Za hrvatski niskopodni tramvaj najozbiljnije zainteresiran Helsinki

Autor: Saša Vejnović , 23. srpanj 2007. u 06:30

Finci hvale TMK 2200, pa bi, uspije li jesensko testiranje, Crotram mogao dobiti posao od sto milijuna eura

Nakon vrlo uspješnog posla Končara i Gredelja, odnosno konzorcija Crotram s niskopodnim tramvajem (TMK 2200) koji je kupio Grad Zagreb, sada se konzorciju smiješi i izvoz u vrijednosti od oko sto milijuna eura. Prema informacijama Poslovnog dnevnika, za tramvaj je među najzainteresiranijima Helsinki, glavni grad Finske. Predstavnici poduzeća Helsinški gradski prijevoz (Helsingin kaupungin liikennelaitos – HKL) prije nekoliko tjedana u Zagrebu su razgledali i isprobali Crotramov niskopodni tramvaj.

Jedan od najboljih
“Hrvatski niskopodni tramvaj jedan je od najboljih tramvaja koji se nude na tržištu. Vrlo smo zainteresirani za taj proizvod, no pitanje je kako će se on ponašati na ulicama Helsinkija”, rekao nam je Ollipekka Heikkilä, direktor razvoja u HKL-u. Načelno je dogovoreno da se u listopadu jedan niskopodni tramvaj otpremi u Helsinki na testiranje. Želi se provjeriti ponašanje hrvatskog tramvaja u uvjetima finskih hladnoća, ali i izdržljivost s obzirom na to da u Helsinkiju postoji daleko više uspona i spuštanja nego u Zagrebu. “Za hrvatski tramvaj čuli smo od naših dobavljača u Njemačkoj koji su nam, znajući da tražimo novo rješenje, rekli da u Hrvatskoj postoji sjajan proizvod. Rekli su nam da je u Hrvatskoj napravljeno nešto novo što nije kopija nekog drugog tramvaja, da je hrvatski proizvod istovremeno i vrlo inovativan i konzervativan. Stoga smo stupili u kontakt s Končarom i otišli u Hrvatsku vidjeti taj tramvaj i mogu reći da je to bio jedan od najboljih tramvaja koje sam vidio. No treba pričekati natječaj i vidjeti kakve ćemo sve ponude dobiti”, kaže Heikkilä, dodajući da planiraju kupiti u prvoj fazi 40 tramvaja, te još stotinjak u 20 godina. U spajanju s hrvatskim proizvođačima uvelike su im pomogli čelnici finske Patrije koji sudjeluju u procesu narudžbe borbenih oklopnih vozila za potrebe HV-a. Patrija se svojski trudi dovesti finske tvrtke u Hrvatsku. “Ovakvi natječaji ne rješavaju se preko noći, već je potrebno puno vremena od raspisivanja natječaja do konačne odluke”, kaže Heikkilä, pojašnjavajući da bi se odluka o odabiru novog tramvaja mogla donijeti 2010. godine. U međuvremenu se HKL-u najavio još jedan proizvođač ponudivši svoj tramvaj na testiranje na ulicama Helsinkija, što će se također obaviti ove zime. HKL nedostatak niskopodnih tramvaja rješava na zanimljiv način – u svoje stare zglobne tramvaje ugrađuju središnja niskopodna kola, no to je samo privremeno rješenje. Crotramov TMK 2200 za Helsinki očekuju i neke preinake zbog specifičnog terena. Tramvaj ima četiri zgloba, no tri se zgloba pomiču samo horizontalno, a tek jedan vertikalno. Za Helsinki će se vjerojatno još jedan zglob morati preurediti tako da se može pomicati i vertikalno, upravo zbog više uspona.

Još zainteresiranih
TMK 2200 Fincima je zanimljiv i zbog cijene. Iako do tog dijela u razgovorima nisu ni došli, u HKL-u se nadaju da bi ih hrvatski tramvaj mogao stajati manje od Bombardierova. “Ne znamo koliko stoji hrvatski tramvaj, ali iz onog što smo mogli vidjeti na Internetu riječ je o oko 1,7 milijuna eura, što je za oko 300.000 eura manje od Bombardierova tramvaja. To je i logično s obzirom na to da je u Hrvatskoj jeftinija cijena radne snage”, kaže Heikkilä. No neki naši sugovornici u Končaru tvrde da ovi tramvaji stoje podjednako. Cijena od 1,7 milijuna stara je četiri godine i sada vjerojatno ne bi iznosila manje od dva milijuna eura. U Končaru kažu da žele prodavati dobar, a ne jeftin proizvod te da su sve komponente koje se ugrađuju naručene od vrhunskih proizvođača, pa stoga nisu ni jeftine. Helsinki je samo jedan u nizu zainteresiranih gradova za ovaj tramvaj koji je već bio u Beogradu na promotivnoj vožnji. U medijima su se pojavljivale informacije da su interes iskazivali i Varšava, Melbourne, Sofija i neki francuski gradovi, no nekih vijesti koje bi ukazivale na ozbiljnije pregovore nije bilo. Ovakve tramvaje u Europi proizvodi samo pet tvrtki, a dosad je TMK 2200 bio u prednosti i zbog niže cijene.

Bombardier bio loš izbor, natječaj na proljeće

HKL ima 122 tramvaja od kojih je većina iz sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća. Četrdeset niskopodnih tramvaja nedavno su kupili od tvrtke Bombardier koji su se, međutim, pokazali kao vrlo loš izbor. Zbog učestalih kvarova koji su im se događali HKL je Bombardieru zaprijetio raskidom ugovora i vraćanjem svih tramvaja, no nakon teških pregovora uspjeli su postići dogovor da proizvođač u iduće dvije godine pokuša otkloniti najveći broj nedostataka. Upravo zbog toga gradske vlasti su HKL-u odobrile 100 milijuna kuna za nabavu novih niskopodnih tramvaja, a međunarodni natječaj trebao bi se raspisati na proljeće.

Komentirajte prvi

New Report

Close