Mišković preko ‘kralja banana’ Izeta Rastodera kupuje ljubljanske Stožice

Autor: Poslovni.hr , 22. svibanj 2016. u 22:01
Trgovački dio Stožica ostao je nedovršen, Foto: PD

Ovo je drugi put da je Rastoder ulazi u projekte u glavnom gradu Slovenije u koje je na neki način bio uključen gradonačelnik Zoran Janković.

Slovenski DUTB i Izet Rastoder, jedan od najvećih trgovaca bananama na svijetu, potpisali su sporazum o prodaji 84 milijuna eura potraživanja prema Grepu, kompaniji koje je gradila trgovački dio sportsko-polovnog kompleksa Stožice u Ljubljani, piše list Finance. Grepu je za dovršetak posla na Stožicama ponestalo novca, a potom su se povukli i svi trgovci koji su isprva obećali sudjelovati u projektu. Rastoder je ranije od Gorenjske banke, SID-a i nekih drugih poslovnih banaka kupio oko 30 posto potraživanja prema Grepu.

Propala gradnja

Ovo je drugi put da je Rastoder ulazi u projekte u glavnom gradu Slovenije u koje je na neki način bio uključen gradonačelnik Zoran Janković. Nedavno je “balkanski kralja banana”, kako zovu Rastodera, od tvrtke S1 kupio građevinsku jamu na Bavarskom dvoru i potom je prodao srpskom Delta Holdingu u vlasništvu Miroslava Miškovića, koji na toj lokaciji gradi hotel s pet zvjezdica.
Upravo je Miškovićeva Delta 2008. godine s Grepom potpisala sporazum prema kojem je ta velika srpska poslovna grupa u trgovački centar Stožice trebala uložiti čak 242 milijuna eura, ali je Mišković na kraju odustao, službeno zbog krize.

Zbog toga nije čudno da brojni analitičari misle kako je Miškovića Delta krajnji kupac potraživanje prema Grepu, odnosno trgovačkog centra, točnije njegovih temelja od kojih gradnja nije došla dalje, a koji su osiguranje za potraživanja. Tako bi Mišković na mala vrata preuzeo gradilište nedovršenog trgovačkog centra i vjerojatno nastavio taj projekt.

Ipak, 2009. godine tvrdilo se kako će austrijska Supernova umjesto Delta Holdinga završiti ljubljanski sportsko-trgovački centar Stožice, što je objavio sam gradonačelnik Ljubljane Zoran Janković. On je tada rekao da su s novim partnerom, kompanijom Supernova, već potpisani ugovori. Prema njegovim riječima, Delta je jednostrano odustala od projekta Stožice, a do izbora novog partnera, Supernove, nije uplatila drugu tranšu od 19 milijuna eura. Kako je tom prigodom rečeno, bez obzira na postojeći ugovor Delta je do tada bila uplatila samo prvih pet milijuna eura, što unatoč promijenjenim uvjetima, odnosno financijskoj krizi, nije bilo dovoljno da Delta ostane u projektu, čija je racionalizirana vrijednost sa 242,5 milijuna eura spuštena na nešto više od 200 milijuna eura.

Taj racionalizirani i prilagođeni projekt, u skladu s promijenjenim uvjetima i postojećim prostornim planom, prema riječima tadašnjeg direktora Grepa Uroša Ogrina, prvo je ponuđen Delti, ali ga ona nije prihvatila, zbog čega je Grep našao novog partnera.

Ogrin je, govoreći o raspletu s Deltom, dodao kako je teško da će se izbjeći sud, ali je istaknuo i da je Grep spreman na “razuman dogovor oko raskidanja ugovora”. Kasnije ni od Supernove, ni od suda s Deltom nije bilo ništa, a projekt je ostao nedovršen.
Izet Rastoder se međunarodnom trgovinom bananama bavi već oko 20 godina i za to vrijeme mu se uspjelo probiti među tri najveća igrača u Europi i šest najvećih na svijetu.

Najveći trgovac bananama je američka multinacionalna kompanija Dole, koja je i Rastoderov glavni partner. On kupuje banane u Ekvadoru, Kostariki i drugim državama Srednje i Južne Amerike, a prodaje u obje Amerike, arapskim državama, Rusiji i Europi.
S bananama, koje prodaje pod robnom markom Derby, ostvaruje glavninu prihoda, a bavi se i trgovinom južnog voća. Na arapskom tržištu uspjelo mu je pobijediti moćnu Chiquitu.

Širi se i u BiH

Rastoder posjeduje logistički centar u Ljubljani iz kojeg opskrbljuje šire područje od Milana, Beča do Budimpešte, a nedavno je pod okriljem tvrtke MMDI Group otvorio u Sarajevu najsuvremeniji distribucijski centar svježeg voća i povrća u BiH. Namjera mu je ne samo opskrbljivati BiH tržište svojim bananama, već i okupiti sve male proizvođače u BiH i njihove proizvode lansirati na tržište, prvo u BiH, a potom i u regiji i Europskoj uniji.

“Računam da će to svi prepoznati u BiH, da ćemo krenuti u građenje zajedničkog tržišta”, rekao je tada Rastoder. 

Komentirajte prvi

New Report

Close