Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Transport i logistika
Intervju: Bojan Žganec

Model koji osvaja svijet: Kako hrvatska podružnica opslužuje McDonald’s i Submarine

O izazovima u poslovanju, trendovima i drugim temama razgovarali smo s Bojanom Žganecom, izvršnim direktorom tvrtke HAVI Logistic, ogranka međunarodne logističke kompanije HAVI za Hrvatsku.

Autor: Domagoj Puljizović
06. svibanj 2025. u 20:00
Foto: pd

Lani otvoren novi distribucijski centar u Velikoj Gorici najnovija je veća investicija međunarodne logističke kompanije HAVI u našoj zemlji. Tvrtka je lani realizirala više od 12.000 dostava prema restoranima i isporučila više od 100.000 tona prehrambenih i neprehrambenih artikala u RH. Riječ je o kompaniji koja na hrvatskom tržištu posluje gotovo 30 godina, a najpoznatija je po suradnji s restoranima brze prehrane kao što su McDonalds i Submarine Burgers. O izazovima u poslovanju, trendovima i drugim temama razgovarali smo s Bojanom Žganecom, izvršnim direktorom tvrtke HAVI Logistic, ogranka međunarodne logističke kompanije HAVI za Hrvatsku.

Što smatrate ključnim trenucima i izazovima u prošloj godini?

Godinu 2024. pamtit ćemo po značajnim iskoracima u modernizaciji i optimizaciji naših operacija. Otvorili smo novi distribucijski centar koji posluje prema najvišim standardima struke. Jedni od rijetkih u Hrvatskoj koristimo napredne 4PL i 5PL modele za naše klijente koji omogućuju da planiramo, organiziramo i implementiramo logistička rješenja klijenta preuzimajući sve elemente upravljanja opskrbnim lancem iz njihovih ruku. Njihov fokus ostaje samo na kontroli, odnosno nadzoru svakoga pojedinog lanca opskrbe unutar organizacije. Novi distribucijski centar HAVI-ja optimiziran je prema temperaturnim režimima te koristi napredne tehnologije za praćenje uvjeta skladištenja u stvarnom vremenu. Primjerice, uz upotrebu različitih alata za prognoziranje, od sredine 2024. godine implementirali smo planiranje narudžbi za sve McDonald’sove restorane u Hrvatskoj, koje se provodi direktno iz HAVI-jeve kompanije u Madridu u Španjolskoj. S obzirom na činjenicu da restorani trebaju imati odgovarajuće količine i zalihe za nesmetano poslovanje, planiranje može biti značajan izazov jer uključuje više različitih parametara. Ipak, HAVI-jevi procesi uspješno zadovoljavaju i takve zahtjevne zadatke.

Koliko zaposlenih imate u Hrvatskoj?

U našoj je kompaniji ovdje u Hrvatskoj sada zaposleno 70 djelatnika. Oni su, uvijek ističem, ključ našeg poslovnog uspjeha i doista smo ponosni na tim koji gradimo, osobito u svjetlu činjenice da se naša kultura temelji na suradnji, inovativnosti i kontinuiranom učenju. U HAVI-ju vjerujemo kako je timski rad ključan za postizanje zajedničkih ciljeva pa se trudimo stvoriti radnu atmosferu u kojoj svaki zaposlenik ima priliku pridonositi, biti prepoznat i razvijati se. Njegujemo vrlo pozitivnu, inkluzivnu i poticajnu radnu okolinu u kojoj se cijene različita mišljenja i ideje, što omogućuje svakom zaposleniku da se osjeća kao važan dio tima.

70 zaposlenih

u HAVI-ju ključ su uspjeha i rasta tvrtke

Logistički sektor u RH muči nedostatak radne snage, kako privlačite nove talente?

Prepoznajemo važnost ulaganja u ljudske potencijale, stoga kontinuirano razvijamo i provodimo programe edukacije i mentorstva prilagođene potrebama svojih zaposlenika. Među značajnijim programima koje provodimo su Global Leadership Academy i HAVI Akademija Znanja, kojima je obuhvaćen profesionalni i osobni razvoj svakog zaposlenika bez obzira na njegovo radno mjesto, a tu su i mnogi stručni certificirani programi usko vezani za radno mjesto. Svi programi kreirani su u cilju osiguranja stjecanja stručnih i praktičnih vještina nužnih za profesionalni rast i postizanje izvrsnosti u logističkom sektoru. Udio mladih zaposlenika čini oko 40 posto, zbog čega je organizacija agilnija u prilagodbi novim izazovima i trendovima. Uz redovne godišnje povišice plaća te kontinuirano praćenje tržišta, HAVI ide ukorak s konkurentnim primanjima. Nismo ljude otpuštali, već konstantno zapošljavamo gotovo na svim razinama.

Kako se logističko poslovanje u Hrvatskoj razlikuje od onoga u Slovenije i na drugim tržištima u regiji?

Logističko poslovanje u Hrvatskoj ima specifičnosti koje ga razlikuju od tržišta poput Slovenije, ali i drugih tržišta u regiji, primjerice, Srbije ili BiH. U prvome redu, naša je infrastruktura u velikoj mjeri razvijena. Hrvatska, naime, ima stratešku geografsku poziciju kao pomorska zemlja s razvijenim lukama, što omogućava efikasne pomorske, ali i cestovne rute prema tržištima jugoistočne Europe. U usporedbi sa Slovenijom, ima i veću raznolikost u pogledu infrastrukture i logističkih izazova, osobito u manje razvijenim regijama. S druge strane, Slovenija kao manja zemlja ima kraće udaljenosti, što omogućava bržu i lakšu distribuciju, dok Hrvatska mora rješavati izazove povezane s većim teritorijem i boljom koordinacijom unutar različitih regija. S obzirom na specifičnosti svakog tržišta, naš pristup poslovanju u Hrvatskoj uvelike je fokusiran na optimizaciju troškova, usklađivanje s europskim standardima i održivost.

Tko su Vaši najveći klijenti?

U globalnom portfelju, uz McDonald’s kao našega najvažnijeg partnera s više od dva milijuna dostava u preko 30 zemalja i 10.000 restorana godišnje, svakodnevno pružamo usluge i ostalim vodećim svjetskim brendovima kao što su KFC, Domino’s, Starbucks te ostali slični brendovi iz spektra restorana brze usluge, poznatiji kao restorani brze hrane. U Hrvatskoj, naravno, uz McDonald’s, opslužujemo i brend Submarine Burger, koji je prepoznao vrijednost našega poslovnog modela još u ranoj fazi razvoja.

Koji će trendovi oblikovati budućnost logistike?

Jedan od ključnih trendova koji će oblikovati budućnost logistike je održivost. Upravo je stoga i HAVI posvećen postizanju net-zero emisija do 2050. godine. Naime, potpisnici smo obveze smanjenja emisije CO2 za 40 posto do 2030., a više od 60 posto naše europske flote već koristi alternativna goriva poput biodizela, bioplina i električnih kamiona. U sklopu usluga koje obavljamo za naše klijente, HAVI za pojedina tržišta ima uspostavljen sustav kružnog recikliranja korištenog ulja iz restorana kako bi ga pretvorili u biodizel. Time, dakako, podržavamo kružno gospodarstvo i smanjujemo utjecaj na okoliš.

Što HAVI konkretno poduzima kako bi smanjio negativan utjecaj na okoliš?

Od ove godine na hrvatskom i slovenskom području u prometu su naša nova eco-friendly vozila s inovativnom tehnologijom hlađenja, namijenjena za gradsku distribuciju i međugradski prijevoz. Ta vozila postižu znatnu uštedu goriva, a posebno pridonose smanjenju emisije CO2. Naš novi distribucijski centar projektiran je s naglaskom na energetsku učinkovitost te opremljen sustavima za smanjenje potrošnje energije, solarnim panelima te sustavima sakupljanja energije i njezina iskorištavanje za potrebe grijanja i hlađenja svih uredskih prostora.

Koliko ekoloških vozila ima u Hrvatskoj?

U HAVI Logistici kontinuirano radimo na smanjenju našega ekološkog otiska te, u skladu s tim, i na uvođenju ekološki prihvatljivih vozila u našu flotu. Najprije smo krenuli s ugradnjom hibridnih rashladnih sustava, a važno je napomenuti kako smo prvi u Hrvatskoj stavili u upotrebu takvo vozilo. U suradnji s tvrtkom Scania HAVI je radio na razvoju potpuno električnog vozila velike nosivosti, koji postupno stavljamo u upotrebu jer u centru nekih gradova poput Madrida, Amsterdama i Milana nije moguće djelovati drukčije, osim uz ekološki prihvatljivo vozilo. To će se dogoditi i u hrvatskim gradovima.

Planiramo nastaviti širenje ekološki prihvatljive flote na svim HAVI-jevim tržištima kako bismo smanjili emisiju ugljičnog dioksida i potaknuli upotrebu održivih tehnologija, sve u skladu s našim globalnim inicijativama i europskim standardima. Važno je naglasiti da ne samo vozila, nego i svi naši procesi, uključujući skladišne operacije i transportne rute, podliježu stalnim analizama kako bismo optimizirali potrošnju goriva i smanjili emisije.

Postoje li skori planovi za nove investicije u Hrvatskoj?

Otvaranjem novog distribucijskog centra u kolovozu prošle godine stavili smo na tržište nove kapacitete u hladnom lancu nabave. Naravno, kontinuirano prepoznajemo važnost ulaganja u budućnost, tražimo i nove servisne usluge za naše sadašnje i buduće klijente. Buduća ulaganja svakako će biti usmjerena na povećanje učinkovitosti našega poslovanja i daljnje poboljšanje kvalitete usluga koje pružamo našim partnerima i klijentima.

Tko su Vam glavni konkureti?

Logistički sektor u Hrvatskoj i Sloveniji vrlo je dinamičan te postoje brojne kompanije koje pokrivaju različite segmente industrije. Međutim, HAVI-jev globalni model lanca opsrkbe jedinstven je na hrvatskom tržištu, stoga nemamo izravnog konkurenta. Tako se HAVI ističe primjenom 5PL modela koji omogućuje cjelovitu optimizaciju opskrbnog lanca i prilagodbu specifičnim potrebama klijenata. Osim toga, posebnost suradnje seže i daleko izvan 5PL modela. Primjerice, The Marketing Store, kompanija unutar HAVI grupe, pruža usluge marketinga te dizajna inovativnih i održivih rješenja pakiranja za razne klijente pa tako dizajnira sve popularne Happy Meal igračke i Boxove.

Koji su najveći izazovi s kojima se HAVI suočava u sklopu domaćega logističkog lanca?

Jedan od većih izazova, kao što je slučaj u mnogim industrijama, je sezonski udar potražnje, naročito u turističkim i prehrambenim sektorima. Izazov je to u održavanju ravnoteže između zaliha i potrebnih kapaciteta za distribuciju. Planiranje unaprijed i predvidivost potražnje ključni su za minimiziranje rizika od nestašica ili viškova zaliha. Također, s obzirom na stalne promjene u zakonodavstvu, osobito u vezi s ekološkim standardima, sigurnošću transporta i radnim uvjetima, nužno je stalno usklađivati naše procese s novim propisima. To zahtijeva brzu prilagodbu kako bismo osigurali usklađenost sa zakonodavstvom, a istodobno ostali konkurentni na tržištu.

Autor: Domagoj Puljizović
06. svibanj 2025. u 20:00
Podijeli članak —

New Report

Close