Zagrebačka mreža ne može izdržati sve nove tramvaje

Domaće kompanije 14.3.2008. 6:30 Ivan Pandžić

ZET će uložiti 60 milijuna kuna u rekonstrukciju mreže zbog veće potrošnje niskopodnih tramvaja

Zagrebački električni tramvaj kao najveći gradski prijevoznik u Hrvatskoj, morat će prema prvim procjenama uložiti barem 60 milijuna kuna u rekonstrukciju elektroenrgetske mreže. Razlog nije dotrajalost mreže, nego modernizacija sa 72 nova tramvaja. Novi tramvaji troše više energije od starih, a u roku dvije godine bi ih na ulicama Zagreba trebalo biti 140. Procjenu ulaganja dali su u ZET-u prema podacima kojima sada raspolažu, ali će prava vrijednost investicije biti poznata tek nakon završetka studije koju bi uskoro trebao početi izrađivati Fakultet elektrotehnike i računarstva. U ZET-u nisu mogli potvrditi i tezu kako novi tramvaji zbog svojih fiksiranih držača osovina i veće tonaže brže troše tramvajsku prugu i kotače, pa će i toj osnovi morati biti ovih ulaganja. Elektroenegetska mreža u Zagrebu bila je namjenjena ranijim tramvajima, prosječno starim 30 godina. Novi niskopodni tramvaji zbog klima uređaja, veće težine i dužine i potpune elektroniziranosti, troše prazni dva i pol puta više električne energije nego su stari trošili s prikolicom, 200 putnika i upaljenim grijanjem. Omjer je 1000 ampera, nasprem 400 kod starih. Zbog veće potrošnje tako se češće događa “iskakanje” elektroenergetske mreže, što uzrokuju i zastoje. Primjerice, lani je ukupno bilo 510 isključenja(planiranih i zbog preopterećenosti), u 2006. ih je bilo 450, a 2005. godine samo 360. Određeni stručnjaci i zastupnici poput inženjera Želimira Manenice i skupštinskog zastupnika Žarka Delača su zato uopće posumnjali da se u Zagrebu mogu istovremeno pustiti sva 72 nova tramvaja u promet, a kamoli svih 140. “Najbolji dokaz da nije tako je što smo napravili gusjenicu od 70 tramvaja, a na postojećoj mreži možemo napraviti i gusjenicu od 140 tramvaja. Mreža nije u opasnosti”, kaže Ivan Tolić, sada voditelj ZET-a, a ranije direktor Gredelja koji je s Končarom proizveo TMK 2200. On objašnjava kako je 116 kilometara mreže podjeljeno na 15 zona s trafostanicama. Iskakanje u mreži se događa samo kada se u rasponu između dvije stanice nađe više novih tramvaja i svaki vozač maksmalno i naglo pritisne papučicu ubrzanja. Kako bi to sprjičili u nove tramvaje već su ugrađeni indikatori opterećenosti mreže. Nova ulaganja donijet će obnovu pojnih kabela, realizaciju sustava mini ispravljačkih stanica i uvođenje daljinskog upravljanja i nadzora, te će se zamjeniti kruti ovijes kontaktne mreže s elastičnim. Za inženjera Damira Škrinjara i savjetnika direktora ZET-a, veća potrošnja novih tramvaja je očekivana s obzirom da su primarni ciljevi novih tramvaja bili povećati komfor putnika, povećati broj preveznih i povećati putne brzine. U svemu su, kaže, uspjeli. Naglašava i da se investicija u nove tramvaje svakako isplatila upravo zbog komfora i kvalitete, a na opasku da su studiju i investiciju trebali rješiti prije nego se problem dogodio, Škrinjar kaže da je važno da je problem prepoznat. “Ranije je prioritet bio kupiti nove tramvaje” kaže.

Manenica: Trebat će i 150 milijuna eura

Umirovljeni inženjer Želimir Manenica koji je nekada bio i u Nadzornom odboru ZET-a, upozorio je javnost na problem u opširnom pismu. Prema njegovoj procjeni, za mrežu, rekonstrukciju pruga, nove trafostanice, rješavanje imovinskih odnosa itd. - trebat će izdvojiti oko 150 milijuna eura. U ZET-u kažu da su procjene neutemeljene.

  1. Ključne riječi
  2. Zagrebački električni tramvaji d.o.o. ZET

Samo registrirani korisnici mogu komentirati

Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje!

Prijavi se ovdje!

Povratak na vrh