U utrci za Ledo i ostatak Fortenovine ‘frozen food’ grupe ostaju Amerikanci, Norvežani i Česi

Autor: Jadranka Dozan , 30. listopad 2020. u 16:25
Foto : Davorin Visnjic/pixsell

Iz kompanije još uvijek nema službenih informacija o užoj listi, ali prema saznanjima Poslovnog dnevnika, definirana su tri kandidata s kojima se ide u daljnje razgovore i pregovore.

Iz Uprave Fortenova grupe prije nešto više od mjeseca dana potvrdili su da su za Ledo i ostale sastavnice Poslovne grupe zamrznute hrane primili niz neobvezujućih ponuda investitora. Tom prilikom najavili su i da će ih relativno brzo proanalizirati te da računaju da će već tijekom listopada donijeti odluku o užem izboru interesenata s kojima će se nastaviti raditi na transakciji. Iz kompanije još uvijek nema službenih informacija o užoj listi, ali prema saznanjima Poslovnog dnevnika, definirana su tri kandidata s kojima se ide u daljnje razgovore i pregovore.

Budući vlasnici Leda plus, bosanskohercegovačkog Leda Čitluk i srbijanskog Frikoma, te još nekoliko manjih povezanih društava tražit će se između američkih, norveških i čeških investitora koji su svoju “zagrijanost” u prvoj fazi procesa očito potkrijepili i najatraktivnijim valuacijama. Kako doznajemo iz dobro upućenih investicijskih krugova, u drugom krugu ostaju američki Nomad Foods (tj. njegova europska kompanija) i norveška Orkla kao veliki igrači u industriji hrane te češki private equity fond Emma Capital koji je ulagački također prisutan u više različitih branša, ali se u Hrvatskoj ponajprije povezuje sa Super Sportom odnosno kladioničkim biznisom.

Sve u svemu, u utrci su ostali investitori koji baš i nisu bili u prvom planu u prvotnim spekulacijama, barem u domaćim medijima. U njima je kao jedan od favorita slovila i Podravka. A čak i u nabrajanjima tko je sve još bio među desetak pretendenata koji su zainteresiranost pokazali neobvezujućim ponudama mahom su spominjani kompanije odnosno fondovi koji više nisu u igri, od Mid Europe ili Enterprise Investorsa do Adventa.

U slučaju Podravke se, pak, osim isticanja potencijalnih sinergijskih učinaka i niske razine zaduženosti koja je čini pogodnom za akvizicije, već bilo raspredalo i o financijskoj konstrukciji odnosno okvirnim gabaritima plana dokapitalizacije. Ipak, čini se da je jaz između očekivanja Fortenove i Podravkinih procjena vrijednosti transakcije i održivih investicijskih kapaciteta bio prevelik.

U poslovnim krugovima s tim u vezi je kao orijentir figurirao raspon između (više od) 600 i 450 milijuna eura. Spomenuta trojka očito se bolje uklopila u očekivanja prodavatelja. Dio financijaša reći će kako je odluka Podravke razumna, ali jednako tako veće valuacije spomenute trojke objašnjavaju njihovim apetitima ulaska na tržište od 20-ak milijuna kuna ljudi koje se dobiva s Fortenovinim “frozen” paketom tvrtki.

Sjedište poslovnih operacija Nomad Foodsa je u Velikoj Britaniji, a dodatni zamah širenju poslovanja dobio je prije pet-šest godina nakon kupnje Iglo grupe, čiji sladoledi su poznati i hrvatskim kupcima. Na internetskoj stranici britanska se kompanija predstavlja kao najveća europska tvrtka upravo u području smrznute hrane, s prihodima oko 2,3 milijarde eura. Proizvode, prodaju i distribuiraju niz brendova smrznutih prehrambenih proizvoda, uključujući smrznutu ribu, povrće, gotova jela, perad, pizzu, krumpir, i to u 13 europskih zemalja. Uz Veliku Britaniju među pet najvećih europskih tržišta su im Italija, Njemačka, Švedska i Francuska. Prema vlastitim računicama, na zapadnoeuropskom tržištu slane smrznute hrane danas imaju oko 14% udjela, odnosno dvostruko više od najbližeg konkurenta.

Norveška Orkla slovi za vodeću kompaniju robnih marki široke potrošnje u nordijskoj i baltičkoj regiji, ali kako ističu na svojim stranicama, sa sve većom prisutnošću i na drugim odabranim tržištima koja su im u fokusu, uključujući i Srednju Europu, ali i Indiju. Trenutno su prisutni u stotinjak zemalja, a u izvješću za treći kvartal izvijestili su o zaključenju sporazuma o kupnji većinskog paketa (67,8%) indijskog Eastern Condimentsa, vodećeg izvoznika začina. Ta akvizicija, kažu, osigurat će im udvostručenje prometa u Indiji. U Hrvatskoj je ta norveška kompanija poznata uglavnom posredno; prije sedam-osam godina preuzela je tamošnju kompaniju Rieber & Son, koja je pet-šest godina prije toga imala ambiciju preuzeti Podravku.

Za razliku od Orkle i Nomad Foodsa koji se kao igrači iz iste branše smatraju potencijalnim strateškim investitorima, Emma Capital je zapravo investicijski holding s prilično šarolikim portfeljom. Hrvatska komponenta tog portfelja, 67-postotni udjel u Super Sportu, rezultat je podjele imovine nekadašnje Sazka grupe između dvaju dioničara (KKCG i Emma) prije osam godina. Inače, glavni ulagački projekti Emma Capitala danas su u financijskom sektoru (Home Credit grupa) i energetici, ali prisutni su i u zdravstvenom biznisu (Medicinski centar Europe IVF u Češkoj. Glavnu riječ u Emmi ima Jiří Šmejc, a u grupaciji navode kako u ulagačkim projektima preuzimaju aktivnu upravljačku ulogu.

Obično se smatra da su računice strateških ulagača pri akvizicijama ponešto drukčije nego one financijskih investitora i da njima mete češće vrijede više. Ostaje vidjeti hoće li se u slučaju Leda i ostatka “frozen” segmenta Fortenova grupe to potvrditi ili opovrgnuti. Iako je s obzirom na postojeće tržišne pozicije tog njezina biznisa sladoled prva asocijacija, među financijašima se u smislu potencijala rasta smatra da je on čak i više na strani smrznute hrane, barem kad su posrijedi dva strateška igrača.

Komentirajte prvi

New Report

Close