Pad konkurentnosti zajednički problem regije

Autor: Rato Petković, VLM , 07. listopad 2011. u 16:15

Ivan Ergović smatra kako se s nekonkurentnošću moraju uhvatiti ukoštac sve vlade i politike

Više od stotinu biznismena i poslodavaca s prostora jugoistočne Europe na dvodnevnom skupu, održanom u Aranđelovcu poslalo je nedvojbenu poruku političkim strukturama da stvore ozračje u kojemu će se gospodarstvo moći povezati i tako postati konkuretno na trećim tržištima.




Opća je ocjena kako skup biznis lidera jugoistočne Europe predstavlja promjenu i odličan početak regionalne suradnje, uz iskazivanje nade kako će biti nastavljen rad u oblasti postignutih dogovora. U traganju za pronalaženjem zajedničkih projekata iskazane su brojne zamisli, među kojima je “ubačen” i zanimljiv prijedlog o objedinjavanju potencijala u proizvodnji zajedničkoga zrakoplova. Izrekao ga je na prikriven način predsjednik Slovenije Danilo Turk, osvježavajući sjećanje na realizaciju uspješnoga projekta u vrijeme postojanja SFRJ, kada su njezine članice proizvele respektabilni tenk, koji se pokazao najboljim u ratnoj operaciji Pješčana oluja. Sada bi to mogao biti zrakoplov.

Turk je toj zamisli podastro podatke prema kojima u Sloveniji postoji projekt za proizvodnju električnog zrakoplova, u Hrvatskoj električnog automobila, a u Srbiji se već proizvode letjelice za školsku obuku. Kako pojedinačno nijedno gospodarstvo nije dovoljno jako da samo proizvede zrakoplov zanimljiv za tržište, objedinjavanjem umijeća i materijalnih mogućnosti mogao bi se “ispiliti” zajednički proizvod, atraktivan poput nekadašnjega tenka.

Bačena “kost” ostala je zasad visjeti u zraku, jer su menadžeri bili više zaokupljeni tekućim poteškoćama, apelirajući na vlasti u državama regije da objedine napore u ubrzanju izgradnje infrastrukture, koja bi gospodarstvima omogućila lakše povezivanje. Tako zasad kao zajednički projekt ostaje osnovano željezničko poduzeće Cargo 10, nastalo sa ciljem da se ubrza prijevoz robe iz središnje Europe na Bliski istok.

Prema ocjeni Damira Kuštraka, potpredsjednika Agrokora, veliku zapreku predstavlja to što se infrastruktura u stopostotnom iznosu nalazi u državnome vlasništvu, te bi trebalo regulirati tko njome upravlja. Kuštrak smatra kako je neophodno napraviti logističko središte u blizini Beograda, te da sve zemlje imaju master planove za bitne infrastrukturne projekte.

Vojin Lazarević, jedan od vodećih biznismena u energetskom sektoru u regiji, smatra kako ni razvoj obnovljivih izvora energije nije moguć bez investiranja u mrežne sustave za prijenos struje dobijene na konvencionalni način. Prema njegovu kazivanju, izrečenom na panelu posvećenom infrastrukturi elektroenegetska infrastuktura je usko grlo u ekonomskom razvoju regije.

Zapaženo je izlaganje Ivana Ergovića, predsjednika Hrvatske udruge poslodavaca, koji je iznio niz kritika što dijalog političke i poslovne elite nije konstantan. Prema njegovoj ocjeni zajednički je problem pad konkurentnosti gospodarstva u regiji, koja od 2005. godine ide silaznom putanjom. S nekonkurentnošću se, smatra Ergović, moraju uhvatiti ukoštac sve vlade i politike.

Ergovićevo gledište podržala je Kori Udovički predstavnica UN-a, ocjenjujući kako nijedna zemlja pojedinačno ne može izvoziti na brzorastuće rusko tržište, jer im gospodarstva nisu u stanju proizvesti potrebne količine. Udovički smatra kako su za povećanje konkurentnosti potrebni disciplina, dogovor, organizacija i bolja infrastruktura.

Komentirajte prvi

New Report

Close