Potrošači rekli svoje: Vindija skinula s trona Podravku

Autor: Poslovni.hr , 30. kolovoz 2012. u 11:20

Najnovije Best Buy Award istraživanje, koje je tijekom srpnja 2012. proveo u Hrvatskoj Centar za istraživanje tržišta GfK, pokazuje značajne promjene u iskustvu, mišljenju i percepciji hrvatskih potrošača o tome tko im na tržištu nudi proizvode i usluge najboljeg omjera cijene i kvalitete. Kompletno istraživanje rađeno je po metodi DEEPMA (Deep Mind Awareness) švicarske tvrtke ICERTAS i provedeno je u skladu s odredbama ‘Međunarodnog kodeksa za provedbu tržišnih i društvenih istraživanja’ koji su donijele Međunarodna trgovačka komora (ICC) i Svjetska udruga istraživačkih stručnjaka (ESOMAR).

Od rezultata cjelokupnog Best Buy Award istraživanja, najzanimljivije je svakako glavno pitanje, odnosno kategorija u kojoj se hrvatske građane pitalo da navedu koja marka ili koji proizvođač, odnosno koji davatelj usluga, bez obzira o kojem se proizvodu ili usluzi ili proizvođaču radi, neovisno o tome da li je riječ o domaćoj ili inozemnoj kompaniji – za njih predstavlja najbolji omjer cijene i kvalitete na hrvatskom tržištu.

Posljednji je puta ovakvo pitanje hrvatskim potrošačima postavljeno u siječnju 2010. godine tijekom prvog Best Buy Award istraživanja u Hrvatskoj. Pobjednik te glavne Best Buy Award kategorije, prije dvije godine, uvjerljivo je bila Podravka, a za koprivničkom kompanijom slijedile su redom dobro poznate, tradicionalne, hrvatske marke: Kraš, Vindija, Vegeta, Konzum, Dukat, Gavrilović… Podravka je 2010., držala uvjerljivu poziciju Br. 1 na Best Buy Award Top ljestvici, ne samo zbog toga što je njezina krovna marka (Podravka) osvojila prvo mjesto sa 16,5 posto glasova potrošača, već i stoga što je tada na top ljestvici uvjerljivo četvrto mjesto držala i Podravkina “Vegeta” sa 6,4 posto glasova, stoji u objavi za medije.

Temeljem odgovora hrvatskih potrošača na pitanje: “Koja marka ili koji proizvođač, bez obzira o kojem se proizvodu, usluzi ili proizvođaču radi, za vas predstavlja najbolji omjer cijene i kvalitete na hrvatskom tržištu u posljednjih 12 mjeseci?”, tijekom najnovijeg Best Buy Award istraživanja iz srpnja ove godine, sastavljena je najnovija “Best Buy Award Top 10 lista” za godinu 2012/2013. Promjene u Best Buy Award ljestvici više su nego očite. Prvo mjesto sada ponosno i uvjerljivo drži varaždinska Vindija (10 posto glasova) koja je ovu poziciju u Hrvatskoj preuzela od koprivničke Podravke.

Drugo mjesto, sa 6,5 posto glasova hrvatskih potrošača, dijele K-Plus i Dukat; Treće mjesto pripada Konzumu (6 posto glasova); Četvrto mjesto drži Gavrilović (5,5 posto glasova); Peto mjesto – Lidl (5 posto glasova); Šesto mjesto sada pripada nekadašnjem pobjedniku – Podravci (4 posto glasova); Sedmo mjesto dijele Kaufland i Kraš (oba s 2,5 posto glasova); Osmo mjesto pripada PIK-u Vrbovec (2,3 posto); Deveto mjesto dijele Ledo s 1,8 posto glasova, i PIK (također 1,8 posto glasova). Glasove potrošača za PIK Vrbovec i PIK nisu pribrajani obzirom da je kod navoda “PIK” nemoguće utvrditi da li su ispitanici mislili isključivo na PIK Vrbovec, ili i na neki drugi hrvatski PIK (Poljoprivredno Industrijski Kombinat). Na konačnoj, desetoj poziciji, smjestio se Interspar s 1,5 posto glasova hrvatskih potrošača.

Ukoliko se usporedi Best Buy Award Top ljestvica iz 2012. godine s istom listom iz 2010. godine može se zaključiti da je svakako najveći dobitnik varaždinska Vindija koja je s nekadašnje treće pozicije, sada skočila na čvrsto prvo mjesto. Osim Vindije, uočljivi glavni pobjednici ovog istraživanja su i konzumov K Plus (2010. godine nije ga uopće bilo na ovoj glavnoj Best Buy Award ljestvici, a sada je on jedina trgovačka marka koja se ovdje pojavljuje i to na zavidnom drugom mjestu); Slično kao i LIDL (2010. godine također ga uopće nije bilo na glavnoj Best Buy Award ljestvici, da bi danas zauzimao solidno peto mjesto).

Osim Konzuma i K Plusa, u cijelosti gledano, i sam koncern Agrokor može ukupno biti iznimno zadovoljan ovogodišnjim rezultatima i uspjehu koji su ostvarile neke njegove kompanije. U glavnoj Best Buy Award ljestvici od prije dvije godine, jednu od top pozicija uspio je od Agrokorovih kompanija osvojiti samo Konzum koji se tada našao na petom mjestu. Danas, čak tri Agrokorove kompanije (Konzum, PIK Vrbovec i Ledo) i čak četiri branda (K-Plus, Konzum, PIK i Ledo) smjestila su se na Best Buy Award Top 10 listu.

Ovogodišnji dobitnik je svakako i Dukat, koji je 2010. godine na istoj ljestvici osvojio šesto mjesto sa 4,6 posto glasova (sada s K-Plusom dijeli drugo mjesto – sa 6,5 posto glasova.). Od domaćih kompanija profitirao je i Gavrilović – 2010. godine na sedmom mjestu (3,5 posto), sada na četvrtom mjestu s 5,5 posto. Uspoređujući rezultate iz glavne Best Buy Award Top ljestvice iz 2010 godine, s ovom najnovijom koja je sastavljena na temelju rezultata istraživanja iz srpnja 2012 godine, može se uočiti niz značajnih promjena u preferencijama hrvatskih potrošača.

Zamjetno je da je konkurencija na tržištu sve veća. Prije dvije godine imali smo daleko jasniju sliku na samoj ljestvici, dok se danas u glavnoj Best Buy Award Top 10 ljestvici u deset pozicija ugurava čak trinaest tržišnih subjekata s iznimno malom, često gotovo beznačajnom razlikom. Jedino se prvoplasirana Vindija statistički uspjela uvjerljivo udaljiti od drugoplasiranog K Plusa, dok je razlika između ostalih pozicija ili doslovno nikakva (čak nekoliko subjekata s istim rezultatom), ili u najboljem slučaju nešto veća od jednog postotnog boda (razlika u slučaju pozicije Podravke i Kauflanda). Međutim, koliko god ove razlike između subjekata na ovoj top ljestvici, u većini slučajeve, bile sitne ili nikakve, Best Buy Award Top 10 lista ipak daje iznimno kvalitetnu sliku na trenutno stanje na tržištu i iskustvu i mišljenju naših sugrađana i domaćih potrošača kada je riječ o nabavci proizvoda i usluga koji po njima u Hrvatskoj nude “naj-fer” ponudu – najbolji omjer cijene i kvalitete.

Bitna razlika između Best Buy Award liste iz 2010. godine i ove današnje leži u činjenici da 2010. na ljestvici nismo imali niti jedan izvorni inozemni brand. Sve su to redom bili nativni hrvatski, tzv. “tradicionalni” domaći brandovi: Podravka, Kraš, Vindija, Vegeta, Konzum, Dukat, Gavrilović – tada su bili istaknuti lideri Best Buy Award Top 10 liste za 2010 godinu. Danas na Best Buy Award Top 10 ljestvici uočavamo već tri inozemna branda: Lidl, Kaufland i Interspar, uz bitnu naznaku da se odmah ispod desetoplasiranog Interspara “sakriva” i inozemni DM (koji to mjesto dijeli s Plodinama), a već na dvanaestoj poziciji tu je i “Billa”, na trinaestoj poziciji – Clever, na četrnaestom mjestu – Meggle.

Ovi rezultati potvrđuju nalaze istraživanja koja govore da je hrvatskim potrošačima sve manje važna tradicija i navika pri odluci o kupnji, a sve više dobar omjer cijene i kvalitete koju im ponuđač nudi, a koji su domaći potrošači sada očito počeli sve više pronalaziti kod nekih trgovačkih marki koje prije nisu kupovali u ovolikoj mjeri (K Plus), ili kod nekih inozemnih trgovačkih lanaca u koje prije nisu toliko zalazili (Lidl, Kaufland, Interspar…). Koliko se god na ovoj hrvatskoj Best Buy Award ljestvici uočavali značajni pomaci u cijelom nizu segmentata – jedna stvar ostaje ista: naši sugrađani, kada je riječ o “vaganju” cijene i kvalitete na prvom mjestu razmišljaju o prehrani i eventualno o prodajnim mjestima na kojima takvu robu mogu kupiti. Kao i na listi iz 2010 godine, i najnovija glavna Best Buy Award top lista sadržava isključivo subjekte koji su usko vezani uz prehrambeni sektor. Nije se ovdje našao niti jedan proizvođač primjerice: automobila, niti jedna banka, niti jedan medij, niti jedna kozmetička kuća itd… To je snažna poruka da naši sugrađani, kada važu između cijene i kvalitete i kada razmišljaju o svojem novčaniku – prvenstveno razmišljaju o hrani. Nažalost, standard im niti danas, kao niti 2010. ne omogućuje da misli skrenu od želuca prema nekim “višim” životnim vrijednostima, zaključuje se u priopćenju.

(pd)

Komentirajte prvi

New Report

Close