Objedinjeni 51 zakon, 28 pravilnika i 6 konvencija

Autor: Antonela Zečević , 19. srpanj 2010. u 22:00

Novi kodeks na jednom će mjestu nuditi sva pravila i norme koje se moraju poštivati u komunikaciji s javnošću

Kako bi riješili nedoumice i manjkavosti u zakonima koji se odnose na oglašavanje, Hrvatska udruga banaka (HUB) u petak je usvojila Kodeks oglašavanja s minimumom preporučenih standarda tržišnog komuniciranja za sve svoje članice kao i bankovnu industriju u cjelini. HUB odnosno njezin Odbor za tržišne komunikacije osnovao je i Sud časti koji će unutar HUB-a davati mišljenja u slučajevima gdje se sumnja u kršenje Kodeksa.

Jednostavnije i brže
Članica Suda časti, voditeljica Odbora za tržišne komunikacije i savjetnica za odnose s javnošću HUB-a Ivana Prgomet tvrdi da se na usvajanje Kodeksa i osnivanje Suda časti nije išlo jer je bilo slučajeva nepoštivanja zakona o oglašavanju nekih njihovih članica. “U ovom trenutku, prije lansiranja nove kampanje za određeni proizvod, oglašivači moraju ‘pročešljati’ 51 zakon, 28 pravilnika i šest konvencija koje reguliraju područje oglašavanja, tržišnog komuniciranja i marketinga kako bi imali uvjerenje da ne krše neku od mnogobrojnih odredbi zakona”, ističe Prgomet.Korištenjem Kodeksa članice HUB-a na jednom mjestu mogu naći sva pravila i norme koje moraju poštivati u komunikaciji prema javnosti, a prema njegovim odredbama može se preispitati svaka oglasna poruka članica HUB-a objavljenih u Hrvatskoj ali i drugih sudionika u tržišnom komuniciranju. Prgomet navodi Zakon o nedopuštenom oglašavanju kao primjer gdje “stvari” mogu zapeti već pri samom osmišljavanju oglasne kampanje. “Kod prvog čitanja jasno je da takvi zakoni imaju brojne manjkavosti. Zakonodavac trebao više osloniti na strukovne organizacije sa snažnijom samoregulativom”, pojašnjava Prgomet. Dodaje da bi odredbe Zakona trebale bi biti jasnije, stimulativnije i nedvosmislene te u suglasju sa zahtjevom stimulacije razvoja industrije tržišnih komunikacija. Jedna od članica HUB-a je SG Splitska banka koja je od samog početka aktivno podržala ideju donošenja Kodeksa i osnivanja Suda časti.

Određivanje pravila
“U Splitskoj banci donošenje Kodeksa smatramo velikim napretkom u regulativi oglašavanja koja je potrebna za fer tržišnu utakmicu i sprovođenje dobre bankarske prakse u poslovanju svih banaka na hrvatskom financijskom tržištu”, rekla je direktorica Ureda uprave i komunikacija te banke Silvija Bareša.Kamilo Antolović, prvi sudski vještak za oglašavanje i tržišne komunikacije u Hrvatskoj i član Suda časti HURA-e postao je nezavisni član Suda časti HUB-a. Prema njegovu mišljenju je vrlo dobro što se HUB kao druga po redu udruga u Hrvatskoj, nakon Grupacije proizvođača piva, slada i hmelja pri HGK, odlučila na samoregulaciju. “Puno je bolje da sami bankari određuju pravila svog ponašanja na tržištu nego da to čini država jer ona donosi prohibitivne norme i pravila ponašanja”, kaže Antolović. Objasnio je da Sud časti ima pravo sankcionirati članice prekršiteljice Kodeksa časti ali da od svega toga koristi imaju i potrošači.

“Potrošači se također mogu žaliti Sudu časti ukoliko neki oglas smatraju zavaravajućim ili nedopuštenim”, tvrdi Antolović. U slučaju da Sud časti odluči da neka reklama spada u područje nedopuštenog, propisat će sankcije koje se mogu odnositi na pokretanje spora protiv oglašivača ili može naložiti povlačenje cijele kampanje. Poteze prema samostalnom uređivanju marketinškog komuniciranja pozdravio je i Luka Duboković član Uprave reklamne agencije BBDO jer je dobro da banke žele pripaziti na komunikaciju. “Međutim, smatram da nije bilo nužno ni potrebno donošenje Kodeksa i osnivanje Suda časti jer se oni odnose na stvari koje su u zoni reguliranja Kodeksa kojeg je donijela HURA, a sami Kodeksi su veoma slični”, ističe Duboković. Kaže da bi HURA reagirala u slučaju kršenja pravila oglašavanja bez obzira radi li se o banci ili nekome drugome.

Presude

Primjer zabrane
Kako primjer djelovanja Suda časti HURA-e je i nedavna zabrana izlaganja dvaju jumbo plakata koji se prikazuju za brend madraca Perfecta Dreams. S obzirom na to da slika na plakatu prikazuje dva madraca u seksualnoj pozi i da je u kontekstu tekstualne poruke “Najbolja za svaki položaj“, radi se o prikazivanju na uvredljiv način pa je Sud časti odlučio da se tom porukom narušava odredba Zakona o medijima. Reklama koja je uzrokovala vjerojatno najviše proturječnih reakcija reklama je Hrvatske turističke zajednice protiv koje je prosvjedovala i premijerka Jadranka Kosor.

Komentirajte prvi

New Report

Close