Vlasnik najveće niskotarifne aviokompanije na svijetu: “Jasno je da će 80 dolara za barel nafte donijeti žrtve u Europi ove godine”

Autor: Tomislav Pili , 22. svibanj 2018. u 08:07
Šef irskog Ryanaira očekuje val bankrota manjih konkurenata zbog skoka cijena nafte/Thinkstock

Najveća niskotarifna kompanija očekuje da će više cijene kerozina smanjiti dobit za iduću godinu za 100 do 200 milijuna eura.

Snažan rast cijena nafte koji dovodi do poskupljenja mlaznog goriva rezultirat će valom bankrota europskih zrakoplovnih kompanija, izjavio je u ponedjeljak izvršni direktor irskog Ryanaira Michael O'Leary.

Skupa nafta negativno će se odraziti i na profitabilnost te kompanije u idućoj godini, upozorio je O'Leary. "Jasno je da će 80 dolara za barel nafte donijeti žrtve u Europi ove godine", izjavio je za CNBC prvi čovjek te niskotarifne kompanije.

 

2,23 $

za galon trenutno iznosi prosječna cijena kerozina

Dramatičan porast
Dramatičan porast cijena nafte događa se u trenutku kada se velike zrakoplovne kompanije moraju dodatno prilagoditi na ionako zahtjevne tržišne okolnosti.  Prema podacima Međunarodne organizacije zračnog prijevoza (IATA), cijena kerozina u posljednjih godinu dana u Europi je veća za čak 54 posto. Procjene govore da će na globalnoj razini zračni prijevoznici zbog viših cijena goriva morati izdvojiti gotovo 40 milijardi dolara više.

 

39,3 mlrd.

$ više stajat će zrakoplovne tvrtke troškovi goriva u 2018.

U takvim okolnostima, manje kompanije imaju vrlo malo šanse za preživljavanje, smatra O'Leary. "Neke kompanije koje nisu mogle biti profitabilne kada je barel vrijedio 40 dolara mislim da neće preživjeti ovu zimu ako nafta ostane na ovim povišenim razinama", izjavio je O'Leary. Njegovo zloguko predviđanje došlo je nakon objave Ryanairovih rezultata za financijsku godinu 2017./2018., najboljih u povijesti kompanije. Ryanair je godinu zaključio s 10 posto većom neto dobiti zahvaljujući većem broju prevezenih putnika.

Kompanija je u financijskoj godini koja je završila u ožujku ostvarila neto dobit od 1,45 milijardi eura. Oslonac im je bilo 9-postotno povećanje broja putnika, pri čemu u Ryanairu kao tržišta s najvećim rastom ističu Njemačku, Italiju i Španjolsku.

 

O'Leary

Tko nije zarađivao na cijeni nafte od 40 dolara, neće preživjeti.

Ryanairova je dobit porasla unatoč "sniženju cijena karata za tri posto u godini koju su obilježili prekomjerni kapaciteti u Europi, oslabivši cjenovno okruženje, te unatoč višim cijenama goriva i oporavku od krize povezane s greškama u sastavljanju rasporeda leta pilota u rujnu 2017.", rekao je Michael O'Leary. Zbog krize s rasporedom do sada je otkazano 20.000 letova. U Ryanairu predviđaju da će im u tekućoj financijskoj godini dobit nakon oporezivanja pasti na 1,25 do 1,35 milijardi eura zbog porasta cijena kerozina.

"Gorivo će biti najveći razlog rasta troškova u sljedeća 24 mjeseca", rekao je O'Leary. "Cijene karata obično slijede cijene nafte (pa su tako padale u posljednje tri godine), ali uz odgodu od 12 mjeseci prije no što cijene karata počnu rasti zbog viših cijena nafte. Očekujemo porast cijena karata za devet posto", dodao je. Paralelno procjenjuju da će broj putnika porasti sedam posto, na 139 milijuna.

 

54 posto

poskupio je kerozin u Europi u posljednjih godinu dana

Dijametralno suprotno
Iako je zbog pesimističnih tonova Uprave cijena Ryanairove dionice u ponedjeljak ujutro oslabila, nakon podneva na Londonskoj burzi skočila je više od četiri posto na 16,13 eura. Valja napomenuti kako su Ryanairove prognoze dijametralno suprotne od očekivanja najbližeg konkurenta, easyJeta. Upravo zbog moguće propasti manjih konkurenata te veće potražnje za letovima, u easyJetu očekuju da će im ove godine dobit skočiti za više od 30 posto.

Podsjetimo, prošla je godina uzela danak u tri europske kompanije. Početkom svibnja u stečaj je otišao talijanski nacionalni prijevoznik Alitalia, da bi sredinom kolovoza problemi pogodili Air Berlin, nekada drugog najvećeg njemačkog prijevoznika. Početkom listopada propala je i do sada najveća britanska kompanija, Monarch. Njegova propast rezultirala je sa 110.000 putnika koji se nisu mogli vratiti kući, pa je organizirana najveća poslijeratna akcija povratka britanskih državljana. 

Komentirajte prvi

New Report

Close