Gazprom zainteresiran za preuzimanje Ine

Autor: Marko Biočina , 13. prosinac 2013. u 14:24
Čelnik Gazproma Aleksej Miller prije dva dana boravio je u Budimpešti/Montaža/D. Urukalović/PIXSELL

Šef Gazproma Aleksej Miller tražio je političku potporu mađarskog premijera Viktora Orbana, tvrde visoki izvori iz Budimpešte.

Ruski plinski div i jedna od najvećih naftno-plinskih kompanija na svijetu Gazprom zainteresiran je za preuzimanje hrvatske naftne kompanije Ine.

Prema informacijama koje je Poslovni dnevnik dobio iz visokih izvora u Budimpešti, upravo je taj interes bila jedna od glavnih tema na sastanku mađarskog premijera Viktora Orbana i čelnog čovjeka Gazproma Alekseja Millera koji je održan prije dva dana u glavnom gradu Mađarske. Prema tim, zasad neslužbenim, informacijama, Miller je u Budimpeštu doputovao na radni sastanak s Orbanom, a iako je formalni razlog sastanka bio veliki projekt gradnje plinovoda Južni tok, prema neslužbenim informacijama razgovaralo se o mogućnosti da ruska kompanija od mađarskog MOL-a otkupi vlasnički udjel u Ini. "Miller je došao osigurati Orbanovu potporu ukoliko se MOL odluči povući iz Ine. Mađarska vlada je najveći pojedinačni dioničar u MOL-u i ¸njezina bi potpora neosporno bila preduvjet takve transakcije, a tu je također i politička dimenzija cijelog slučaja. Dakako, MOL još nije donio odluku o prodaji, no ako bi do nje došlo, čini se kako bi Gazprom bio najozbiljniji kandidat za preuzimanje", ispričao je izvor Poslovnog dnevnika, inače vrlo blizak samom vrhu mađarske politike.

 

47,26posto

Ine je u vlasništvu MOL-a, a još 1,6 posto ima u opcijama

Službenu komentar tih  informacija o sastanku Orbana i Millera tijekom jučerašnjeg dana u Gazpromu nije bilo moguće dobiti, no vijest o interesu ruske kompanije za Inu neslužbeno je Poslovnom potvrđena od strane više izvora u domaćem naftnom gospodarstvu. "Interes definitivno postoji, no ta priča je još uvijek daleko od zaključenja. Kao prvo, Ina još uvijek – barem formalno – nije na prodaju, a s druge strane odluka o tome hoće li neka ruska državna kompanija krenuti u to preuzimanje i ako hoće, koja od njih, bit će donesena u Kremlju.", kaže jedan poznati hrvatski energetski konzultant. Interes Gazproma za preuzimanje Ine neosporno je novi moment u sagi oko međudioničarskih nesuglasica Hrvatske vlade i MOL-a oko upravljanja tom tvrtkom. Naime, dosad se najizglednijim mogućim kupcem Ine smatrao ruski Rosnjeft, najveća među svjetskim naftnim kompanijama čije dionice kotiraju na burzi.

Dapače, smatralo se kako bi Rosnjeft vjerojatno preuzeo MOL-ov udjel od 49 posto, a zatim i pregovarao s Vladom oko preuzimanja daljnjih Vladinih 19 posto, čime bi stekao čvrstu većinsku poziciju u tvrtki, te je koristio kao svoju bazu za daljnje širenje u jugoistočnoj Europi i na Mediteranu. Te spekualcije prije nekoliko dana je osnažio i sam hrvatski ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak izjavivši kako Vlada o budućnosti Ine 'razgovara' s Rosnjeftom i ulagačima iz Katara, koji su također izrazili želju da dobiju uvid u dubinske podatke o poslovanju hrvatske naftne kompanije. Ulazak Gazproma u cijelu priču dodatno će zakomplicirati cijelu priču, jer bi uz Zagreb i Budimpeštu sudbina Ine postala predmet političke odluke u još jednoj europskoj prijestolnici – Moskvi. Naime, kako su i Gazprom i Rosnjeft tvrtke u većinskom vlasništvu ruske države, teško je vjerovati da bi jedna drugoj konkurirale u ovoj transakciji, već je gotovo izvjesno da bi tamošnji državni vrh odlučio koja će od njih krenuti u preuzimanje. Obje imaju svoje argumente – dok je Rosnjeft posljednjih godinu i pol dana u velikoj poslovnoj ofenzivi, a preuzimanjem Ine bi otvorio vrata još jednog važnog tržišta, Gazprom bi preuzimanjem Ininih resursa mogao ostvariti značajne sinergijske efekte s svojim poslovanjem u Srbiji, te u potpunosti zavladati tržištima jugoistočne Europe.

U konačnici, nadmetanje oko preuzimanja Ine bilo bi i simbolički važno odmjeravanje snaga dvojice možda i najmoćnijih poslovnih ljudi rusije – dugodišnjeg šefa Gazproma Millera i čelnog čovjeka Rosnjefta Igora Sečina, inače bivšeg Putinovog zamjenika. Iz perspektive Hrvatske vlade i MOL-a, kao aktualnih dioničara MOL-a situacija je također osjetljiva. Ukoliko pregovori o zajedničkom upravljanju Inom propadnu i prodaja postane realna opcija, i jedna i druga strana nastojat će osigurati lidersku poziciju u pregovorima s budućim vlasnikom. Ako je za pretpostaviti kako bi novi vlasnik Ine, tko god on bio, preuzeti većinski paket, niti MOL, niti Hrvatska vlada to ne mogu samostalno osigurati. Utoliko postoje dvije mogućnosti – ili će dionice prodati zajedno ili će obje strane na svoju stranu pokušati pridobiti domaće mirovinske fondove koji drže oko 3,2 posto kompanije. No, sve to još uvijek su tek spekulacije, barem dok obje strane i dalje formalno izjavljuju svoju posvećenost pregovorima.

Komentari (8)
Pogledajte sve

Niste shvatili kuhinju ?

Radi se o dogovoru MOLa i Hrvatske Vlade o zajedničkoj prodaji trećima.

Hrvatska Vlada namjerava prodati 19 % INE .

I kada bi oni to objavili svi bi ih napali jer prodaju INU da bi lovu pojeli kao i 2003.godine.

Pa su se dogovorili s MOLOM da će prodati ukupno 68 % INE (19% Kukuriku Vlada +49%MOL).

A čuj,koliko znam mirovinski fondovi imaju novce,a vlasnici novaca su građani….Markićka bi to riješila referendumom….ali koliko čujem,Mađari ionako rade na tome da izdvoje Ina trgovinu,što ne znači otpuštanje radnika (što ne bih ni ja volio),ali da bi plaće vjerojatno pale,to vjerujem.
A što se tiče prodaje auta,kao što rekoh,u Hr je registrirano oko milijun automobila,a ako se dio tih vozača okrene elektro autima,dio ode u izvoz…što bi uslijed višestruko manje cijene struje za istu energiju od benzina i nafte i prosječnog prelaska 50-ak km dnevno jednog auta imalo smisla,pogotovo u Zagrebu gdje auti troše na semaforima it.d. bespotrebno energiju. Proračun bi se vjerojatno više punio ovaj put iz gomile poreza na struju,ali opet bi bila vožnja puno jeftinija. Pa Brazilci desetljećima voze na alkohol! A jedna od zvijezda Frankfurtskog auto sajma bio je Golf Up-elektro,s time da uopće nije bilo benzinskog ili dizel modela u novoj varijanti.Pa ako su Nijemci luzeri….ja mislim da treba bit prvi i pokupit vrhnje! Nisu ni Kinezi blesavi pa se guraju oko ova dva proizvođača.

U pravu si (djelomice), ali spomenuo si da se od prodaje INE razvija Rimac, pa šta ne gledamo več 20 godina kako su neki dobili firme, pa što se događalo sa takvim firmama. Odnosno, gdje je sad taj kapital?
Nije sporno da nam treba tehnološki napredak, ali uz ovakvu monetarnu politiku, kome bi točno prodali taj auto. Da bi RH nešto izvezla to mora biti neusporedivo bolje nego isti takav proizvod u inozemstvu da bi bilo konkurentno. E sad zašto ne prodati INU. Nekad je INA zapošljava preko 10000 ljudi sa god. prihodom 23 mlrd kuna, sad je pala na ispod 5 tisuća. I sad nagradno pitanje, od čeg danas živi tih preko 5 tisuća ljudi, da ne spominjem u ovakvoj nezaposlenosti i članove njihovih obitelji. Dat ću ti odgovor – od socijalne pomoći, koja gle čuda, se plaća iz proračuna. Btw, 60% posto našeg BDP-a je osobna potrošnja, e sad kad netko pošalje 5000 tisuća ljudi na cestu, kako se to odrazi na BDP? Toliko o tome jel trebamo natrag INU ili ne! A one priče da nema država novaca za kupit dionice MOL-a i to, s tim mogu hraniti gladne mase, mene ne.

…a ti spider pogledaj npr. RIM-a (Blackberry) prije par godina i sada i npr.Facebooka isto tako-on je u plusu ,ili ako hoćeš auto industriju (Saab,Volvo pa i ostali Eu proizvođači) i Tesla motors….it.d. Samo mjena stalna jest.

New Report

Close