavao II. vidi taj povijesni trenutak kao potvrdu snage ljudskog duha i vjere. Ipak, upozorava da pobjeda nad komunizmom ne smije dovesti do nekritičkog prihvaćanja zapadnog potrošačkog modela. Sekularizam, koji odbacuje transcendentne vrijednosti, predstavlja novo zlo koje prijeti duhovnom zdravlju društva.

Ivan Pavao II. snažno promiče solidarnost kao ključnu vrlinu za prevladavanje društvenih nepravdi. On poziva na suradnju između naroda i država kako bi se riješili problemi poput siromaštva, gladi i ekoloških kriza. Enciklika naglašava odgovornost bogatih zemalja prema siromašnima te važnost pravedne raspodjele resursa na globalnoj razini.

Tržište ne može biti jedini regulator društvenih odnosa jer bez moralnih i etičkih smjernica postaje izvor nepravde, tvrdio je i papa Pio XI./Vatican Media

Subjekt, a ne instrument

Centessimus annus nije samo povijesni dokument, već i proročki poziv na promišljanje o budućnosti svijeta. Enciklika je imala značajan utjecaj na rasprave o etici u poslovanju, socijalnoj pravdi i ulozi vjere u javnom životu. Njezina poruka o potrebi za ravnotežom između slobode i odgovornosti i danas je relevantna, posebno u kontekstu globalnih izazova poput klimatskih promjena, ekonomske nejednakosti i tehnološkog napretka.

Enciklike Laborem exercens (1981.) i Sollicitudo rei socialis (1987.) pape Ivana Pavla II. nadovezuju se na prijašnje socijalne enciklike i produbljuju nauk Crkve o ljudskom radu i razvoju naroda u suvremenom svijetu.

Enciklika Laborem exercens usmjerena je na dostojanstvo ljudskog rada. Objavljena u povodu 90. obljetnice Rerum novarum, ova enciklika naglašava da je rad temeljno ljudsko iskustvo i sredstvo putem kojeg se osoba ostvaruje i sudjeluje u Božjem stvaralačkom djelu. Papa Ivan Pavao II. jasno ističe prvenstvo čovjeka pred kapitalom – radnik je subjekt rada, a ne puki instrument proizvodnje. Rad stoga ne smije biti podređen profitu, već treba biti usmjeren na cjeloviti razvoj čovjeka i zaštitu njegova dostojanstva.

Enciklika također ističe prava radnika, uključujući pravo na poštenu plaću, sindikalno udruživanje, sigurnost na radu i zaštitu obiteljskog života. Rad ima i duhovnu dimenziju, osobito u svjetlu Kristove muke i otkupljenja – jer čovjek radom ne samo da stječe sredstva za život, već i sudjeluje u otkupiteljskom djelu Božjem.

S druge strane, enciklika Sollicitudo rei socialis, objavljena 20 godina nakon enciklike Populorum progressio, proširuje pogled Crkve na pitanje razvoja naroda i globalne nepravde. Ivan Pavao II. upozorava da pravi razvoj nije isključivo ekonomski proces, nego integralni razvoj osobe – koji obuhvaća duhovnu, moralnu, kulturnu i društvenu dimenziju. U tom kontekstu razotkriva postojanje tzv. struktura grijeha – društvenih i ekonomskih sustava koji stvaraju i održavaju siromaštvo, nejednakosti i ovisnost među narodima.

U središtu ove enciklike nalazi se pojam solidarnosti, koju Papa opisuje kao moralnu i društvenu vrlinu nužnu za prevladavanje globalnih podjela između bogatih i siromašnih. Ističe se da mir nije moguć bez pravednog razvoja te da se pomoć nerazvijenim zemljama mora temeljiti na pravdi i međusobnom poštovanju, a ne samo na dobroj volji.

Obje enciklike povezane su dubokim uvjerenjem da čovjek i njegovo dostojanstvo moraju biti središte svakog ekonomskog, političkog i društvenog sustava. Dok Laborem exercens usmjerava pogled na pojedinca u njegovoj svakodnevnoj radnoj stvarnosti, Sollicitudo rei socialis širi perspektivu na globalne odnose, naglašavajući odgovornost bogatih naroda prema siromašnima i potrebu za istinskom međunarodnom solidarnošću.

Solidarnost, prema Ivanu Pavlu II. nije tek osjećaj suosjećanja, već čvrsta i postojana odluka za zajedničko dobro – za dobro svih i svakoga, jer smo svi odgovorni za sve. Time se socijalni nauk Crkve izdiže iznad okvira konkretnih povijesnih trenutaka i prelazi u univerzalni poziv na moralnu budnost, političku odgovornost i duhovnu obnovu svijeta.

Ne bojte se!

U tom svjetlu izbor imena Lava XIV. poprima još dublje značenje. On ne označava samo kontinuitet s Rerum novarum i njezinim naslijeđem, nego i svjesno preuzimanje uloge mosta između prošlosti i budućnosti Crkve u vremenu koje traži nove odgovore na stare nepravde. Kao što su Lav XIII., Pio XI. i Ivan Pavao II. progovorili u doba industrijalizacije, totalitarizama i globalizacije, tako Lav XIV. prepoznaje izazove digitalnog doba: automatizaciju rada, tehnološku isključenost, klimatske promjene i etičke dileme umjetne inteligencije. Njegov poziv na solidarnost, dostojanstvo i socijalnu pravednost, duboko ukorijenjen u stoljetnoj tradiciji Crkve, otvara novo poglavlje u kojem vjera, razum i djelovanje idu ruku pod ruku u službi čovjeka i čovječanstva.

Na kraju, valja posebno istaknuti povezanost Pape Lava XIV. s duhovnim naslijeđem pape milosrđa, svetog Ivana Pavla II. Predvodeći molitvu Regina caeli (Kraljice neba) na Trgu svetoga Petra Papa Lav XIV. je poručio: “Ne bojte se!”

Tijekom 26-godišnjeg pontifikata bila je to jedna od najčešće korištenih fraza svetog Ivana Pavla II. U svojoj knjizi “Prijeći prag nade” sveti Ivan Pavao II. objasnio je da je bio nadahnut Duhom Svetim kad je izgovarao te riječi: “Kad sam 22. listopada 1978. na Trgu svetog Petra rekao riječi ‘Ne bojte se!’, nisam mogao u potpunosti znati koliko će one daleko odvesti mene i cijelu Crkvu. Njihovo značenje više dolazi od Duha Svetoga, Utješitelja kojeg je Isus Krist obećao svojim učenicima, nego od čovjeka koji ih je izgovorio.”

Mislim da će eho tog nadahnuća odzvanjati cijelim pontifikatom Lava XIV.

Autor: Romano Bolković
18. svibanj 2025. u 09:30
Podijeli članak —

New Report

Close